Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

انتظار در بازارهای نفت و طلا

شنبه، 14 آذر 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

شاخص در انتظار رفع تحریم‌ها
شاخص کل بورس با افت هفتگی 3/ 0 درصدی مواجه شد. گزارش ارزیابی نهایی رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 13 روز پیش از نشست شورای حکام، خوش‌بینی‌ها را برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها بیش از هر زمان دیگری به وجود آورده است. خوش‌بینی‌های به وجود آمده می‌تواند رشد شاخص را در کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد. اما همچنان انتظار برای نشست این شورا در 24 آذر وجود دارد. رفع تحریم‌ها می‌تواند در میان مدت به خروج صنایع از رکود کمک کند. اما شرایط کنونی، از جمله کمبود سرمایه در گردش شرکت‌ها، کاهش سودآوری آنها، رکود بخش مسکن، علاوه بر افت شدید قیمت فلزات جهانی و قیمت نفت، تردیدهایی را نسبت به بازار سهام به وجود آورده است. اما روشن‌تر شدن چشم انداز رفع تحریم‌ها و رشد اخیر نرخ دلار و ثبات نسبی آن در نرخ‌های کنونی، عوامل حمایت از شاخص هستند. 

بازار ارز

هفته سرنوشت‌ساز دلار 3600 تومانی
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد 3/ 0 درصدی مواجه و به نرخ 3640 تومان معامله شد. دلار از ابتدای هفته با اوج گرفتن تقاضای ارز زوار تا سطح 3660 تومان نیز رشد داشت. در ادامه اما، حذف تقاضای مزبور تعدیل نرخ ارز را به دنبال داشت. به این ترتیب، نرخ این ارز از روز سه شنبه در مدار نزولی قرار گرفت. در هفته‌های اخیر، مسوولان اقتصاد کشور به روند منطقی رشد نرخ ارز با توجه به افزایش تقاضای زوار اشاره کرده بودند. بنابراین، با حذف این نوع تقاضا، ممکن است مسیر نرخ ارز نزولی شود. با این حال، تقاضای ماه پایانی سال میلادی در کنار جو روانی تقاضای آربیتراژ (با توجه به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی) و همچنین، احتمال افزایش فعالیت سفته بازان می‌تواند مانعی در برابر افت نرخ دلار باشد. 

بازار سکه

سکه در انتظار اونس 
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 1/ 0 درصد همراه شد. این روند کم نوسان نتیجه حرکت خلاف جهت اونس طلا (مسیر کاهشی) و نرخ دلار (روند افزایشی) در بازار آزاد بود. با این حال، نقش کاهش قیمت‌ها در بازار طلای جهانی پررنگ تر بود و زمینه کاهش قیمت سکه را فراهم کرد. از سوی دیگر، کمبود تقاضا به علت قرار داشتن در ایام سوگواری ماه صفر مزید بر علت شد تا قیمت‌ها مسیر نسبتا کاهشی را طی کنند. در معاملات امروز، با توجه به خارج شدن بخشی از تقاضای ارز مسافرتی زوار اربعین، نمی‌توان انتظار حمایت جدی سکه از سمت بازار ارز را داشت. از سوی دیگر، در بازار طلای جهانی، آمار اشتغال آمریکا می‌تواند اثرگذاری جدی بر قیمت فلز زرد داشته باشد که اثرات آن بر بازار سکه داخل نیز منعکس خواهد شد. 

بازار طلای جهانی

سیگنال آمار اشتغال به اونس 
دیروز ساعت 16، اونس طلای جهانی به قیمت 1061 دلار معامله ‌شد. این در حالی بود که سه‌شنبه به علت برخی آمار نامطلوب اقتصادی، قیمت‌ها تا بیش از 1070 دلار نیز پیشروی کرده بودند. در ادامه اما، سخنرانی رئیس کل فدرال رزرو مبنی بر نیاز اقتصاد آمریکا به توقف سیاست‌های انبساطی موجب رشد شاخص دلار و افت قابل توجه قیمت اونس شد. این موضوع در صورت انتشار آمار مناسب اشتغال ماه نوامبر آمریکا (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو را به شدت افزایش خواهد داد. با این حال، هفته گذشته، سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، هرچند بر ادامه سیاست‌های انبساطی تاکید داشت، اما انتظارات فعالان مبنی بر تشدید سیاست‌های انبساطی را برآورده نکرد. نتیجه این امر، کاهش ارزش دلار در برابر یورو و تقویت نسبی قیمت اونس بود.

بازار اوراق مسکن

بازگشت رکود به «تسه »ها 
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت هفتگی 4/ 2 درصدی همراه شدند و روز سه‌شنبه به قیمت 71 هزار و 315 تومان رسیدند. انتظار برای شفاف شدن شرایط وام جدید با سقف 60 میلیون تومانی، خوش‌بینی‌هایی را برای ارائه این وام به وجود آورد. اما در ادامه لغو شدن مجدد نشست شورای پول و اعتبار هفته گذشته، باعث کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها شد. عاملی که باعث افت بیش از 4 درصدی قیمت این اوراق در روز سه‌شنبه شد. کاهش قیمت مسکن در ماه آبان، رشد قابل توجه تقاضای مسکن را به همراه داشت که بر سطح بالای نیاز بالقوه مسکن تاکید دارد. سطح قیمت‌های کنونی مسکن همراه با وام جدید با افزایش قدرت خرید متقاضیان، می‌تواند چشم‌انداز بازگشت رونق به مسکن را ارائه دهد. اما به نظر می‌رسد زمان بیشتری برای مشخص شدن شرایط وام جدید نیاز باشد. 

بازار نفت

سایه نشست اوپک بر نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 41 دلار معامله ‌شد. هم اکنون نگاه‌ها به نشست اوپک (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) است. روز چهارشنبه فشار شاخص دلار و نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه (گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) از افزایش حجم ذخیره نفت تجاری برای دهمین هفته متوالی)، قیمت نفت را به زیر کف 40 دلاری رساند. در شرایط کنونی، خوش‌بینی چندانی برای کاهش تولیدات اوپک وجود ندارد. پیش از نشست، عربستان اعلام کرد در صورت توافق تولیدکنندگان غیراوپک، اقدام به کاهش تولیدات خواهد کرد که گفته تازه‌ای از سوی این کشور نیست و در عمل پایبندی به استراتژی سهم بازار خود را نشان داده است. با اینکه برخی کشورها مانند ایران تمایل به کاهش تولیدات اوپک دارند، اما شباهت شرایط با نشست قبلی، این تصمیم را دور از انتظار نشان می‌دهد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها