Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

آنچه در فرابورس در سال 93 چه گذشت؟

یکشنبه، 24 اسفند 1393 | Article Rating
میر هامونی مدیرعامل فرابورس، با اشاره به فعالیت‌های فرابورس ایران در سال 93 اظهار داشت: سال 1393 برای فرابورس ایران، سالی مملو از اتفاقات و رخدادهای جدید و رو به جلو بود و راه‌اندازی بازار دارایی فکری و افتتاح تابلوی معاملات صندوق‌های زمین و ساختمان از جمله اقدامات نوآورانه فرابورس ایران در سال 93 به حساب می‌آید. 

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، مدیرعامل فرابورس ایران افزایش تعداد درخواست پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران را ازجمله شاخص‌های توسعه آن دانست و افزود: در سال 93، 124 شرکت درخواست پذیرش داشتند و طی 16 جلسه هیئت پذیرش، درخواست 49 شرکت مطرح و بررسی شد که از این تعداد، 34 شرکت در فرابورس ایران پذیرش شدند. 


وی با اشاره به کاهش تعداد عرضه‌های اولیه در فرابورس نسبت به سال گذشته اظهار داشت: آمار فرابورس در عرضه‌های اولیه به‌واسطه شرایط بازار، نسبت به سال گذشته کاهش یافت و نتوانستیم روند سال گذشته را ادامه دهیم اما امیدواریم در سالی که پیش رو داریم این شرایط تغییر کند. 

هامونی پیرامون انتقال نماد چند شرکت فرابورسی به بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سال 93 یادآور شد: حضور شرکت‌ها در بازارهای مختلف فرابورس به آن‌ها کمک می‌کند تا به مرور توسعه پیدا کرده و فضای بازار سرمایه را تجربه کنند و چه بسا بهتر است مسیر ورود شرکت‌های امتحان نشده به بازار بورس را محدود کنیم تا شرکت‌ها با توجه به اندازه و میزان شفافیت، ابتدا با حضور در بازارهای مختلف فرابورس ایران و پشت سر گذاشتن مراحل ارتقا از بازارهای پایین‌تر به بازار اول، در صورت تمایل به بورس تهران منتقل شوند. 

وی همچنین به درج 18 شرکت در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: امسال در مجموع 10 شرکت در فرابورس عرضه شده است که از این تعداد سهام شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود، قاسم ایران، بهمن لیزینگ، البرز بالک و زغال‌سنگ پروده طبس برای اولین بار عرضه شد و 4 شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک حکمت ایرانیان، بانک خاورمیانه و بیمه اتکایی ایرانیان نیز به بازارهای بالاتر فرابورس ارتقا یافتند. 

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان هفته سوم اسفند، 49 هزار و 179 میلیون ورقه بهادار به ارزش 317 هزار و 760 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ حجم 29 درصد و به لحاظ ارزش 14 درصد افزایش یافته است. 

هامونی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های فرابورس ایران در سال 1394 اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه‌های سال آینده این شرکت بر اساس ارزیابی یک‌ساله عملکرد استراتژیک و همچنین برنامه‌های کلان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است، گفت: راه‌اندازی تابلویی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در کنار راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی، تنوع بخشی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توسعه بازار دارایی فکری، توسعه بازار بدهی با انتشار ابزارهای بدهی جدید و طراحی شاخص‌های جدید برای بازارهای فرابورس از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده فرابورس ایران است. 

وی به وضعیت اقتصادی کشور در سالی که گذشت، اشاره کرد و افزود: اقتصاد ایران در سال 1393 دستخوش تحولاتی از قبیل تأثیر نتایج مذاکرات هسته‌ای و نقش آن در انتظارات تورمی بود ضمن آنکه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب شد طی ماه‌های پایانی سال، درآمد دولت از طریق فروش نفت کاهش یابد. 

وی ابراز امیدواری کرد با تدابیر مسئولان جدید سازمان بورس و مشارکت سرمایه‌گذاران و سهامداران شاهد رونق بازار سرمایه در سال آینده باشیم و با توسعه و طراحی ابزارهای مختلف، در مرحله‌ای قرار بگیریم که بازار سرمایه به تنها راه‌حل بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی تبدیل شود.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها