Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
پایش طرح جامع فولاد توسط فولاد تکنیک
 

پایش طرح جامع فولاد توسط فولاد تکنیک

یکشنبه، 29 آذر 1394 | Article Rating
معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک از پایش سالانه طرح جامع فولاد خبر داد و گفت: طرح جامع فولاد براساس تغییراتی که در بازار رخ می‌دهد و عوامل تعیین کننده سالانه پایش و در صورت نیاز به روز می‌شود.


مهران محجوب نژاد در حاشیه نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در هتل آتلانتیس پالم دبی با ابراز خوشحالی از اینکه در کنار کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه، کنفرانس آهن و فولاد ایران نیز در سال جاری در کیش برگزار شد و به نظر می‌رسد سال آینده نیز در اصفهان به عنوان قطب فولاد ایران برگزار خواهد شد، عنوان کرد: تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 یک هدف‌گذاری بوده که برای رسیدن به آن باید الزامات آن فراهم شود اما وضعیت اخیر بازار و شرایط به وجود در عرضه و تقاضا تحقق این هدف را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی در عین حال گفت: فولاد تکنیک با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو سالانه طرح جامع فولاد را مورد پایش قرار می‌دهد و در صورتی که نیاز باشد امکان تغییر و به روز شدن این طرح نیز وجود دارد.


محجوب نژاد درباره مهمترین حوزه های فعالیتی شرکت فولاد تکنیک گفت: از فعالیت‌های اصلی فولاد تکنیک می‌توان به پیمانکاری پروژه‌های فولادی به صورت EPC و خدمات مشاوره‌ای به طرح‌های فولادی و انجام مطالعات توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های فولادی فولادی اشاره کرد. یکی از کارهای شاخص فولاد تکنیک تهیه طرح جامع فولاد با همکاری ایمیدرو و شرکت ملی فولاد بود که سال قبل این طرح تصویب شد و در آن هدف صنعت فولاد کشور تا افق 1404 ترسیم شده است. قرار است این طرح به صورت سالانه نیز مورد پایش قرار بگیرد و با توجه به نوسانات اقتصادی و تغییرات بازار این طرح نیز مدام به روز شود. پایش سال 94 طرح نیز هم‌اکنون توسط فولاد تکنیک در دست انجام است.در دست پایش است این طرح توسط فولاد تکنیک. در مورد نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه هم باید بگویم که حضور در چنین همایش‌هایی برای اطلاع از رخدادهای روز و تغییرات جدید لازم است و البته خوشحالیم که امسال همایش آهن و فولاد ایران در کیش برگزار شد و سال آینده نیز قرار است این همایش در قطب فولاد ایران، شهر اصفهان برگزار شود که پیش‌بینی می‌شود، استقبال گسترده‌ای هم از این همایش شود. نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه مصادف شد با بحث بهبود فضای سیاسی و برداشته شدن تحریم‌ها و همانطور که ملاحظه کردید، در کنفرانس نیز در این زمینه خیلی بحث شد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران مطرح شد. ما نیز در مجموعه فولاد تکنیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را هم در بخش تولید و هم در بخش زیرساخت‌ها شناسایی کردیم.


وی درباره تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 گفت: بالاخره این یک هدف‌گذاری است و سال گذشته روی این موضوع کار شد و الزامات دسترسی به آن هم مشخص شد. زیرساخت، سرمایه‌گذاری، تقاضا، صادرات و ظرفیت واحدهای تولیدی در زنجیره فولاد و به منظور متعادل و تکمیل شدن این زنجیره همگی در طرح جامع فولاد دیده شده‌اند. نمی‌توان کلمه غیرممکن را روی تحقق این هدف این طرح گذاشت اما با توجه به فضای به وجود آمده در حوزه عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده شاهد کاهش تقاضا در زنجیره فولاد باشیم و بحث تحقق این هدف نیز تحت الشعاع قرار بگیرد. ولی بالاخره هدف‌گذاری شده است و این هدف هنوز ترسیم است و در پایش سال 94 طرح در حال کار روی این موضوع هستیم و هشدارهای لازم را نیز ارائه خواهیم داد. امکان تعدیل طرح جامع فولاد نیز با توجه به شرایط پیش آمده وجود دارد اما فعلا این هدف‌گذاری در وزارتخانه مصوب شده و ایمیدرو پیگیر آن است.


محجوب نؤاد درباره افزایش سهم داخل در انتقال دانش فنی فولادسازی گفت: در صنعت فولاد، داشتن شریک خارجی نیاز است اما موضوع مهم در این زمینه افزایش سهم داخل است و اگر بتوانیم در این زمینه کار کنیم امتیاز بالاتری هم کسب می‌کنیم. در حوزه آهن اسفنجی سهم داخل بالا رفته است. در طرح جامع فولاد، تکنولوژی‌های نو مدنظر قرار گرفته است تا در ایران پیاده‌سازی شوند، به خصوص در زمینه مصرف انرژی و در زمینه مکان‌یابی احداث کارخانه‌های فولادی نیز مطالعات مفصلی شده است.


وی همچنین درباره مذاکرات این شرکت در حاشیه کنفرانس گفت: با شرکت دانیلی که از حدود 15 سال پیش و از زمان اجرای طرح صبا ارتباط داشتیم، مذاکراتی در حاشیه کنفرانس داشتیم. با شرکت‌هایی مانند میدرکس و تنوا هم صحبت‌هایی داشتیم. شرکت تنوا تکنولوژی را برای مدول‌های آهن اسفنجی با ظرفیت پایین 200 تا 250 هزار تنی معرفی کرده است که می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری باشد.


او در ارتباط با پروژه های در حال اجرای فولادتکنیک عنوان کرد: در کل زنجیره فولاد تعدادی پروژه به صورت پیمانکاری و مشاوره در دست اجرا داریم. در حوزه گندله‌سازی با شرکت ساینواستیل چین پیمانکاری مربوط به گندله‌سازی سیرجان متعلق به میدکو را در دست اجرا داریم. پروژه آهم اسفنجی یک میلیون تنی بردسیر را تمام کردیم که این پروژه نیز متعلق به میدکو است. پیمانکاری فولاد نی‌ریز را نیز در دست اجرا داریم. با شرکت گل گهر در طرح انتقال آب خلیج فارس کار می‌کنیم و با فولاد مبارکه هم واحد آبرسانی آن را در حال تکمیل و اتمام داریم. با ذوب آهن اصفهان نیز مرتبط هستیم. در حوزه مطالعات امکان‌سنجی نیز کارهای گسترده‌ای انجام داده‌ایم.


منبع:ماین نیوز

تصاویر
  • پایش طرح جامع فولاد توسط فولاد تکنیک
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها