Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رکود بازار سرمایه دست‌کم تا پایان پاییز ادامه دارد

شنبه، 11 مهر 1394 | Article Rating

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که تغییر و تحولی بنیادین در اقتصاد کشور روی ندهد نمی توان انتظار سودآوری شرکتها و بازار سرمایه را داشت و به نظر می رسد دست‌کم تا پایان پاییز اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتد و رکود بازار سرمایه ادامه داشته باشد.

علی حسینی با اشاره به این که سهامداران دو سال گذشته بورس، که در این مدت دچار زیان شده اند باید صبوری پیشه کنند گفت:‌ بنظر می رسد با بهبود شرایط اقتصادی کشور، در سال 95 بازدهی مناسبی نصیب سهامدارن شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: عواملی چون تحریم ها و کاهش قیمت  جهانی نفت و در پی آن کاهش درآمدهای کشور موجب شد تا در دو سال گذشته دولت اقداماتی چون افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه سنگ آهنی ها را ناخواسته به عنوان سیاستهایی در قبال صنایع مختلف اتخاذ کند تا جبران هزینه بشود.
وی اضافه کرد: البته همزمانی این اتفاقات با مواردی چون کاهش قیمت جهانی برخی کالاها به رکود بیشتر اقتصاد کشور و در نتیجه کاهش سودآوری بنگاههای تولیدی دامن زد که همه این اتفاقات خبر خوشی برای بازار سرمایه نبود و به ادامه افت بازار سرمایه، شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها دامن زد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که مواردی چون نرخ بالای سود بانکی هم به عنوان یکی از عوامل منفی اثرگذار بر بورس مطرح است اذعان داشت: با توجه به این که در حال حاضر بانک‌ها سود خوبی را در مقابسه با سایر بازارها نصیب سرمایه‌ها می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول‌های خود را بدور از هرگونه ریسک در بانکها سپرده‌گذاری کنند، پس نباید انتظار رونق بازار سرمایه را داشته باشیم.
وی ادامه داد: نرخ سود بانکی موجب بالا رفتن بهره تسهیلات اعطایی به بنگاهها می شود که این موضوع نیز بر سودآوری بنگاههای تولیدی از یک سو و رونق بازار سرمایه اثرگذار است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که راه حل رفع مشکلات اقتصاد کشور و رونق بورس تنها کاهش نرخ سود بانکی نیست و در حال حاضر بانکها به بنگاهداری می پردازند تصریح کرد: سایر مولفه های اقتصادی نیز باید همپای حل مشکلات اقتصادی به کمک اقتصاد کشور بیایند تا در نتیجه این اتفاق شاهد رونق بورس باشیم.
وی با بیان این که در حال حاضر رکود حاکم بر اقتصاد کشور موجب گریز نقدینگی از بورس شده است گفت: با ادامه روند کنونی نه تنها پول جدیدی وارد بازار سرمایه نمی شود بلکه در آینده نزدیک باید شاهد مهاجرت نقدینگی از بورس باشیم و این اتفاق بنگاههای تولیدی را با مشکلات بیشتر به لحاظ تامین مالی مواجه می کند و همه این اتفاقات در مجموعه به معنی رکود بیشتر در اقتصاد کشور است.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که در گام اول این رفع رکود و رونق اقتصادی است که می تواند در بلندمدت رونق را به بورس بازگرداند گفت: در شرایط کنونی تنها توصیه ای که به سهامداران می توان کرد این است که اقدام نگهداری و خریداری سهام بنیادی در بازار سرمایه کنند؛ چرا که زمانی که بازار افت های سنگین دارد سهام این گونه شرکتها ریزش کمتری را تجربه می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی رونق به اقتصاد کشور و در پی آن بورس بازار می گردد اذعان داشت: بنظر می رسد دستکم تا پایان پاییز اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتد و رکود بازار سرمایه ادامه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر رسیدن به توافق و رفع تحریم ها بر اقتصاد و در پی آن بورس کشور گفت: اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای و رفع تحریم ها اتفاقی زمان بر است و در صورت اجرایی شدن این توافق و رفع تحریم ها باید منتظر بروز نشانه های رونق اقتصادی و بورس در سال 95 بود و پیش بینی می شود با این اتفاق سودآوری بنگاهها بهبود پیدا کند و سال آینده سال رونق بازار سرمایه باشد.
به گزارش استیل ایران به نقل از تسنیم، این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بنظر می رسد گزارشات شش ماه شرکتها نیز مانند گزارشات سه ماهه از جذابیت کافی برای معامله گران برخوردار نباشد اظهار داشت: تا زمانی که تغییر و تحولی بنیادین در اقتصاد کشور و در پی آن بنگاه‌های اقتصادی روی ندهد نمی توان انتظار سودآوری شرکتها و بازار سرمایه را داشت.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها