Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
توسعه ذوب آهن
 

توسعه ذوب آهن

ﺳﻪشنبه، 14 مهر 1394 | Article Rating
درحال‌حاضر ذوب‌آهن اصفهان به راحتی قادر به تولید روزانه ۱۰هزار تن فولاد خام است بنابراین می‌تواند سالانه ۳میلیون و ۶۰۰هزار تن تولید داشته باشد اما هدف اصلی این شرکت رسیدن به تولید ۵ میلیون تن است که حداقل تولید اقتصادی برای یک واحد فولادی محسوب می‌شود.



تولید فولاد در دنیا به ۲ روش کوره بلند و احیا مستقیم انجام می‌شود در دنیا ۷۳/۹درصد تولید فولاد به روش کوره بلند و ۲۶/۱درصد به روش احیا مستقیم است در حالی‌که در ایران ۸۳/۳درصد تولید فولاد کشور به روش احیا مستقیم و ۱۶/۷درصد به روش کوره بلند انجام می‌شود. ذوب آهن اصفهان تنها فولاد ساز ایران است که به روش کوره بلند، محصولات فولادی تولید می‌کند و پس از فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، سومین تولیدکننده بزرگ فولاد کشور محسوب می‌شود. اما در شرایط کنونی آنچه ذوب‌آهن برای پیشبرد اهداف خود در نظر گرفته تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده بالا است که ازجمله می‌توان به تولید ریل ملی، تیرآهن بال پهن و سایر طرح‌های جدید این شرکت اشاره کرد.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان درباره افتتاح ریل ملی و پروژه‌های در دست اجرای این کارخانه گفت‌وگویی انجام داده که در پی می‌آید.


اردشیرسعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصقهان درباره یطرح های این مجموعه گفت: ذوب‌آهن اصفهان در امسال ۸ طرح برای بهره‌برداری در نظر گرفته که برای این طرح‌ها افزون‌بر ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام‌شده است. نخستین طرح، پروژه ریخته‌گری یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تنی است که در حال افتتاح بوده و طرح بعدی گوگرد زدایی است که ۹۹درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین طرح لجن‌زدایی از سرباره‌های کنورتور، فیلتراسیون اگروماسیون، تصفیه پساب زرین شهر و تیرآهن‌های بال پهن- که برای نخستین‌بار در کشور اتفاق می‌افتد و تنها ذوب‌آهن است که به خاطر تولید شمش خاصی می‌تواند این محصول را تولید کند- از جمله پروژه‌هایی است که برای امسال در نظر گرفته شده است. درحال‌حاضر هم ذوب‌آهن طبق روال گذشته فعالیت‌های خود را دنبال کرده و محصولات فولادی متنوعی را تولید می‌کند اما آنچه اهمیت دارد این است که باید تحولاتی در انواع محصولات ایجاد شود. 

نتایج اقتصادی ۸ طرح یادشده در سال ۹۵ مشخص خواهد شد.تیرآهن بال پهن و ریل به‌دلیل ارزش‌افزوده بالاتر، بیشترین سود را برای ما به همراه خواهد داشت به‌طور مثال قیمت ریل در هر کیلو بیش از ۲۵۰۰ تومان است یعنی ۲ برابر قیمت میلگرد و برای آنکه سوددهی ذوب‌آهن را بسنجیم باید منتظر ورود این ۲ محصول فولادی به بازار باشیم.


سعدمحمدی در پاسخ به این پرسش که ریل ملی در زمان مقرر به بهره برداری میرسد؟ گفت: نخستین ریل ملی ایران در دهه فجر افتتاح خواهد شد، البته تولید فولاد آلیاژی «‌uic۶۰» ویژه ریل، زودتر از دهه فجر آغاز می‌شود. تولید ریل ملی با این هدف که می‌تواند بسترساز توسعه کشور باشد آغاز شد زیرا حمل‌ونقل ریلی در جهان و همچنین در ایران به‌صرفه‌ترین نوع حمل‌ونقل برای مسافر و بار به‌ویژه بارهای مواد معدنی است و موجب کاهش هزینه‌های تولید شده و توان رقابت با رقبای جهانی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر باعث کاهش هزینه حمل‌ونقل در کشور می‌شود. چون در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل در سال بیش از هزار کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شود تحولی عظیم در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور اتفاق خواهد افتاد. ذوب‌آهن برای نخستین بار در تاریخ ایران ریل را تولید می‌کند که این افتخاری برای این شرکت فولادسازی محسوب می‌شود. گفتنی است که ذوب‌آهن اصفهان ریل مترو، ریل‌های آسانسور و ریل معادن هم تولید خواهد کرد و دیگر این محصولات از سایر کشورها وارد ایران نمی‌شود. ذوب‌آهن تولیدکننده محصولات گوناگونی ریلی خواهد شد و قادر به تولید هر ۳ نوع ریلی که برای متروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواهد بود.


وی همچنین در مورد برنامه صادراتی این مجموعه عنوان کرد: صادراتی که در طول امسال در مجتمع فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان انجام‌شده ۱۰۵ درصد سال گذشته بوده و با اینکه هنوز ۶ ماه از سال باقیمانده اما امید می‌رود با دستگاه‌هایی که برای برش تیرآهن، خریداری شده، صادرات تیرآهن به کشورهای اروپایی آغاز شود.در زمینه تولید ریل نیز، ایران هفدهمین کشور محسوب می‌شود و کشورهای منطقه به‌ویژه قطر، الجزایر، امارات و عمان خواستار خرید ریل برای توسعه شبکه ریلی خود هستند.



به گزارش استیل ایان به نقل از گسترش صمت، سهد محمدی درباره مشکلات این کارخانه در اختلاف روش تولید ذوب آهن با سایر فولادسازی ها گفت: مشکلاتی که درحال‌حاضر در ذوب‌آهن وجود دارد به خاطر روش فعالیت این کارخانه است زیرا ذوب‌آهن اصفهان تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند است و بقیه فولادسازی‌ها به روش احیای مستقیم فعالیت می‌کنند.تفاوت این ۲ روش این است که در روش احیای مستقیم از گاز برای احیا استفاده می‌کنند و ذوب‌آهن از کک و زغال‌سنگ. ما کک و زغال‌سنگ را به قیمت گران‌تری از بازارهای جهانی خریداری می‌کنیم و قیمت کک و زغال‌سنگ ۴۰ سنت است در صورتی که گاز در کشور ما یارانه دارد و هر مترمکعب آن ۴ سنت محاسبه می‌شود و فقط در قیمت تمام شده سوخت که یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در قیمت تمام‌شده فولاد است اینهمه اختلاف وجود دارد. در این‌باره آنچه اهمیت دارد این است که در ذوب‌آهن حتی در زمان رکود با توجه به کیفیت بالای محصولات فروش از شرایط مناسبی برخوردار بود ولی مهم این است که بتوانیم برای محصولات ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کنیم.

تصاویر
  • توسعه ذوب آهن
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها