Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پیش‌بینی بازار نفت تا دو سال آینده

شنبه، 16 آبان 1394 | Article Rating
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در تحلیلی پیش بینی کرد که قیمت نفت تا دو سال آینده ثابت می‌ماند اما با کاهش عرضه و خالی شدن انبارها، بازار نفت شاهد تحولاتی خواهد شد که افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

مهدی عسلی با اشاره به اینکه بیشتر تحلیل‌ها حاکی از آن دارد که قیمت نفت تا دو سال ثابت خواهد ماند و از حد فعلی تجاوز نخواهد کرد، گفت: بعید است که قیمت نفت دستخوش تغییر نشود و تکان نخورد اما چون تا دو سال آینده عرضه تقریباً بالاتر از تقاضا خواهد بود و هم اکنون روزی دو میلیون بشکه بیشتر از تقاضای بازار نفت به تولید می رسد، خود به خود قیمت نفت را پایین نگه می دارد.


مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت افزود: بررسی تقاضای نفت نشان می دهد که نسبت به سال گذشته رشد به وجود آمده است اما هنوز مازاد عرضه داریم که اگر این عرضه کاهش یابد آنگاه قیمت نفت بالاتر رفته و بازار کمی تکان خواهد خورد. هم اکنون انبارهای نفت دنیا در حال خالی شدن هستند و و این خود تقاضایی را به همراه خواهد داشت.

عسلی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بهترین زمان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز است، گفت: شرکت‌های بزرگ خواهان همکاری با ایران در زمینه نفت و گاز هستند. چرا که هزینه‌های تولید نفت و گاز در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا پایین‌تر است و حال که قیمت نفت پایین آمده تولید این ماده معدنی در برخی کشورها صرفه اقتصادی ندارد.

او افزود: اگر در ایران هزینه تولید هر بشکه نفت 5 دلار است این قیمت در کشورهای آمریکای شمالی حدود 45 دلار است. یکی از فعالان صنعت نفت امریکا به من می‌گفت که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید هم اکنون بهترین موقع است که سرمایه‌گذاری برای تولید و استخراج نفت در ایران صورت گیرد چون ممکن است در سال‌های آینده قیمت نفت بالا برود و دوباره تولید رد کشورهای آمریکای شمالی به صرفه باشد. به همین خاطر شرکت‌های بزرگی در حال حاضر برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز به ایران هجوم آورده اند.

او درباره عقب افتادگی در صنعت نفت و گاز طی سال‌های گذشته افزود: نباید غصه خورد که چرا عقب افتاده ایم. مثلا گفته می شود که عربستان از فرصت سوزی های ما استفاده کرده و صنایع نفت خود را توسعه داده است. اما آیا این کشور توانسته از منابع نفتی خود در راستای ایجاد توسعه اقتصادی در تمام شئون کشور استفاده کند؟ پاسخ خیر است چون هنوز هم که هنوز است میشنوم در عربستان فقر و بیکاری وجود دارد. یعنی آنهاهم با اینکه تولید نفتشان را به حداکثر رسانده اند ولی ظاهرا پول‌هایشان را در جای مناسبی استفاده نکرده‌اند. شاید اگر تولید نفت شان را کم می کردند لااقل برای آیندگانشان بهتر بود.

عسلی گفت: ما به هیچ وجه نباید نگران عربستان باشیم چون این کشور نه به لحاظ سیاسی و نه از نظر اقتصادی و اجتماعی قابل مقایسه با کشور ما نیست. آنها در این سال‌ها صنعت نفت شان را توسعه داده اند اما آیا این باعث شده تا حکومتی دموکراتیک را به وجود بیاورند؟ کشورشان دست چند شاهزاده قرار گرفته و منابعش از سوی آنها به چرخش درآمده است. پس زیاد نباید نگران عقب افتادگی از عربستان بود. اصلا به نظر من مقایسه ایران با عربستان قیاس مع الفارق است. اولا آنها گاز ندارند ولی ما منابع سرشار گازی داریم. جمعیت ما خیلی بیشتر از آنهاست و دولتی دوموکراتیک داریم و نهادهای دموکراسی در کشورمان شکل گرفته است.

این اقتصاددان افزود: به نظرم بهتر است به جای چنین مقایسه هایی به این فکر کنیم که با توجه به منابع سرشار گازی و نفتی مان چگونه می توانیم نقشه راهی را تعیین کنیم که کشورمان به توسعه دست یابد و در کمترین زمان با توجه به این دارایی خدادادی به اهدافمان دست یابیم.

عسلی تصریح کرد: پس از توافق ژنو شرکت‌های زیادی آمده اند و ابراز علاقه کرده اند که در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند. به این صورت که خودشان آورده بیاورند و میادین ما را به راه اندازند چون تا به حال فرصت سوزی های زیادی در این صنعت داشته ایم دیگر وقت از دست دادن فرصت ها نیست. در دوران تحریم ها سطح تکنولوژی در استخراج نفت و گاز ما پایین آمد که به نظر می رسد در دوران جدید با اتکا به سرمایه گذاران خارجی می توان امیدوار بود که این سطح بالا برود.

او گفت: سطح بازدهی میدانی که دو میلیارد دلار بازدهی نفت داشته به خاطر به کار گیری تکنولوژی های قدیمی پایین آمده است بنابر این ما چاره ای نداریم جز اینکه به سرمایه گذاران خارجی فرصت بدهیم تا هم تکنولوژی و هم سرمایه را به ایران بیاورند و میادین نفت و گاز ما را به راه بیاندازند. این به نظر من کارمشکلی نیست یعنی اگر تحریم‌ها رفع شود سرمایه گذاران و بزرگان صنعت نفت و گاز دنیا به ایران خواهند آمد و فعالیتشان را از سر خواهند گرفت.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت افزود: پس می توانیم امیدوار باشیم که عسلویه های جدیدی به راه بیافتد چون آنچه که مشخص است اینکه در ایران مواد زیرزمینی به اندازه کافی وجود دارد، نیروی انسانی قابل در دسترس هست اما مشکل اساسی تکنولوژی است که باید بیشتر روی آن کار شود.


او اظهار کرد: بررسی میزان سرمایه در دنیا نشان می دهد که مساله ای به نام کمبود سرمایه هنوز وجود ندارد و سرمایه ها به دنبال یک جای خوب برای سرمایه گذاری است. نرخ بهره در دنیا سالهاست که نزدیک به صفر است که این خود نشان می دهد در دنیا کمبود سرمایه مطرح نیست. در چنین وضعی سیاستگذاران اقتصادی و کشور و قانونگذاران بهتر است شرایطی را ایجاد کنند که این سرمایه ها به ایران بیاید. متاسفانه اکنون این فضا آماده نیست و به همین خاطر است که بخش اعظمی از سرمایه ها سر از چین و سایر کشور ها در می آورد.

عسلی گفت: درست است که کشورهای زیادی برای توسعه صنعت نفت و گاز ما ابراز علاقه کرده اند اما با توجه به ذخایر عظیم و منابع سرشار ما عدد آنها ناچیز است. برای کشوری مانند ایران که جوان تحصیل‌کرده زیاد دارد، وسعت جغرافیایی اش بالاست و انرژی نامحدود دارد همه دنیا می‌‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند ولی خب چون شرایط در کشور آماده نیست از حدی معین سرمایه وارد کشور نخواهد شد. ما بهتر است به فکر پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران باشیم در این صورت سرمایه می‌آید و برای کشور تکنولوژی می‌آورد. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها