Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سرنوشت بازار مسکن در سال ۹۴/ رکود می‌رود یا می‌ماند؟

یکشنبه، 16 فروردین 1394 | Article Rating

امسال برای بازار مسکن که از دو سال قبل با رکود بی سابقه ای روبرو شد، با رونق بیشتری پیش بینی شده است که ورود سرمایه گذاران را به این بازار افزایش می دهد. در واقع در سال گذشته کارشناسان پیش بینی کرده بودند که احتمال رونق بازار مسکن درسال ۹۴ و به خصوص در نیمه دوم این سال وجود دارد که تصمیمات سیاسی و اقتصادی می تواند این بازار را با تغییرات مثبتی همراه کند.

در واقع بازار مسکن در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بود که بازگشت آرامش به این بازار می تواند رونق را به آن بازگرداند، زیرا در شرایط ثبات اقتصادی احتمال جهش‌های قیمتی کاهش می‌یابد و سرمایه گذاران با آرامش بیشتری وارد بازار می‌شوند.

در ۱۰ سال گذشته بازار مسکن دوبار با جهش‌های قیمتی روبرو شد که هر بار این شرایط، بخش زیادی از متقاضیان را از بازار مسکن حذف کرده و قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داد، موضوعی که به فرار سرمایه گذاران از بازار مسکن انجامید و ساخت و ساز و معاملات مسکن را با رکود مواجه کرد.

دوسال گذشته که یک دوران رکود پس از جهش قیمت در سال ۹۱ را پشت سر می‌گذاشت، ساخت و ساز با کاهش زیادی مواجه شد و حتی برخی منابع خبری از کاهش بیش از ۸۰ درصدی صدور پروانه های ساختمانی خبر می‌دادند، ضمن آنکه معاملات مسکن هم با کاهش بسیار زیادی به نصف سال‌های رونق رسید و سازنده‌ها و مالکان را با مشکل مواجه کرد.

همین موضوع سبب کاهش قیمت مسکن و ساخت آپارتمان‌های نوساز شد که این موضوع هم نتوانست تاثیر زیادی بر ورود متقاضیان به بازار مسکن داشته باشد و این بازار همچنان بدون مشتری و سازنده سال گذشته را پشت سر گذاشت.

تشویق سرمایه گذاران برای ورود به ساخت مسکن

به گزارش استیل ایران به نقل از مهر، کارشناسان امسال را برای بازار مسکن سال خوبی نسبت به سال های گذشته می دانند. در این رابطه محمدمهدی مافی دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با مهر بیان اینکه بطور حتم اخبار مثبت ناشی از بیانیه لوزان می‌تواند بازارهای اقتصادی را با رونق مواجه کند، گفت: در ابتدا تاثیر این توافقات بر بازار های بالادستی مانند بورس و طلا اتفاق می افتد اما در بلند مدت می تواند بازار مسکن را هم با روند مثبتی همراه کند.

وی افزود: از ابتدا هم پیش بینی می‌شد که نیمه دوم امسال برای بازار مسکن، دوران خروج از رکود باشد اما باتوجه به اخبار منتشر شده پیش بینی می‌شود که امسال سال خوبی برای بازار مسکن باشد و این بازار را از مشکلات موجود خارج کند.

به گفته مافی این اخبار و به دنبال آن توافقاتی که در تیرماه انجام می‌گیرد می‌تواند در درازمدت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد ضمن آنکه از همین الان هم جو روانی ناشی از بیانیه اخیر، سرمایه گذاران را به ورود این بازار تشویق می‌کند.

مافی در خصوص احتمال افزایش قیمت مسکن، تصریح کرد: افزایش قیمت در بازار کنونی بعید به نظر می‌رسد ضمن آنکه آرامش بازارهای اقتصادی از جهش‌های قیمتی جلوگیری می‌کند و سال خوبی را برای این بازار رقم می‌زند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها