Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ضرورت حمایت از صنعت فولاد
 

ضرورت حمایت از صنعت فولاد

چهارشنبه، 04 آذر 1394 | Article Rating

تیم اقتصادی دولت پس از مهار التهابات اقتصادی و کاهش نرخ تورم، اینک تمرکز خود را به درمان رکود در اقتصاد معطوف ساخته است. مهم‌ترین‌ نمود کنونی تلاش دولت در این زمینه تدوین بسته تازه خروج از رکود است که تحریک تقاضا یکی از مهم‌ترین‌ محورهای اصلی آن به‌شمار می‌رود. دولت در این بسته سعی کرده تا با تحریک بازار، رکود و انباشت محصول در صنایع خودرو و سایر صنایع را رفع کند، از این‌رو وام‌های 25 میلیونی خرید خودرو با بازپرداخت 7 ساله و بهره 16 درصد و وام خرید لوازم خانگی را در دستور کار بانک‌ها قرار داده است. البته پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین (خرید اسناد مدت‌دار ناشی از فروش اقساطی کالا) در این بسته دیده شده است که برای رونق صنایع کوچک بسیار کارآمد است اما به نظر می‌رسد این راهکارها نتواند گره کور رکود در صنایع مادر همچون فولاد را باز کند. اینکه دولت به این درک رسید که مشکل مردم صرفا تورم نیست و مساله تولید در کشور نیز از مشکلات اصلی کشور است، اتفاق بسیار خوبی است. درحال حاضر این اتفاق نظر در همه دستگاه‌های کشور شکل گرفته که آنچه مملکت را از پای درمی‌آورد رکود است.


در دو سال اخیر اتخاذ سیاست انضباط مالی از سوی دولت و همچنین انتظار کاهش قیمت‌ها در بین مردم عملا باعث شد که موجودی کالاها افزایش پیدا کند. افزایش موجودی انبارها باعث دامن زدن بیشتر به رکود و باعث شد منحنی تقاضا در اقتصاد کاهش یابد. دولت سعی کرده است منحنی تقاضا را تحریک کند تا با افزایش این منحنی، تولید رونق پیدا کند. در حال حاضر اجرای سیاست‌هایی از جمله تسهیلات‌دهی، کارت‌های اعتباری واعطای وام‌ها درجهت تحریک طرف تقاضاست، اما دولت باید در همین راستا علاوه بر تحریک تقاضا به حمایت از عرضه نیز بپردازد. بخش‌هایی همچون اصلاح ساختار یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی، مبارزه با فساد، رانت و قاچاق سبب اصلاح ساختارهای ضدانحصار و شفافیت در اقتصاد می‌شود. عرضه و تولید در صنایع مختلف باید به‌صورت اختصاصی همچون صنعت خودرو دیده شود. در این بسته صنعت خودرو متمایز شده و سایر صنایع در یک سطح قرار گرفته‌اند اما همان‌طور که همه کارشناسان اعتقاد دارند به صنعت فولاد به‌عنوان یکی از شاه‌بال‌های توسعه اقتصادی باید نگاهی ویژه داشت. این صنعت با توجه به عظمت سرمایه‌ها و گردش مالی بالا، به‌شدت سنگین و ساکن است و تحرک در عرضه و تقاضا در آن قابل مقایسه با سایر صنایع نیست. باید همچون صنعت خودرو به‌صورت ویژه برای خروج از رکود هدایت شود و زمانی که تحرک در این بازار اتفاق بیفتد، قطعا صنایع بسیاری را همراه با خود از رکود خارج می‌کند و رونق اقتصادی ایجاد می‌کند.

در حال حاضر مشکل صنعت فولاد نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و تجهیزات خط تولید است. در صورتی که دولت بتواند منابع مالی را که برای تسهیلات خرید دیون در نظر گرفته است با شرایطی ویژه برای صنایع بزرگ همچون فولاد و پتروشیمی نیز اختصاص دهد، به نظر می‌رسد با بندهای دیگر این بسته که ایجاد تحرک در تقاضا دیده شده است، بتوان به تدریج رکود سنگین حاکم در بازار فولاد را از بین برد، در غیر این صورت شرایط موجود باعث ظهور رکود سنگین در صنعت فولاد و به تبع آن سایر صنایع کشور می‌گردد.

 احمد دنیا نور
مدیرعامل فولاد جنوب

تصاویر
  • ضرورت حمایت از صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها