Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سیگنال اقتصادی رشد تجارت در شهریور چیست‌؟

چهارشنبه، 08 مهر 1394 | Article Rating
به گفته فعالان بخش خصوصی،‌ افزایش میزان واردات و صادرات در شهریور سال جاری، ‌نشان دهنده تغییرات شگرفی در اقتصاد کشور نیست و امکان کاهش آن در ماه‌های بعدی وجود دارد.


آمار صادرات و واردات 6 ماهه منتهی به پایان شهریور که از سوی گمرک اعلام شده‌است،‌ نشان‌دهنده جهش تجارت ایران در آخرین ماه فصل تابستان درر سال‌جاری است. بهبود روند تجاری در شهریورماه در حالی صورت گرفته که تجارت کشور از ابتدای سال‌جاری تا مردادماه رکورد خوبی را تجربه نکرد و با روند کاهشی مواجه بود؛ اما در شهریورماه این روند تغییر مسیر داد و توانست به لحاظ ارزشی رشد 24 درصدی در بخش واردات و 28 درصدی در بخش صادرات را تجربه کند.

در همین رابطه سیدرضی میری،‌ رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: افزایش میزان واردات و صادرات شهریور‌ماه نسبت به مرداد ماه، نشان دهنده تحرک در رشد اقتصادی نیست. در واقع برای تعمیم دادن این آمارها به رشد اقتصادی زود است. زیرا امکان دارد این آمار در ماه‌های بعدی دوباره کاهشی شود.

او افزود: در حال حاضر مدیران اقتصادی دولت برای سرکوب تورم،‌ مجبور به ادامه دادن وضعیت رکودی هستند و تا وقتی رکود به پایان نرسد، رشد اقتصاد هم وجود ندارد. البته با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و خروج مبادلات بانکی از وضعیت تحریم، می‌توان انتظار رشد اقتصادی در میان مدت و یا بلندمدت را داشت. 

در همین رابطه مجیدرضا حریری،‌ نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: در ماه‌های گذشته میزان صادرات و واردات کشور روند کاهشی داشته‌است و حتی رشد شهریور نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش زل تجربه کرده‌است. اما این که نسبت به مرداد‌ماه،‌ افزایش در میزان صادرات و واردات مشاهده می‌شود، به علت این است که مردادماه، تعطیلات تابستانی بازارهای جهانی است و در آغاز شهریور و تا پایان مهرماه،‌ بازارهای جهانی رونق خوبی دارند. 

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، حریری خاطرنشان کرد: به همین علت نمی توان افزایش میزان صادرات و ورادات شهریور را سیگنال مثبتی در اقتصادکشور دانست، در حالی ک میزان واردات کالاهای واسطه‌ای و موارد اولیه کارخانه‌های تولیدی کم شده‌است و تعمیق رکود در تولید به وضوح دیده‌ می‌شود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها