Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

درخواست افزایش۱۵درصدی قیمت خودرو

چهارشنبه، 30 اردیبهشت 1394 | Article Rating
افزایش قیمت خودروهای داخلی حالا به موضوع پرچالشی میان خودروسازها و شورای رقابت تبدیل شده است. در شرایطی که یکشنبه گذشته رئیس شورای رقابت نسبت به افزایش قیمت‌ها ابراز تردید کرد، اما حالا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از درخواست افزایش 15 درصدی خودروهای این شرکت خبر داده است.

افزایش 15 درصدی محصولات سایپا به معنی آن است که در صورت موافقت شورای رقابت، مشتریان خودرو داخلی باید از این به بعد پراید 111 که هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای آن 20 میلیون و 350 هزار تومان است را به قیمت بیش از 23 میلیون و 400 هزار تومان خریداری کنند. در این صورت خودرو تیبا SX را که هم‌اکنون 24 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد باید به قیمت 27 میلیون و 715 هزار تومان و تندر90 E2 را نیز که هم‌اکنون در کارخانه 37 میلیون و 290 هزار تومان است به بیش از قیمت 42 میلیون و 883 هزار تومان خریداری کنند.

درخواست افزایش قیمت خودرو هر چند از ابتدای سال جاری توسط خودروسازان به شورای رقابت ارسال شده است، اما با وجود تمام انتقاداتی که در این زمینه متوجه تولیدکنندگان است، آنها همچنان بر درخواست خود پافشاری می‌کنند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، افزایش قیمت در شرایطی که مشتریان به دلیل روند نزولی نرخ تورم و خوشبینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‎ای به کاهش یا حداقل ثبات قیمت خودرو امیدوارند، تبعات منفی از جمله رویگردانی بیشتر مشتریان از بازار را به همراه دارد. با این حال خودروسازان به بهانه افزایش نرخ تورم بخشی صنعت خودرو و افزایش قیمت نهاده‌های تولید درخواست افزایش قیمت‌ها را به شورای رقابت ارسال کردند. موضوعی که بنا به گفته رضا شیوا به دلیل افت کیفیت ممکن است، منتفی باشد و خودروسازان به‌خاطر کم‌کاری برای افزایش کیفیت محصولات خود حتی ممکن است جریمه هم شوند.

با این حال سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم رونمایی از خودرو H300 شرکت چینی برلیانس که صبح دیروز در گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، اعلام کرد که سایپا مستندات خود مبنی‌بر افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال کرده است که در صورت موافقت شورا میزان افزایش قیمت خودرو حداکثر 15 درصد خواهد بود؛ زیرا این مرجع مطابق نرخ تورم بخشی و اطلاعات خودروسازان اقدام به اعلام قیمت‌های جدید خواهد کرد.از سوی دیگر رضا شیوا به موضوع اثر کاهش نرخ یورو بر کاهش قیمت نهاده‌های تولید خودروسازان اشاره کرده و گفته بود که ارزی که خودروسازها از آن استفاده می‌کنند، یورو است. از همین رو از سال 1392 تا 1393 شاهد کاهش 10 درصدی یورو بوده‌ایم به همین منظور نیازی به افزایش قیمت نیست و به تبع کاهش 10 درصدی یورو در بعضی از خودروها با کاهش قیمت مواجه بودیم. اظهارات رئیس شورای رقابت در حالی است که دیروز سعید مدنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به شیوا گفت که در خودروهای دارای ارز‌بری با توجه به تثبیت نرخ ارز افزایش قیمت کمتر و در خودروهای ساخت داخل افزایش قیمت بیشتری خواهیم داشت؛ بنابراین پیشنهاد ما به شورای رقابت افزایش ۱۵درصدی قیمت خودرو است.

توسعه همکاری با چینی‌ها

بعد از اعمال تحریم‌های گسترده که از سوی کشورهای غربی به ایران تحمیل شد، بازار خودرو ایران نیز همانند سایر بخش‌های صنعتی کشور شاهد حضور چینی‌ها بود. خودروسازان داخلی به دلیل مشکل همکاری با شرکت‌های اروپایی به خصوص بحث نقل و انتقال پول از مشارکت با تولید‌کنندگان چینی استقبال کردند به طوری که همکاری خود با چینی‌ها را توسعه دادند. هر چند ورود خودروهای چینی به ایران مورد انتقاد بسیاری از دولتی‌ها بود، اما این خودروها به دلیل داشتن پلت فورم و طراحی جذاب و از سوی دیگر قیمت‌های مناسب جای خود را در میان محصولات خودرویی کشور باز کردند. افزایش همکاری سایپا با چینی‌ها نیز از همان زمان آغاز شد در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا دو مدل از محصولات برلیانس به نام H220و H230 را در شرکت سایپا و با لوگوی سایپا تولید کرده است که قیمت دنده‌ای این خودرو 37 میلیون تومان است. دو محصول دیگر این شرکت با نام‌های H320 به همراه H330 در شرکت پارس خودرو و با آرم همین شرکت تولید می‌شود که دنده اتومات بوده و قیمت آن 54 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس سعید مدنی روز گذشته در مراسم آغاز تولید انبوه محصولات H300 با بیان اینکه از چند سال گذشته مطالعات خود را بر روی خودروهای چینی آغاز کرده بودیم، گفت: بر همین اساس به افزایش همکاری‌های خود با شرکت‌های چینی پرداختیم. وی افزود: از آنجایی که خودروهای چینی در رده‌های کیفی متفاوتی تولید می‌شوند، سایپا سعی کرده که با انتخاب بهترین خودروساز چینی که شریک شرکت خودروساز آلمانی بی‌ام‌و است به این همکاری بپردازد.وی با تاکید بر اینکه طبق قولی که به وزارت صنعت داده‌ایم ساخت محصولات جدیدی که با شرکت‌های خودروساز تولید می‌شود باید تا 30 درصد داخلی باشد، افزود: تا پایان سال 94 این موضوع را اجرایی خواهیم کرد.در حالی که مدنی از قیمت مناسب و کیفیت محصولات برلیانس می‌گوید و همین موضوع را علت انگیزه گروه سایپا برای ارائه 4خط تولید به محصولات این شرکت می‌داند اما جیو‌می، رئیس هیات‌مدیره شرکت برلیانس حاضر به صحبت درباره میزان سرمایه‌گذاری شرکت برلیانس نشد و گفت که درباره میزان سرمایه‌گذاری و قیمت این محصولات در چین هم نمی‌تواند پاسخگو باشد.بر این اساس آغاز همکاری برلیانس در بازار خودرو ایران در حالی است که خودروسازان چینی دیگری نیز در بازار ایران حضور دارند و همین موضوع نشان از رقابتی نفسگیر میان خودروسازان چینی در بازار ایران دارد. جیو می، نیز که در برنامه دیروز حضور داشت در مورد رقابت این شرکت با دیگر شرکت‌های چینی حاضر در ایران عنوان کرد خودروهای این شرکت خاص‌تر از دیگر خودروهای چینی است.






منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها