Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تاثیر رفع تحریم‌ها بر بازارهای داخلی

دوشنبه، 15 تیر 1394 | Article Rating

محمدرضا سعدی استاد دانشگاه علامه با ابراز این که با باز شدن درب های اقتصاد کشور به روی اقتصاد جهانی، بازارهای داخلی تاثیرات متفاوتی خواهند پذیرفت، توضیح داد: احتمالا بازار بورس افزایش قیمت خواهد داشت اما بازارهای کالا تا مادامی که کالا وارد بازار شود، با رکود مواجه خواهد بود.
وی ادامه داد: تحریم ها باعث شده که ایران نتواند از دیگر کشورها، خرید بی واسطه انجام دهد و همین واسطه ها باعث افزایش قیمت ها شده است. اما با از بین رفتن تحریم ها به طور ناگهانی باعث کاهش قیمت ها نمی شود و زمان میبرد تا وضعیت بازارهای پولی عادی شود و مبادلات تسهیل گردد. بدین ترتیب با افزایش واردات شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود و از سویی رقبا برای گرفتن بازار به کاهش قیمت ها متوسل خواهند شد.
سعدی افزود: کاهش قیمت ها در بازار کالا و خدمات تحت تاثیر چند عامل است. اول تغییر شرایط حمل و نقل دوم تغییر شرایط بازارهای پولی، سوم افزایش واردات و چهارم شکل گیری رقبای جدیدی است که برای حضور در بازار سیاست کاهش قیمت را در پیش می گیرند.
وی اذعان داشت: در بازار بورس امید می رود که شاخص های افزایش یابند و هم چنین رفتار سیاسی سیاست مداران است که بر این بازار تاثیر عمده می گذارد. هم چنان که مشاهده شد در زمانی که توافق اولیه ی هسته ای در سوییس اعلام شد، قیمت ها در بازار داخلی دچار نوسان مقطعی شد اما این حالت به زودی از بین رفت و بازار به حالت اولیه بازگشت.
وی تصریح کرد: آن چه مهم است این است که منابع آزاد شده درست مدیریت شود و دولت در بسیاری از موارد روش خود را تغییر دهد. برای مثال واسطه گری را کنار بگذارد و از رانت خواری خصولتی ها جلوگیری به عمل آورد. در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که سیاست های درست پولی و مدیریت نقدینگی از افزایش تورم جلوگیری کند و بازار پس از مدتی به شرایط رونق برسد.







منبع:اخبارپولی و مالی

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها