Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

بورس، شفاف‌ترین محل ورود خارجی‌ها

چهارشنبه، 20 آبان 1394 | Article Rating
روز گذشته پنل تخصصی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، فرصت‌ها و موانع با حضور جمعی از مقامات بورسی و کارشناسان اقتصادی در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های کیش برگزار شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، در این پنل شرکت‌کننده‌ها به بررسی راهکار‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی، اقدامات انجام شده از سوی سازمان‌ بورس و شرایط ایران در پساتحریم پرداختند. حسین فهیمی، عضو هیات توسعه پژوهش سازمان بورس در ابتدای این پنل بیان کرد: در 10 سال اخیر دوران سخت تحریم و مقاومت در برابر آن به خوبی دیده شده است. در این بین برنامه‌های قابل‌توجهی در سازمان بورس اجرا شده که متاسفانه کمتر مورد‌توجه قرار گرفته است. وی در ادامه افزود: در بازار سرمایه برنامه بزرگ خصوصی‌سازی وجود دارد که پیش از این تصور انجام آن نیز وجود نداشت. این امر در یک سال اخیر بسیار مورد‌توجه قرار گرفته و شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و مخابرات به بخش خصوصی واگذار شدند. با این وجود همچنان پاره‌ای از مشکلات در این رابطه باقی‌مانده و «سازمان» برای حل آنها تلاش بسیاری می‌کند. وی همچنین بیان کرد: در این مقطع تاریخی یکی از نقاط مورد علاقه سرمایه‌گذاری خارجی توجه به بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه است که متاسفانه در ارائه این تصویر روشن تا حدودی ناموفق بوده‌ایم. برای افزایش شفافیت مالی آماده همکاری با نهاد‌های مالی کشور‌های دیگر هستیم و از آن استقبال ویژه‌ای نیز می‌کنیم. عضو هیات توسعه پژوهش سازمان بورس در ادامه بیان کرد: حوزه دیگر، همکاری متقابل بین کشور‌ها است که در این زمینه تقاضاهای بسیاری نیز مطرح شده است. تشکیل فاندهای مختلف به نحوی که سرمایه‌گذاران دو کشور بتوانند از منابع یکدیگر در بازارها استفاده کنند از این موارد بوده، همچنین امکان فعالیت نهاد‌های مالی در کشور‌های مختلف از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار آن کشور به منظور تامین مالی از دیگر برنامه‌هایی است که در زمینه گسترش سرمایه‌گذاری بین‌المللی صورت گرفته است. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی سریع‌ترین، آسان‌ترین و شفاف‌ترین حوزه فعالیتی که وجود دارد سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ایران است. چنانچه سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت مستقیم از شرکت‌های بورسی و فرابورسی خرید کنند می‌توانند تا 100 درصد سهم یک شرکت را داشته باشند و تنها محدودیت موجود در زمینه فروش است که تا دو سال امکان آن وجود ندارد و باید در یک بازار عمومی به فروش برسد.


بستر‌سازی برای ارتباط با دنیا

در ادامه این پنل سید‌علی حسینی، رئیس بورس انرژی در تشریح اقتصاد رقابتی بیان کرد: در اقتصاد رقابتی از دولت‌ها دو انتظار وجود دارد،مورد اول حمایت فعالان اقتصادی در وضع مقررات و برطرف کردن موانع اقتصاد آزاد است و دومین انتظاردرخصوص تامین مالی از سوی دولت است که دراین شرایط دولت باید با ایجاد انگیزه و حمایت مالی به پروژه‌ها کمک کند. وی در ادامه بیان کرد: بستر‌های بازار سرمایه مبتنی بر قوانین حقوقی محکم و زیرساخت‌های الکترونیکی در سطح بین‌المللی است که سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای ارتباط با دنیا باید ابتدا تفکر و عمل در تولید و ارائه خدمات را به سطح استاندارد‌های بین‌المللی افزایش داد. همچنین در حوزه خدمات مالی و بازار سرمایه شرکت‌های خدماتی در این حوزه باید در کنار ساماندهی زنجیره فعالیت خود زنجیره فعالیت سایر فعالان را شناسایی و تلاش خود را بر تعامل با آنها بیشتر کنند. حسینی در ادامه به بحث برنامه‌ریزی راهبردی و استراتژیک اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم کالایی تولید کنیم که همه سلایق را راضی نگه دارد. شرایط در بازار سرمایه نیز به همین صورت است و باید به سمت تخصص‌گرایی پیش برود که لازمه آن وجود استراتژی و خدمات مالی مشخص است تا نهاد‌ها بتوانند نیاز مالی سرمایه‌گذاران خارجی را برطرف کنند.


افزایش تسهیلات تجاری در پساتحریم

علی اسلامی‌بیدگلی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران نیزدر ادامه بیان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات مثبتی در کشور بوده‌ایم که این اتفاقات مصادف با حوادث بیرونی شده است. اگر بخواهیم رخداد‌های مثبت بعد از رفع تحریم‌ها را بررسی کنیم، اولین نکته افزایش قدرت چانه‌زنی بنگاه‌های اقتصادی ایران است که در دوره تحریم این قدرت چانه‌زنی به‌شدت کاهش پیدا کرده بود. دومین مورد افزایش تعداد خریداران کالاهای تولیدی ایران است. در دوران تحریم مشتریان بعضی از کالاها به شدت محدود شده بود و این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد که طی دوران پساتحریم حجم فروش بنگاه‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته است. وی کاهش هزینه نقل و انتقالات، تسهیل انتقال وجوه با دیگر کشور‌ها و کاهش محدودیت‌های مالی دولت را از دیگر نمادهای مثبت دوران پساتحریم دانست و اضافه کرد: به دلیل افت نسبی بازار سرمایه و روندی که بازارهای جهانی داشته‌اند ارزش بازاری کشورها نسبت به ارزش جایگزینیشان تفاوت معناداری پیدا کرده است. اسلامی به لزوم فراهم کردن پیش نیاز‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی اشاره و تشریح کرد: صورت‌های مالی باید بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی تدوین شود همچنین با حضور موسسات بین‌المللی می‌توان زبان مشترکی با خارجی‌ها داشته باشیم. هم اکنون بسیاری از قوانین ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باید بازنگری شود و نیاز به بازنگری جامع احساس می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی بلند‌مدت کنند.




ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها