Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

طرح توسعه بندر چابهار تا دسامبر ۲۰۱۶ به اتمام می‌رسد

یکشنبه، 03 خرداد 1394 | Article Rating

وزیر کشتیرانی هند از آغاز کار توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: دهلی نو انتظار دارد بندر استراتژیک چابهار که موجب دسترسی هند به افغانستان می شود، تا دسامبر سال آینده به بهره برداری برسد.

نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی هند گفت، دهلی نو انتظار دارد بندر استراتژیک چابهار که موجب دسترسی هند به افغانستان می شود، تا دسامبر سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به رغم مخالفت های آمریکا هند اوایل ماه جاری میلادی قراردادی را برای توسعه بندر چابهار با ایران منعقد کرد.

گادکاری افزود: «کار در بندر چابهار آغاز شده است. این یک سرمایه گذاری مشترک بین بندر کاندلا و بندر جواهر لعل نهرو است... ما فعالیت های بندری را در طی یک سال یا یک و نیم آینده آغاز خواهیم کرد.»

وزیر کشتیرانی هند گفت، پیش نویس موافقتنامه مرتبط در این زمینه در طی 3 ماه آینده امضا خواهد شد. «به من دستور داده شده تا مناقصه هایی را برای خرید جرثقیل های بندر برگزار کنم. یک موافقتنامه در طی یک ماه آینده امضا خواهد شد.» هند برای تبدیل لنگرگاه های این بندر به یک پایانه کانتینری چند منظور تخلیه و بارگیری 85.21 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. هند قصد دارد دو لنگرگاه بندر چابهار را برای مدت 10 سال اجاره کند.

توسعه این بندر موجب صرفه جویی حدودا یک سوم هزینه های حمل و نقل کالاهای هندی به آسیای میانه و خلیج فارس خواهد شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از تسنیم، رئیس جمهوری ایران در دیدار با گادکاری گفته بود: «از سر گیری همکاری های ایران و هند در بندر چابهار منجر به ایجاد فصلی جدید در روابط دو کشور خواهد شد.» آمریکا از هند و دیگر کشورها خواسته است تا برای همکاری با ایران عجله کنند، زیرا هنوز توافق جامع هسته ای بین تهران و گروه 1+5 منعقد نشده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند همچنین به اشرف غنی احمد زی رئیس جمهوری افغانستان اطمینان داده که دهلی نو متعهد به ساخت این بندر است. در سال 2003 دولت وقت هند توافقنامه ای را برای توسعه بندر چابهار با ایران امضا کرده بود، اما این توافق اجرایی نشد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها