Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دلار، سکه را پایین کشید

یکشنبه، 10 اسفند 1393 | Article Rating
دلار و سکه دومین هفته اسفندماه را با کاهش قیمت آغاز کردند. روز شنبه بهای دلار با 10 تومان افت به نرخ 3430 تومان رسید و سکه بهار آزادی نیز با 9 هزار تومان افت، قیمت 989 هزار تومان را برای خود ثبت کرد. 

به گفته فعالان «کاهش حجم تقاضای بازار» عامل اصلی افت قیمت دلار بوده است؛ چراکه عرضه خاصی از سوی بازیگران بازارساز رسمی در روز شنبه انجام نشد. از سوی دیگر، کاهش شاخص بازار ارز، سکه بهار آزادی را تحت‌تاثیر قرار داد تا بهای این کالای گرانبها از کانال 990 هزار تومان افت کند. برخلاف کاهش دلار در بازار آزاد، روز شنبه در مرکز مبادلات ارزی، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 36 ریال افزایش داد تا نرخ دلار مبادله‌ای به 2774 تومان و 4 ریال برسد. 

 مقاومت ربع و نیم سکه با اهرم تقاضا 

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود افزایش طلای جهانی در روز جمعه، بهای سکه روز شنبه تحت‌تاثیر کاهش دلار پایین آمد. در نهمین روز اسفندماه، هر سکه بهار آزادی با 9 هزار تومان کاهش به قیمت 989 هزار تومان رسید. افت 3/0 درصدی دلار یکی از عوامل کاهشی بود، هر چند که به گفته شماری از فروشندگان، در نبود تقاضا برای سکه تمام، بخش دیگری از این کاهش به حباب مثبت این کالای گرانبها مربوط است. پنج‌شنبه گذشته اختلاف قیمت بازار با ارزش ذاتی سکه به 14 هزار تومان رسید، اما افت 9 هزار تومانی روز شنبه تا حدودی این اختلاف را کاهش داد. روز شنبه ارزش ذاتی سکه 985 هزار تومان بود و اختلافی 4 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.  اما روز شنبه در حالی افت سکه تمام رقم خورد که قیمت ربع سکه و نیم سکه تغییری را به ثبت نرساندند. در اولین روز هفته مانند روز پنج‌شنبه نیم سکه با قیمت 517 هزار تومان و ربع سکه با نرخ 286 هزار تومان معامله شد. فعالان بازار سکه عامل اصلی مقاومت این دو دارایی را افزایش تقاضا به دلیل نزدیکی به تعطیلات آغاز سال نو می‌دانند.در اولین روز هفته جاری قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 10 تومان افت به 3430 تومان رسید. این در حالی است که از دوشنبه گذشته بهای دلار در بازه 3440 تا 3445 تومان نوسان کرده بود. کاهش روز گذشته سومین افت دلار در ماه جاری بود.  آنچه شنبه در بازار ارز مشخص بود کاهش حجم تقاضا بود. به گفته فعالان در بازار روز شنبه ارزی هم از سوی بازیگران بازارساز رسمی به فروش نرفت، پس عامل اصلی افت به پایین آمدن تقاضا مربوط بود. در این میان شماری از فعالان بازار ارز «خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای» و «کاهش تقاضای سکه‌بازان برای دلار» را از عوامل اصلی کاهش تقاضا دانسته‌اند. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گفته بود توافق با ایران نزدیک است. هر چند گروهی دیگر از فعالان تخلیه هیجانات و بازگشت بازار به حالت عادی را عامل دیگر کاهش قیمت عنوان کردند.  به گفته برخی فعالان، یکشنبه و دوشنبه گذشته قیمت دلار تحت‌تاثیر «هیجانات روانی ایجاد شده پیرامون برخی اظهارات در مذاکرات هسته‌ای»بالا رفت، اما در روزهای اخیر هیجانات بازار کاهش یافته و بازار به حالت عادی خود بازگشته است.  عده‌ای از فعالان، کاهش تقاضای سکه‌بازان در روز شنبه را هم عامل دیگری دانسته‌اند که به افت قیمت کمک کرد. روز شنبه قیمت یورو نیز در بازار داخلی با کاهش مواجه شد. در اولین روز هفته قیمت یورو با 10 تومان افت تا قیمت 3910 تومان پایین آمد. 





ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها