Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

جزئیات توافق حمل و نقلی ایران و افغانستان

پنجشنبه، 31 اردیبهشت 1394 | Article Rating
یران و افغانستان بر حذف عوارض رودپارس به ميزان ۱۲۰ يورو به طور همزمان از اول تيرماه و تخفيف ۵۰ درصدي در تعرفه‌هاي انبارداري، تخليه و بارگيري محموله های ترانزيتي افغانستان در بندر چابهار توافق کردند.

به گزارش استیل ایران به نقل از مهر، داود كشاورزيان در پنجمين اجلاس همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي جمهوري اسلامي ايران با جمهوري اسلامي افغانستان ضمن ابراز خرسندي از توسعه روابط دو كشور اظهار داشت: اميدواريم با تحولات اخير در كشور جمهوري اسلامي افغانستان شاهد پيشرفت و توسعه روزافزون كشور دوست و برادر در تمام زمينه ها باشيم.


رئيس سازمان راهداري وحمل‌ونقل جاده‌اي با تأكيد بر روابط نزديك دو كشور طي سي سال گذشته خاطرنشان كرد: حضور هموطنان افغاني در ايران باعث شده بخشي از فعاليت‌هاي اقتصادي كشور ما توسط آنان انجام شود، بنابراين ايجاد اشتغال براي ما امري بسيار مهم و ضروري است، چرا كه به امنيت دو كشور و نيز رونق و ايجاد اشتغال در منطقه كمك مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه تخليه و بارگيري محمولات ترانزيتي در مرز از مصاديق حمل‌ونقل بين‌المللي نيست و به بار ضربه وارد مي‌كند، تصريح كرد: در اين خصوص درخواست مي‌شود كه شرايط لازم در مرزها فراهم شود تا رانندگان  ايراني  با خيال آسوده بتوانند به كشور افغانستان تردد كنند.

براساس اين گزارش، منصوري رئيس هيات افغاني نيز در اين اجلاس، با اشاره به اينكه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل شاهرگ‌ها زنده هستند، اطمينان خاطر داد امنيت لازم در مرزها برقرار و با توسعه روابط حمل‌ونقل شرايط بهبود يابد.

وي با اعلام آمادگي كامل كشور افغانستان جهت اجرايي شدن مفاد توافقات انجام شده اظهار  داشت: روابط اقتصادي موجبات گسترش روابط فرهنگي و توسعه مناسبات سياسي نيز مي شود بدين سبب حمل و نقل از جمله  فعاليت هاي موثر در اقتصاد هر دو كشور محسوب مي‌شود.

اين گزارش حاكي است، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در پنجمين اجلاس همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي با كشور افغانستان، گفت: تاكنون چهار كميته همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي فيمابين دو كشور در شهرهاي هرات، كابل و تهران برگزار و سه نشست مشترك مرزي نيز در پايانه‌هاي مرزي دوغارون و اسلام قلعه، تشكيل شده است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در ادامه، با اشاره به اينكه آمارهاي موجود نشان از عدم برابري سهم ترانزيت و صادراتي ايران و كشور افغانستان دارد، گفت: در مجموع ۶۸ هزار و ۶۳۳ كاميون محموله‌هاي صادراتي و ترانزيتي از ايران تردد داشتند كه اين ميزان، كاميون‌هاي كشور افغانستان ۸۳ هزار و ۵۴۴ دستگاه گزارش شده است.

عطرچيان درخصوص مفاد توافقنامه پنجمين اجلاس همكاري‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي ايران با كشور افغانستان اظهار داشت: حذف عوارض رودپاس به ميزان ۱۲۰ يورو به طور همزمان از جمله مفاد اين توافقنامه بود كه مقرر شد دو طرف حداكثر تا اول تيرماه سال جاري زمان حذف عوارض رودپاس را در تمامي پايانه‌هاي مرزي مشترك از طريق مجاري ديپلماتيك با هدف توسعه روابط حمل‌ونقلي دو كشور اعلام كنند.

وي افزود: همچنين به منظور شفاف‌سازي شرايط صدور رواديد و هزينه‌هاي مربوط به آن جهت رانندگان شركت‌ها‌ي حمل‌ونقل بين‌المللي، طرفين خواستار مبادله اطلاعات مذكور از وزارتخانه‌هاي امور خارجه يكديگر شدند. ضمن اينكه دو طرف توافق كردند پيشنهادهاي دقيق خود را در اين خصوص جهت طرح در اجلاس آتي همكاري‌هاي كنسولي دو كشور به دستگاه‌هاي ذي‌ربط انعكاس دهند.

عطرچيان تصريح كرد: همچنين طرف افغانستاني اعلام كرد با توجه به اهميت الحاق كشور متبوع خود به كنوانسيون CMR و بهره‌برداري از مفاد آن، افغانستان تمامي مراحل و اقدامات لازم را در اين خصوص با مراجع ذي‌ربط بين‌المللي معمول و از نتيجه امر طرف ايراني در آينده نزديك مطلع خواهد كرد. در اين ارتباط طرف ايراني ضمن پيشنهاد الحاق افغانستان به كنوانسيون كارنه دوپاساژ، آمادگي خود را در اين خصوص ارائه كرد.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي خاطرنشان كرد: در اين اجلاس همچنين طرفين با توجه به اهميت حمل‌ونقل كالا از طريق پايانه‌هاي مرزي مشترك، به منظور حفظ منابع ملي دو كشور، بر جابه‌جايي كالا صرفا از طريق پايانه‌هاي مرزي مشترك تأكيد و خواستار نظارت دستگاه‌هاي ذي‌ربط در اين خصوص شدند.

وي با اشاره به ارائه تخفيف ۵۰ درصدي در تعرفه‌هاي انبارداري، تخليه و بارگيري محمولات ترانزيتي افغانستان در بندر چابهار از سوي سازمان بنادر و دريانوردي و نيز ارائه تخفيف ۳۳ درصدي در مبلغ مابه‌التفاوت سوخت به ناوگان جاده‌اي افغاني عازم اين بندر از سوي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، گفت: در اين خصوص طرف ايراني پيشنهاد كرد تا هيئت شركت‌كننده افغاني از امكانات بندر چابهار بازديد كنند.

گفتنی است؛ در پايان نشست دو روزه اجلاس متن تفاهم نامه مربوط به اين اجلاس به امضاي معاون وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و معاون وزير برنامه ريزي و سياستگذاري وزارت حمل و نقل و هوانوردي جمهوري اسلامي افغانستان رسيده و مبادله شد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها