Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و رومانی

شنبه، 11 مهر 1394 | Article Rating

هیات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران که به ریاست مسعود خوانساری در رومانی بسر می برد با «سارین دیمیتریو» رییس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست در باره توسعه همکاری های دو کشور گفت و گو و تبادل نطر کردند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست در این نشست ضمن خوش آمدگویی به هیات اتاق بازرگانی تهران به علاقمندی این اتاق نسبت به احیای همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه خاورمیانه به ویژه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و دیدارهای انجام شده هیات ایرانی در بخارست در این زمینه را نقطه عطفی در بهبود روابط اقتصادی و تاریخی دو کشور دانست. 
دیمیتریو گفت که در 7 ماهه ابتدای سال جاری میلادی حجم روابط دو کشور به 115میلیون یورو رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 60 درصد رشد داشته است ولی این میزان در حد توان و امکانات موجود دو کشور نیست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه رومانی و ایران می توانند در زمینه های تجاری و اقتصادی همکاری های قابل توجهی داشته باشند گفت که ملاقات های دوجانبه می تواند کمک قابل ملاحظه ای در گسترش روابط و همکاری های اقتصادی دو جانبه داشته باشند. 
این مقام با اشاره به اینکه همه کشورها از جمله رومانی به این اعتقاد رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران فرصت های قابل توجهی در دنیا و همچنین خاورمیانه دارد و می تواند شریک مناسب اقتصادی برای رومانی باشد، افزود: می توانیم در نمایشگاه های یکدیگر مشارکت داشته باشیم و امیدواریم که در سه ماهه اول سال 2016 میلادی در صدر هیاتی به ایران سفر کنیم.
حمید معیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی که در این نشست حضور داشت به فضای جدید ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران پس از توافق میان گروه 1+5 و ایران اشاره و گفت که در ماه های اخیر هیات های اقتصادی و سیاسی زیادی برای شروع همکاری ها به ویژه همکاری های اقتصادی به ایران سفر کرده اند که می توان به هیات هایی از کشورهای اروپای غربی مانند فرانسه، آلمان و اتریش اشاره کرد.
سفیر کشورمان ضمن ابراز امیدواری برای احیای روابط اقتصادی گذشته ایران و رومانی به حجم بالای تبادلات کالا اشاره کرد و امکانات ایران را از این جهت که در سال گذشته میلادی به رغم وجود تحریم ها مبادلات اقتصادی ای به میزان 160 میلیارد دلار با دیگر کشورها داشته است، بسیار بالا دانست. 
مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران نیز در این ملاقات گفت که اتاق بازرگانی تهران یکی از 33 اتاق موجود در کشور است که مستقل و غیرسیاسی عمل کرده و انتخابات آن هر 4 سال یک مرتبه برگزار می شود و دارای 15 هزار عضو است که 60 درصد از اقتصاد ایران را در اختیار دارد. 
وی افزود: تعداد هشت کمیسیون در اتاق بازرگانی تهران وجود دارد و با اکثر کشورهای آسیایی و اروپایی ارتباط مستقیم دارد و در ارتباط با افزایش حجم مبادلات با توجه به ظرفیتهای بیان شده، فعالیت های دو اتاق بازرگانی تهران و بخارست می توانند در افزایش همکاری ها کمک شایانی کنند. 
خوانساری افزود: لازم به ذکر است که بازار ایران جمعیتی حدود 75 میلیونی دارد ولی از امکانات بازاری 200 میلیون نفری برخوردار است به این دلیل که بازار کشورهای محصور در خشکی و همسایگان ایران از طریق کشور ما تغذیه می شوند. 
وی ادامه داد: ایران کهن ترین کشور به لحاظ گردشگری است که 30 نقطه ثبت شده جهانی دارد و از نظر منابع گازی دومین رتبه در دنیا و از نظر نفت چهارمین رتبه را در دنیا داریم و به همین دلیل می توانیم همکاری خوبی را در زمینه سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم. 
به گزارش استیل ایران به نقل از استیل ایران، رییس اتاق بازرگانی تهران گفت که همچنین محدودیت های صدور روادید، گمرکی و بانکی نقش بازدارنده در فعالیت اقتصادی دوطرف دارند. 
روسای کمیسیون های اتاق تهران و هریک از تجار شرکت کننده در این نشست به تشریح ظرفیت ها و امکانات موجود پرداختند و رییس اداره سرمایه گذاری خارجی رومانی نیز شرایط و مزایای سرمایه گذاری در کشور متبوعش را تشریح کرد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها