Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

نقش‌70‌درصدی کمبود نقدینگی در تعطیلی صنایع کوچک

ﺳﻪشنبه، 14 مهر 1394 | Article Rating
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از نقش 70 درصدی کمبود نقدینگی در تعطیلی بنگاه‌های کوچک خبر داد و گفت که رکود حاکم بر بازار تنها 14 درصد بر متوقف شدن فعالیت واحدهای صنعتی نقش داشته است.

فرشاد مقیمی  اظهار کرد: در شهرك ها و نواحي صنعتي کل کشور 34 هزار و 530 واحد به بهره برداری رسیده است که از این تعداد 6 هزار و 239 واحد متوقف هستند.

او گفت: تمامی این آمار ها اندازه گیری شده و به تفکیک واحدها با ظرفیت کارکرد طبقه بندی شده اند. به طور مثال 10 هزار و 183 واحد معادل 29.5 درصد کارخانجات صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد به فعالیت خود ادامه می دهند؛ یا در دسته ای دیگر 9هزار و 927 واحد صنعتی وجود دارد که معادل 29 درصد کل واحدها را تشکیل می دهند که این تعداد با 50 تا 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. در آخر اما این که 8 هزار و 181 واحد هم با ظرفیت بالای 70 درصد مشغول به کارند.

عضو هیات مدیر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: این دسته بندی تمامی حاضران در شهرک های صنعتی از فعالیت های شیمیایی و فلزی گرفته تا غذایی آشامیدنی و کانی غیر فلزی را شامل می شوند.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، مقیمی در ادامه گفت: 70 درصد واحدهای متوقف شده به دلیل معضل کمبود نقدینگی مجبور به تعطیلی شدند و 14 درصد بدليل فقدان بازار. نقش کمبود نقدینگی در این شرایط اقتصادی غیر قابل انکار است. در حالی که تنها 8 درصد به خاطر گرانی مواد اولیه و اختلاف بین شرکا و فرسودگی ماشین آلات مجبور به تعطیلی واحدهای صنعتی خود شدند.


او با اشاره به مشکلات واحدهای خرد صنعتی و کارگاه های کوچک با بانک ها و ناتوانی شان در دریافت وام افزود: طبق بررسی‌هایی که ما از رویکرد بانک ها در قبال واحدهای صنعتی خرد داشتیم متوجه شدیم بانک ها بنابر یک سری مسائل ارتباط خوبی با این واحدها برقرار نکرده اند. ما در این بررسی این سوال را مطرح کردیم که چرا این ها قدرت چانه زنی با موسسات مالی و اعتباری را ندارند. این واحد های صنعتی طرح های خوبی را به بانک ها ارائه می کنند، اما به دلیل این که پشتوانه مالی ندارند نمی توانند موفق باشند. یا در مثالی دیگر واحدهای صنعتی با وجود این که طرح را به بانک ارائه کرده اند، اما چون طرح ها نوآوری های زیادی را در خود گنجانده اند و بانک ها نیز نمی توانند از کارشناسان خبره بهره بگیرند در نتیجه در ارزیابی طرح ها به مشکل می خورند و ریسک آن را بالاتر از میزان واقعی برآورد می کند.

مقیمی گفت: البته مشکلاتی نظیر نبود وثیقه نیز برای واحدهای کوچک مشکل ایجاد کرده است. همه مسائل ياد شده صنايع كوچك كشور تاب تحمل نرخ بدهي هاي بانكي تعيين شده توسط برخي بانك ها را نيز ندارند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به نقش لابی گری ها و رایزنی مدیران بانکی با واحدهای تولیدی گفت: واحدهای کوچک به سیستم مدیریتی بانک ها دسترسی ندارند. مثلا مدیر عامل سایپا و ایران خودرو به راحتی می توانند با مدیران بانکی جلسه بگذارند ولی مدیران شهرستانی و واحدهای کوچک نمی توانند این کار را انجام دهند در مجموع از دریافت تسهیلات باز می مانند. البته در این اواخر بانک مرکزی و دولت نیز تلاش های زیادی برای حمایت از واحدهای کوچک داشته است که این نیز جای تقدیر دارد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها