Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نیاز سرمایه‌ای رشد 8 درصدی

ﺳﻪشنبه، 16 تیر 1394 | Article Rating
روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از نیاز 1063‌هزار میلیارد تومانی برای رسیدن به رشد اقتصادی 8‌درصدی در سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه خبر داد. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی جاری کشور به 1080هزارمیلیارد تومان رسیده است. 

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی به تحرک جدی در اقتصاد کشور و جذب سرمایه نیاز دارد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی روز گذشته در یک نشست خبری جزئیات مراحل تدوین برنامه ششم توسعه را تشریح کرد. نوبخت با بیان اینکه انتظار داریم برنامه ششم توسعه متحول‌تر و با جهت‌گیری متفاوتی نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای گذشته تدوین شود، گفت: قصد ما این نیست که در محیط بسته برای ارتقای جایگاه کشور از سال 1395 تا 1399 تصمیم‌گیری کنیم. بلکه برای حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب در سال 1399 می‌خواهیم از ظرفیت تمام ایرانیان استفاده کنیم.


3 ضلع برنامه ششم توسعه

بر اساس اعلام نوبخت مدل طراحی شده برای برنامه ششم توسعه شامل 3 ضلع است. به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضلع اول مدل طراحی شده تناسب آن با سند چشم‌انداز 20 ساله است. نوبخت در این رابطه گفت: برنامه یک دستورالعمل و نقشه راه از وضع موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب است. وضع موجود در سال 1395 براساس پیشینه‌ای تعریف می‌شود که با مروری بر برنامه‌های توسعه‌ای گذشته به دست آمده است. وی ادامه داد: سال 1384 آغاز اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله بود و از ابتدای اجرای این سند تا کنون 2 برنامه توسعه‌ای چهارم و پنجم در کشور اجرا شده است و شرایط امروز اقتصاد ایران محصول اجرای این دو برنامه است.


نوبخت تاکید کرد: وضع مطلوب در سال 1399 متاثر از هدف نهایی است که در سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1404 طراحی شده است.


سخنگوی هیات دولت درباره ضلع دوم مدل طراحی شده تشریح کرد: مدل توسعه‌ای طراحی شده مدلی است که حجت الاسلام حسن روحانی پیش از دوران ریاست جمهوری در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران به آن اشاره کرده و اهداف تاکید شده در آن نیز با استناد بر اقتصاد بومی و مطلوب تعریف شده است.


به گفته نوبخت سومین ضلع مدل پیشنهادی برای برنامه ششم توسعه آینده پژوهی است. وی در این رابطه گفت: مطالعات آینده نگری نشان می‌دهد که در محیط ایستا نباید برنامه‌ریزی کرد و برنامه ششم توسعه با رویکرد آینده پژوهی تهیه شده است.


رشد 8 درصدی اقتصاد

نوبخت در بخش دیگری از این نشست رسیدن به متوسط رشد 8درصدی اقتصاد در قانون برنامه ششم توسعه خبر داد. وی درباره راه‌های تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد گفت: برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی باید منابع مالی مورد نیاز تعریف شود. برای کشوری که در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده و در سال 93 رشد اقتصادی 3 درصد را تجربه کرده است رسیدن به رشد اقتصادی سالانه 8 درصد به سازوکارهای مختلفی از جمله تامین منابع کافی نیاز دارد. وی افزود: برای دستیابی به این رشد نیاز به 1063 هزار میلیارد تومان منابع مالی داریم که با توجه به محدودیت سقف بودجه سنواتی و دولتی، حدود 600 هزار میلیارد تومان مورد نیاز را می‌توانیم از منابع داخلی تامین کنیم اما بقیه آن باید از محل منابع خارجی تامین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: با توجه به شرایط موجود نمی‌توان رشد 8 درصدی اقتصاد را در سال اول اجرای برنامه محقق کرد. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده گزارشی منتشر می‌کند که نشان می‌دهد با توجه به گذشت نیمی از سند چشم‌انداز 20 ساله برای تحقق اهداف سند 1404، رشد اقتصادی با چه نرخی نیاز است.



منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها