Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

فشار شاخص دلار بر نفت و طلا

یکشنبه، 17 اسفند 1393 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام

بازگشت مجدد شاخص به 63 هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 104 واحدی (معادل 16/ 0 درصد) مواجه شد. در حالی‌که در پایان هفته گذشته صعود شاخص تا بالای 64 هزار واحدی رقم خورد، با عقب‌نشینی یک پله‌ای در 63 هزار و 911 واحد متوقف شد. در این میان، نکته قابل توجه، منفی شدن شاخص توسط نمادهایی است که بر رشد شاخص در روزهای گذشته اثرگذار بودند (مانند «فولاد» و «وغدیر»). این انتظار میان کارشناسان وجود داشت که با ایجاد شفافیت در صنایع بورسی و در ادامه با انتشار اولین پیش‌بینی‌های 94، بازار سرمایه بتواند از حالت رکود خارج شود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیازمند محرکی قوی‌تر برای خروج از رکود فرسایشی است. در این شرایط، با توجه به انجام دور جدید مذاکرات در هفته آینده (24اسفند)، انتظار می‌رود بازار سرمایه روند کم‌نوسان خود را ادامه دهد.


بازار ارز

افت دلار با سیگنال «مذاکرات»
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 410 تومان معامله شد. به دنبال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای در پایان هفته گذشته، اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان امیدواری برای توافق را افزایش داده است. ظریف عنوان کرده‌ است ایران جهت جلب اعتماد، فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌صورت داوطلبانه برای مدتی مشخص محدود می‌کند؛ این انعطاف‌پذیری برای انجام توافق، باعث افت قیمت دلار در بازار ارز شد. در این شرایط، به‌رغم سیگنال‌های کاهشی بازار ارز هنوز مقاومت 3400 تومانی در مقابل افت قیمت دلار انتظار می‌رود. از سوی دیگر، رشد شدید شاخص دلار در بازار‌های جهانی، باعث کاهش نرخ برابری یورو به دلار شد (نرخ برابری یورو نسبت به دلار به 08/ 1 رسید)؛ در نتیجه این امر، یورو با افت 80 تومانی به قیمت 3710 تومان معامله شد. 


بازار سکه

رشد حباب در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 18 هزار تومانی به قیمت 962 هزار تومان معامله شد. با انتشار آمار اشتغال‌زایی آمریکا افت 6/ 2 درصدی قیمت اونس طلای جهانی در بازار روز گذشته نسبت به پنج‌شنبه رقم خورد؛ در این شرایط، سیگنال‌های مذاکرات هسته‌ای افت 3/ 0 درصدی دلار را در بازار ارز رقم زد. در این میان اما مشاهده می‌شود قیمت سکه با قیمت‌های اونس و دلار همراهی نکرد و فقط 8/ 1 درصد افت پیدا کرد. به این ترتیب، رشد حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) تا مرز 20 هزار تومانی مشاهده می‌شود؛ همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد جذابیت قیمت‌های پایین در روزهای پایانی سال (تقاضای فصلی) علت اصلی مقاومت سکه در مقابل ریزش است. با توجه به تعطیلی امروز بازار طلای جهانی، باید منتظر واکنش سریع سکه به تغییرات هرچند اندک دلار بود.


بازار طلای جهانی

بازگشت اونس طلا به سه ماه قبل
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افت 7/ 3 درصدی به کمترین قیمت خود از ابتدای دسامبر 2014 رسید (7/ 1168 دلار). علت اصلی این افت سنگین به آمار فراتر از انتظار اشتغال آمریکا برمی‌گردد (295 هزار شغل جدید در ماه فوریه ایجاد شد و نرخ بیکاری به 5/ 5 درصد رسید)؛ به این ترتیب، جهش شاخص دلار آمریکا و همچنین امیدواری به افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو فشار شدیدی بر قیمت طلا وارد کردند. این در شرایطی بود که پیش از این نیز، توافق یونان با اتحادیه اروپا و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی (تزریق 60 میلیارد یورو در ماه از دوشنبه) موجب خوش‌بینی به اوضاع اقتصادی حوزه یورو شده بود که با افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران، تقاضا برای طلا را کاهش داده است. در این شرایط، تقاضای فیزیکی عاملی است که می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.


بازار اوراق مسکن

روزهای آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه9201) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 79 هزار و 500 تومان معامله شدند. گرچه افزایش تقاضا در برخی مقاطع زمانی موجب افزایش قیمت این اوراق می‌شود، اما تقویت سمت عرضه در ماه‌های اخیر نسبت به آنچه در ابتدای سال وجود داشت موجب بازگشت قیمت‌ها می‌شود. با این حال، اگر مشابه 6 ماه ابتدایی سال مازاد تقاضا در این بازار شکل گیرد، حرکت قیمت‌ها تا سطوح 100 هزار تومانی دور از انتظار نیست. در این شرایط، با توجه به رشد سود واقعی این وام‌ها (بیش از 20 درصد) و نرخ تورم 15 درصدی، گرفتن چنین وام‌هایی مقرون به صرفه نخواهد بود. به این ترتیب مشاهده می‌شود قیمت «تسه»ها دوباره در محدوده 80 هزار تومانی آرام گرفته است و با توجه به شرایط فعلی، تداوم حرکت آنها در این محدوده سناریوی محتمل‌تری است.


بازار نفت

سومین هفته نزولی بازار نفت
نفت خام آمریکا با کاهش قیمت 3/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی روند نزولی را تجربه کرد. طی سه هفته اخیر، متوسط قیمت نفت 4/ 50 دلار بوده است؛ بنابراین، محدوده 50 دلاری برای نفت WTI می‌تواند سطح متعادلی محسوب شود. در شرایطی که جدال دو عامل تولیدات فعلی و تولیدات آینده ثبات نسبی قیمت نفت را رقم زده بودند، رشد شدید شاخص دلار آمریکا در پایان هفته، فشار زیادی بر قیمت نفت وارد کرد. درخصوص تولیدات فعلی می‌توان به تداوم افزایش موجودی نفت در آمریکا (در هفته منتهی به 28 فوریه 3/ 10 میلیون بشکه به این موجودی‌ها اضافه شد) و عدم عقب‌نشینی اعضای اوپک (به ویژه عربستان) برای کاهش تولیدات اشاره کرد. در رابطه با تولیدات آینده اما، به گزارش بیکر هیوز تعداد دکل‌های حفاری برای سیزدهمین هفته متوالی کاهش یافت (64 مورد در جدیدترین گزارش).









منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها