Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

از تدوام رکود در بازار خودرو تا درخواست افزایش 10 درصدی قیمت

چهارشنبه، 06 خرداد 1394 | Article Rating

گرچه خودروهای تولید داخل در بازار آزادبا کاهش قیمتی بین 200 هزار تومان تا حدود هشت میلیون تومان مواجه شده اند اما رکود در بازار خرید و فروش این خودروها همچنان ادامه دارد.

تداوم مناقشه قیمت گذاری، افزایش قیمت خودروها توسط خودروسازان و همچنین استمرار بی کیفیت بودن این خودروها از جمله دلایلی عنوان شده که موجب تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو شده است.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار آزاد نیز نشان می دهد که این قیمت ها نسبت به هفته های گذشته سیر نزولی داشته و کمتر کسی مایل به خرید خودرو با قیمت های کنونی است.

رکود در حالی بر بازار خرید و فروش خودرو حاکم است که خودروسازان چندی پیش درخواست افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو را به شورای رقابت ارایه کرده بودند. 

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو در رکود است و قهر مشتریان با خرید و فروش باعث روند نزولی قیمت خودروهای داخلی شده است.

در این میان نمایشگاه داران نیز معتقدند: قهر مشتریان با بازار خودرو از یکسو به قدرت خرید آنها و از سوی دیگر به گره خوردن بسیاری از بازارها به مسایل کلان سیاسی و اقتصادی باز می گردد؛ به گونه ای که مشتریان حل و فصل پرونده هسته ای را به بازار و قیمت خودروهای داخلی بی ربط نمی دانند.

بدین ترتیب در حالی که بازار خودرو منتظر جهش و تحرکی برای حرکت در مسیر رونق است، اما کاهش نزولی قیمت ها نسبت به هفته های گذشته این نگرانی را ایجاد کرده که قیمت خودروهای داخلی در بازار با قیمت کارخانه یکسان شود.



** قیمت خودروها در هفته جاری

در هفته جاری قیمت پراید SE111 معادل 600 هزار تومان، پراید 131 معادل 100 هزار تومان، پژو 405 معادل 300 هزار تومان، سمند EF7 معادل یک میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 معادل 200 هزار تومان کاهش و در مقابل قیمت تندر 90 اتومات معادل یک میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت باقی خودروهای داخلی تغییر خاصی نسبت به نرخ این خودروها در هفته گذشته نداشته است.

براساس این گزارش، در هفته جاری خودروی تیبا 24 میلیون و 800 هزار تومان، پراید SE111 حدود 21 میلیون و 400 هزار تومان، پراید 131 نیز 20 میلیون و 200 هزار تومان و پژو 405 هم 30 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش شد.

سمند ای اف 7 نیز 30 میلیون و 500 هزار تومان، پژو پارس سال نیز 37 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 37 میلیون تومان و پژو 206 تیپ دو 33 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورد.

همچنین در بازار آزاد خودرو پژو 206 صندوقدار وی هشت نیز 37 میلیون و 500 هزار تومان متقاضی داشت و قیمت خودروهای لیفان 620 و ایکس 60 نیز به ترتیب 45 میلیون و 62 میلیون تومان بود.

در این بازار همچنین خودروهای ام.وی.ام 315 حدود 40 میلیون تومان، ام.وی.ام 110 حدود 22 میلیون و 400 هزار تومان، ام.وی.ام 530 نیز 44 میلیون تومان و ام.وی.ام ایکس 33 هم 66 میلیون و 500 هزار تومان و جک نیز 48 میلیون تومان قیمت داشت.

پارس تندر نیز 44 میلیون و 500 هزار تومان، تندر 90 اتومات 55 میلیون و 500 هزار تومان و تندر 90 ای دو نیز 47 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.



** ارایه تسهیلات 15 میلیون تومان 

از سوی دیگر اعلام شد که وام خرید خودرو به مبلغ 15 میلیون تومان به منظور رونق بازار خرید و فروش خودرو از ابتدای خردادماه قابل ارائه به متقاضیان شده اما فعالان صنعت خودرو از این وضعیت ابراز نگرانی می کنند که تسهیلات خودرو سر از سایر بازارها درآورد.

برخی متقاضیان با دریافت پیش فاکتورهای صوری از نمایندگی های خودروسازان وام خودرو دریافت می کنند، در حالی که خودرویی خریداری نمی کنند. بنا به نظر کارشناسان جلوگیری از دریافت وام های صوری یکی از راه های اصولی ایجاد رونق در بازار خودرو است. 

برهمین اساس ارائه شیوه نامه ای مدون که بتواند ضمن پرداخت تسهیلات به مشتریان رکود موجود در بازار خودرو را از بین ببرد، گزینه بسیار مهمی در نظم بخشی ارائه تسهیلات خودرویی است. با این حال، افزایش وام خودرو از 7 به 15 میلیون تومان به منظور بالا بردن قدرت خرید مشتریان انجام شد تا ضمن افزایش توان خرید بتواند رونقی به بخش تقاضای موجود در کشور دهد.

براین اساس با وجود آنکه تهیه و تدوین دستورالعمل مانع از ورود تسهیلات خودرو به دیگر بازارها می شود و بسیاری آن را موجب رونق بازار خودرو عنوان می کنند، اما کارشناسان بازار معتقدند که تهیه شیوه نامه برای وام جدید خودرو باعث افزایش فروش خودروسازان خواهد شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها