Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تورم منفی در بخش صنعت

یکشنبه، 24 آبان 1394 | Article Rating
آخرین آمارها از گزارش شاخص بهای تولید‌کننده نشان می‌دهد حرکت تورم بخش صنعت در مهر ماه سال جاری در زیر مدار صفر تداوم داشته است.

گزارش شاخص بهای تولید‌کننده در مهرماه سال جاری با جزئیات تغییر در گروه‌ها منتشر شد. بانک مرکزی، هفته نخستین در هر ماه به‌صورت خلاصه تغییرات شاخص بهای تولید‌کننده و گروه‌ها را ارائه می‌دهد؛ اما در گزارش اصلی شاخص بهای تولیدکننده، علاوه بر تغییرات شاخص بهای تولیدکننده، تغییرات کالاها و خدمات در تمامی گروه‌ها منعکس شده است. شاخص بهای تولید‌کننده در مهر ماه 94 به عدد 216 رسید و نسبت به ماه قبل 2/ 0 درصد بالا رفت، این رقم در شهریور ماه برابر 3/ 0 درصد گزارش شده بود. شاخص بهای تولید‌کننده در ایران، طی 12 ماه منتهی به مهر ماه 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/ 8 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر این شاخص، در 7 ماه نخست سال جاری نسبت به هفت ماه نخست سال قبل 1/ 6 درصد رشد داشته است. این رقم در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 3/ 6 درصد رشد داشته است.


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بهای تولید‌کننده از 8 گروه اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری»، «ساخت (صنعت)»، «حمل‌ونقل و انبارداری»، «هتل و رستوران»، «اطلاعات و ارتباطات»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی» تشکیل می‌شود. در مهر ماه سال جاری بیشترین کاهش در گروه ساخت معادل منفی 8/ 0 درصد گزارش شده است. در بین کالاهای گروه صنعت، تولید مواد و فرآورده‌های شیمیایی، با کاهش 4/ 3 درصدی طی یک ماه یکی از عوامل موثر در منفی شدن تورم ماهانه این گروه است. شاخص مواد شیمیایی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز حدود 20 درصد کاهش یافته است. همچنین فلزات پایه نیز با کاهش 6/ 2 درصدی در یک ماه یکی دیگر از عوامل افت شاخص در گروه صنعت، محسوب می‌شود. شاخص قیمت فلزات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 17 درصدی را پشت‌سر می‌گذارد. کاهش قیمت، گروه‌های اصلی در بخش صنعت از عوامل تداوم رکود و کاهش جهانی قیمت مواد اولیه است. این روند اگرچه بر تورم اثر کاهشی دارد، اما می‌تواند برای تولید‌کنندگان یک خبر ناخوشایند محسوب شود.




ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها