Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خطرواردات بی رویه برای صنعت فولاد ایران
 

خطرواردات بی رویه برای صنعت فولاد ایران

ﺳﻪشنبه، 16 تیر 1394 | Article Rating

واردات بی رویه فولاد ، این روزها کمر این صنعت پایه ای کشور را خم کرده است.

کاهش قیمت جهانی فولاد انگیزه را برای واردکنندگان بالا برده است تا جاییکه حتی افزایش تعرفه گمرکی 15 درصدی هم نتوانسته است الاکلنگ عرضه و تقاضا را به سمت تولیدکنندگان داخلی سوق بدهد.

تولیدکنندگان معتقدند با ادامه این روند خط تولید برخی از واحدها به پایان کار خود می رسد.

مسئولان فولادی می گویند که ایران سالانه نیازمند 16 میلیون تن فولاد است و شرکت های داخلی هم به همین مقدار تولید دارند ، پس در نتیجه نیاز زیادی به واردات احساس نمی شود چه برسد به این همه واردات که موجب خم شدن کمر صنعت فولاد ایران بشود.

به گزارش استیل ایران به نقل از فولادنیوز، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این باره می گوید: همچنان واردات به ویژه در محصولات فولادی تخت صورت می گیرد و در برخی از ورق ها حتی افزایش 50 درصدی واردات را داریم.

سبحانی درباره علل کاهش قیمت جهانی فولاد می افزاید: کاهش حدود 40 درصدی قیمت فولاد در بازارهای جهانی را باید در کاهش قیمت دو ماده اولیه این صنعت یعنی سنگ آهن و انرژی جستجو کرد.

وی ادامه می دهد: این در شرایطی است که این دو عامل در ایران افزایش هم داشته اند که در نتیجه تولیدکننده داخلی امکان رقابت با تولید کنندگان خارجی را ندارد.

همه این اتفاقات کار را به جایی رسانده که انگیزه دامپینگ تولیدکنندگان چینی برای قبضه کردن بازار فولاد ایران را بالا و بالاتر ببرد.

از سوی دیگر بسیاری از بخش های استفاده کننده از صنعت فولاد در ایران همچون بازار مسکن دچار رکود هستند و در نتیجه تقاضا برای این کالا پائینتر از حد معمول است تا خلاصه همه چیز برای زمین گیر شدن این صنعت فراهم شده باشد.

با این همه وزیر صنعت هم معتقد است که مسئولیتی در قبال کاهش روند فروش فولاد داخلی ندارد و تنها کاری که از دست وی بر می آمده است بالابردن تعرفه واردات تا نرخ 15 درصد بوده است.

قدیمی بودن فناوری تولید فولاد داخلی هم یکی دیگر از مشکلات این صنعت در ایران است که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده این کالا شده است و از سوی دیگر روزآمد شدن این صنعت هم نیازمند حمایت کلان از سوی نهادهای تاثیرگذار است.

سبحانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: کشوری که این قدر منابع زیرزمینی و معدن دارد ، نه تنها نباید واردکننده باشد بلکه باید به یکی از صادرکنندگان اصلی بازارهای جهانی فولاد تبدیل شود.

وی می افزاید: مجلس این آمادگی را دارد که برای رفع مشکلات این بخش هر کمکی که لازم است انجام دهد.

حرف پایانی اینکه فولاد به عنوان یک صنعت مادر می تواند بسیاری از بخش های پایین دستی دیگر را نیز در بهبود روند تولید ، عرضه و اشتغالزایی رونق دهد.


تصاویر
  • خطرواردات بی رویه برای صنعت فولاد ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها