Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تاثیر ۳ درصدی افزایش نرخ سوخت بر حمل و نقل

چهارشنبه، 06 خرداد 1394 | Article Rating

 داود کشاورزیان با حضور در برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر درباره افزایش قیمت گازوئیل از ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان و برای نیاز اضطراری از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان، گفت: براساس قانون، دولت مجاز است قیمت حامل‌های انرژی را تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۹۰ درصد نرخ فوب خلیج فارس برساند ولی برای گازوئیل با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت٬ نرخی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ است.

وی با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم کاهش تورم بود بنابراین در ابتدای کار خود تصمیمی به افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نداشت، افزود: معتقدم یکی از دلایلی که میزان بهره‌وری در بخش حمل و نقل مناسب نیست٬ پایین بودن نرخ سوخت است.

رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: این میزان افزایش قیمت گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل کالا و مسافر تاثیر چندانی نخواهد داشت. البته تاثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی دو نوع است یکی تاثیر مستقیم هزینه مصرف سوخت و دیگری اینکه بخشی از تورم موجود در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد.

کشاورزیان با یادآوری اینکه طبق محاسباتی که همکاران ما انجام داده‌اند افزایش قیمت گازوئیل تاثیر مستقیم ۲ درصدی در حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت، ادامه داد: اگر تاثیر تورمی غیر مستقیم افزایش نرخ حامل‌های انرژی را نیز در این بخش محاسبه کنیم این تاثیر کمتر از ۳ درصد خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به شناختی که از انجمن‌های صنفی حمل و نقل و کالا و مسافر دارم، بعید می‌دانم در این مقطع درخواستی برای افزایش قیمت‌ها از سوی آنان شاهد باشیم. کشاورزیان با یادآوری اینکه قیمت حمل کالا و مسافر تابع عرضه و تقاضا است و تابع قیمت تمام شده نیست، افزود: در حال حاضر کالاهایی وجود دارد که حمل آن سال گذشته قیمت بیشتری داشت و به دلایل متعددی نمی‌شود برای حمل کالا قیمت خاصی را تعیین کرد.

به گزارش استیل ایران به نقل از مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برداشت من این است که در مقطع کنونی افزایش قیمتی نخواهیم داشت و حتی در برخی موارد ممکن است به دلایل ذکر شده شاهد کاهش قیمت حمل نیز باشیم، اظهار کرد: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا منهای کالاهای معدنی در کشور ما حدود ۶ درصد است.

وی با اظهار تاسف از اینکه میزان بهره‌وری حمل و نقل در کشور ما نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است، گفت: در کشور ما برای راننده تفاوتی ندارد که بار برگشت داشته باشد یا خالی به سمت مقصد بازگردد در حالی که در کشورهای پیشرفته به دلیل بالا بودن نرخ سوخت، تا تکلیف بار برگشت راننده مشخص نشود وی تصمیم به بازگشت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در بخش نوسازی ناوگان در حاضر برخی کامیون‌ها با سن بیش از ۵۰ سال باری بالغ بر ۶۰ تن را حمل می‌کنند، افزود: وقتی راننده می‌تواند همان کار را با کامیون ۵۰ میلیونی ۵۰ ساله انجام دهد چرا باید برای خرید کامیون جدید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند و باز هم همان نرخ کرایه حمل را دریافت کند و این مسئله نیز موجب کاهش بهره‌وری در بخش حمل و نقل است.

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها برای خرید کامیون وام و برای واردات آن گمرک بسیار ناچیزی در نظر می‌گیرند، ادامه داد: ساختار حمل و نقل کشور ما به گونه‌ای است که نمی‌توان نام صنعت را بر حمل و کشور نهاد و با توجه به بیکاری و نظام‌مند نبودن وضعیت حمل و کشور بهره‌وری در این خصوص بسیار افت می‌‌کند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها