Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم کاهش یابد

شنبه، 02 اسفند 1393 | Article Rating
مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه نرخ سود بانکی متناسب با روند نزولی تورم باید کاهش یابد، گفت: نرخ تورم مورد انتظار یک سال آینده، رونق‌بخشی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و عدم انتقال نقدینگی به سمت بازارهای سفته‌بازی باید در تعیین نرخ سود در نظر گرفته شود.

به گزارشاستیل ایران به نقل از پایگاه خبری اعتبار، عبدالناصر همتی با اشاره به فاصله گرفتن نرخ تورم از نرخ سود بانکی اظهار‌ کرد: نرخ سود بانکی باید کاهش یابد، اما نرخ فعلی را نمی‌توان مبنا قرار داد؛ بلکه باید یک نهاد رسمی مانند بانک مرکزی نرخ تورم مورد انتظار (تورم میانگین یک سال آینده) در یک سال آینده را برآورد و اعلام کند.

وی افزود: در تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات باید نرخ تورم مورد انتظار یک سال آینده، رونق‌بخشی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و عدم انتقال نقدینگی به سمت بازارهای سفته‌بازی مورد توجه قرار گیرد.
همتی با بیان اینکه بازنگری در نرخ سود بانکی بر عهده بانک مرکزی است، تصریح کرد: هنوز برخی بانک‌ها و موسسات نرخ سود سپرده ۲۲ درصد را رعایت نمی‌کنند و در این شرایط، در صورت کاهش نرخ سود سپرده ممکن است بانک‌هایی که مقید به رعایت نرخ‌های سود هستند، با کاهش منابع روبه‌رو شوند.
مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: بنابراین اول باید نرخ سود بانکی در تمام بانک‌ها و موسسات به‌طور کامل اجرایی شود و بعد برای کاهش نرخ سود اقدام کرد.
وی با بیان اینکه باید در تعیین نرخ سود به این مساله توجه شود که سپرده‌گذار انتظار بازدهی سرمایه خود را دارد، اظهار‌ کرد: بنابراین اگر تورم ۱۵ درصد پیش‌بینی شود و نرخ سود سپرده هم ۱۵ درصد تعیین شود، انگیزه سپرده‌گذاری کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است فاصله نرخ سود سپرده و تورم ۲ تا ۳ درصد باشد.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها