Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 افزایش پلکانی تعرفه واردات فولاد
 

افزایش پلکانی تعرفه واردات فولاد

پنجشنبه، 07 خرداد 1394 | Article Rating

در نشست مشترک میان رئیس هیات عامل ایمیدرو و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد،بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با ارائه آمار تفصیلی به بیان وضعیت شرکت‌های فولادی به ویژه فولاد مبارکه پرداخت و گفت: شرایط بازار فولاد داخل به گونه‌ای است که با توجه به روند افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی حتی با وضع تعرفه 10 تا 20 درصدی نیز در شرایط بحرانی به سر می‌بریم به‌طوری که در حال حاضر قیمت‌ها از سال گذشته که تعرفه واردات 4 درصد بود بعضا 200، 300 تومان نیز پایین‌تر است. 

مدیر عامل فولاد مبارکه ادامه داد: قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصد CFR چین در فاصله سال‌های 90 تا 94 از 180 دلار بر هر تن به 47 دلار کاهش پیدا کرده، این در حالی است که در بازار داخل قیمت این محصول از 78 تومان به 240 تومان افزایش یافته است. قیمت انرژی و مشخصا نفت که در قیمت تمام شده فولاد اثرگذار است، از 115 دلار در هر بشکه به 57 دلار رسیده، اما قیمت برق و گاز مصرفی واحدهای فولادی داخلی با افزایش روبه‌رو شده است. به‌عنوان مثال قیمت برق از 37.5 ریال  برای هر کیلو وات ساعت به 63.1  ریال در بازار داخل رسیده است.

به گفته سبحانی قیمت جهانی کلاف گرم از ژانویه 2014 تا آوریل 2015 از 540 دلار به 370 دلار کاهش یافته؛ در حالی که در بازار داخل قیمت تمام شده تولید فولاد به دلیل رشد قیمت سنگ‌آهن و انرژی و سایر هزینه‌های جاری و ثابت تولید افزایش یافته است. بنابراین با 10 تا 20 درصد تعرفه واردات فولاد نمی‌توان امیدوار بود به بازار داخل کمکی شود.
وی به ارائه انواع مشوق‌های صادراتی دولت چین به تولیدکننده‌ها، سیاست‌های جدید این کشور برای کاهش مالیات صادرکنندگان، اعطای تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش با نرخ کمتر از 5 درصد و مواردی از این دست اشاره کرد و گفت: این موارد در حالی است که در بازار داخل شرایط به گونه‌ای برعکس است و همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تولیدکننده‌های فولاد روزهای سختی را پشت سر بگذارند؛ چرا‌که در ایران هزینه‌های تامین مالی بسیار بالا است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در این میان خلأهای قانونی و شکاف‌های تعرفه‌ای نیز موجب شده تا به رغم فعالیت کارخانه‌های فولادی با ظرفیت‌های پایین اما واردات انواع محصولات نورد گرم و سرد به کشور در فاصله سال‌های 92 و 93 به خصوص پیش از زمان افزایش میزان تعرفه به شدت افزایش یابد.
 وی علت اصلی کاهش ظرفیت کارخانه‌های فولادی را رکود بازار داخل و واردات گسترده فولاد به کشور دانست و گفت: پیشنهادهای انجمن برای کمک به صنعت فولاد کشور شامل یکسری اقدامات شامل موارد زیر است: 
-حذف کامل ارز مبادله‌ای برای واردات فولاد
-اعمال تعرفه واردات محصولات فولادی به‌صورت پلکانی با شرح (شمش و تختال معادل 29 درصد، محصولات گرم 25 درصد، محصولات سرد 30 درصد و محصولات پوشش دار 40 درصد)
-تعدیل قیمت سنگ‌آهن همراستا با تغییرات و کاهش آن در جهان
-تثبیت هزینه‌های مرتبط با حامل‌های انرژی
-اعمال استانداردهای اجباری محصولات وارداتی در راستای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و رعایت مسائل ایمنی
-پیش‌بینی مشوق‌های صادراتی
-ارائه تسهیلات کوتاه مدت صادراتی (وام ارزی برای فروش مدت دار محصولات)
-انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بین دولت‌ها برای تسهیل صادرات و استفاده از مزیت‌های تعرفه‌ای کشورها.






منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  •  افزایش پلکانی تعرفه واردات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها