Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چالش اصلی عدم تکمیل زنجیره فولاد است
 

چالش اصلی عدم تکمیل زنجیره فولاد است

پنجشنبه، 07 خرداد 1394 | Article Rating

محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه امضای قرارداد فولاد سه میلیون تنی مکران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اواخر سال ۹۲ و با سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان دو پروژه عمده در بخش صنعت به تایید رسید تا سازمان‌های توسعه‌ای بتوانند همراه با بخش خصوصی این طرح ها را اجرا کنند.

وی افزود: یکی از این طرح ها احداث یک مجتمع بزرگ فولاد در جنوب استان و در منطقه آزاد چابهار بود که امروز قرارداد اجرای آن به امضا رسید.
نعمت زاده تصریح کرد: قرار داد امروز با همکاری شرکت فولاد مکران و منطقه ازاد چابهار و یک پیمانکار ایرانی به نام ایریتک که در امر احداث سازه های فولادی سابقه طولانی دارد به امضا رسید، این قرارداد به مبلغ ۱۳۰ میلیون یورو اعم از بخش ارزی و ریالی است و طرفین متعهد شدند تا بخشی را از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی را خودشان تامین کنند و ما هم قول گشایش را به آن‌ها داده‌ایم.
وی افزود: زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این طر ح ۳۰ ماه است اما امیدواریم در زمان کمتر به اجرا برسد.
نعمت زاده ادامه داد: در سال‌های گذشته اجرای چنین پروژه‌هایی بسیار طولانی می‌شد اما امیدواریم این طرح در موعد تعیین شده اجرایی شود.
وی خاطر نشان کرد: این طرح قطعاً اثرات موثری در توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه به همراه دارد وامیدواریم مواد اولیه این طرح از خود استان در قالب طرح‌های اکتشافی که در دست انجام است تامین شود و در صورتی که کمبودی باشد این کسری را از جای دیگر تامین کنیم.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولادنیوز، نعمت‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه میزان فولاد درکشور تولید می‌شود؟ و با اجرای این طرح ظرفیت تولید فولاد چقدر افزایش خواهد یافت؟ گفت: زنجیزه فولاد متصل به هم است که از سنگ‌آهن آغاز می‌شود و با روش‌های امروز تبدیل به کنسانتره و گندله، آهن اسفنجی بریکت، ذوب و نود خواهد شد.

چالش اصلی عدم تکمیل زنجیره فولاد است
وی افزود: یکی از مشکلات فعلی ما این است که زنجیره‌ها کامل نشده اند و باید مواد خام را که سنگ آهن است صادر کنیم و امیدواریم ظرف یک یا دو سال این زنجیره تکمیل شود. این واحد خاص بخشی از این زنجیره است اما بخش دیگر به مرور زمان به آن اضافه خواهد شد.

افزایش تولید فولاد به۱۹ میلیون تن
وی گفت: میزان تولید فولاد در سال گذشته ۱۸ میلیون تن بوده که امیدواریم امسال به ۱۹ میلیون تن افزایش پیدا کند. واحد مکران نیز 1.6میلیون تن ظرفیت بریکت را اضافه می‌کند و قطعاً با تولیدات این واحد میزان محصولات افزایش پیدا می کند.
وی گفت: میزان مصرف فولاد نیز همین میزان است اما در سال گذشته حدود یک میلیون تن میزان واردات ما بیش از صادرات بود اما این واردات در محصولات نهایی بوده است.


بهای فولاد در حداقل قرار دارد
وی ادامه داد: در جهت حمایت از تولید تعرفه فولاد افزایش یافت. اما آنچه مطرح می شود مشکلات جهانی است زیرا قیمت فولاد نیز مانند سایر کالا‌ها در یک دوره هشت تا ۱۰ ساله به صورت سینوسی افزایش خواهد یافت اما در شرایط فعلی ما در حداقل قیمت‌ها هستیم و خود به خود قیمت‌های جهانی افت داشته و ربطی به داخل کشور ندارد و ما نیز به منظور صادرات و واردات تابع قیمت‌های جهانی هستیم ولی مشکلی از این جهت نیست ضمناً ارز واردات بخشی از مصنوعات فولادی که از خارج می‌آمد از مبادله‌ای تبدیل به ارز متقاضی کردیم که خود به خود ۲۵ درصد اثر قیمتی به نفع تولیدکننده داشت.

تصاویر
  • چالش اصلی عدم تکمیل زنجیره فولاد است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها