Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد اقتصادی به مدار منفی بازمی‌گردد؟

شنبه، 11 مهر 1394 | Article Rating
عدم ارائه اطلاعات آماری مربوط به رشد از سوی مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی آمارهای کلان اقتصادی، طی یک سال و نیم گذشته به شائبه‌های آماری در این مدت دامن زده است.

انتظار دولت برای دستیابی به رشد بالاتر در سال جاری و پیش‌بینی رشد 6 درصدی در کنار دیدگاه کارشناسان اقتصادی نسبت به این امر از یک‌سو و آمارهای مرکز آمار از وضعیت رکودی بخش صنعت و معدن به عنوان تعیین کننده‌ترین بخش‌های اقتصاد برای محاسبه نرخ رشد از سوی دیگر، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا برخلاف انتظار دولت باید منتظر بازگشت رشد روی مدار منفی سابق خود بود؟ 

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، عدم ارائه اطلاعات آماری مربوط به رشد از سوی مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی آمارهای کلان اقتصادی، طی یک سال و نیم گذشته به شائبه‌های آماری در این مدت دامن زده است. 


در عین حال پس از سپری شش ماهه نخست سال جاری و با گذشت از زمان وعده داده شده از سوی بانک مرکزی برای انتشار آمار نرخ رشد، مرکز آمار دست به انتشار وضعیت رشد تولید در صنعت و معدن به عنوان مهمترین بخش‌ها در محاسبه نرخ رشد زد. 

نظریه برخی کارشناسان مبنی بر این است که سیاست‌های ضد تورمی و کاهش نرخ تورم به خصوص با فشار برای پایین نگه داشتن قیمت کالا می‌تواند در نهایت به کاهش تولید و البته رکود بیانجامد.

در مقابل کارشناسان دیگری معتقدند که تورم اگرچه بر رشد موثر است، اما تورم بالا نه تنها لزوما نمی‌تواند به افزایش تولید بیانجامد بلکه عدم ثبات اقتصادی ناشی از آن در نهایت باعث دامن زدن به رکود می‌شود. 

نگاهی به آمارهای تورم و رشد در مرکز آمار نشان می‌دهد که در فصل بهار تورم بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل به نصف کاهش پیدا کرده و 11.1 درصد بوده است، تورم بخش معدن اما نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 4.4 درصد افزایش یافته و به 30.7 درصد رسید. 

اما تورم در هر دو بخش صنعت و معدن به ترتیب 4 و 0.6 درصد نسبت به فصل پیش از آن کاهش یافته است. 

تورم نقطه‌ای در صنعت نیز وضعی مشابه با تورم کل در این بخش داشته و با کاهش شدید نسبت به بهار سال گذشته، این نرخ نیز به 0.3 درصد رسید، اما تورم نقطه‌ای در بخش معدن نسبت به فصل مشابه تغییری نداشته است با این حال نسبت به فصل پیش از آن کاهش شدیدی را نشان می‌دهد.

حال نگاهی به این اعداد و ارقام و مقایسه آن با آمار رشد 3 ماهه می‌تواند نشان دهنده تاثیر تورم و کاهش شاخص قیمت تولیدکننده بر نرخ رشد و تولید باشد، به این ترتیب که بخش صنعت که با کاهش شدید تورم طی سه ماهه نخست امسال مواجه بوده در مقابل نرخ رکود 2 درصدی را نیز تجربه کرده است. 

از سوی دیگر معدن نیز که نرخ تورمش با شیب کمتری کاهش پیدا کرده با رکودی 0.6 مواجه شده است. 

صنعت که در هیچ یک از فصل‌های سال گذشته رشد منفی را تجربه نکرده بود به نظر می‌رسد بار دیگر بر مدار منفی خود بازگشته اما در بخش معدن، بهار سال پیش نیز رشد به سمت منفی نمودار خود حرکت کرده بود اگرچه جهت در سه فصل بعد از آن تغییر کرد و بخش معدن نیز از رکود خارج شد اما بار دیگر در بهار امسال رشد منفی اگرچه کم به این بخش نیز بازگشت.

رشد منفی در دو بخش مهم اقتصاد یعنی صنعت و معدن در حالی از سوی مرکز آمار منتشر شده است که سال گذشته آمارهای بانک مرکزی البته در سکوت مرکز آمار خبر از مثبت بودن رشد می‌داد.

حال باید دید با شاخص‌های منفی مرکز آمار از وضعیت تولید صنعت و معدن، آیا این مرکز به عنوان مرجع رسمی انتشار آمارهای کلان اقتصادی سکوت خود را درباره نرخ رشد خواهد شکست و آیا گزارش بانک مرکزی از نرخ رشد 6 ماهه نخست سال تا چه حد بر یافته های مرکز آمار تطبیق خواهد داشت؟


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها