Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

5 علامت به بازارها

دوشنبه، 30 آذر 1394 | Article Rating
افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی مانند این است که بساط شام را پیش از آنکه مهمانی در بازار سهام به پایان رسیده باشد، جمع کنید. افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه کسب‌وکارها می‌شود که برای بازار سهام و اقتصاد این کشور نتیجه خوبی نخواهد داشت. اما این به این معنا نیست که با افزایش نرخ بهره بازارها دچار تزلزل و نوسان بشوند. اقتصاد ایالات متحده آمریکا نسبت به دوران بحران بزرگ اقتصادی، بهبود قابل توجهی داشته‌است. اما تردیدهای اخیر فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره باعث از بین رفتن اعتماد به نفس تاجران و سرمایه‌گذاران شده‌است.


کیت مور کارشناس امور سرمایه‌گذاری بانک جی‌پی مورگان می‌گوید: «نگه داشتن نرخ بهره در نزدیکی صفر این احساس را منتقل می‌کند که اقتصاد ایالات متحده آمریکا ظریف و شکننده است.»همان‌طور که می‌دانیم، بورس آمریکا در ماه سپتامبر پس از تعلل بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره، سقوط کرد و می‌توان گفت که بخشی از آن به دلیل نگرانی از کاهش رشد اقتصادی چین بود. این مساله باعث شد سرمایه‌گذاران نگران شوند و به این فکر کنند که ممکن است فدرال رزرو در مورد وضعیت نگران‌کننده اقتصاد این کشور اطلاعاتی دارد که سرمایه‌گذاران نمی‌دانند. برخی نیز از این مساله ترس داشتند که شاید بانک مرکزی هیچ‌گاه نتواند سیاست تسهیل پولی را تغییر دهد.

وال‌استریت در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در یک دهه گذشته برای افزایش نرخ بهره آماده است.با تصمیم اخیر فدرال مبنی بر افزایش نرخ بهره بانک‌ها در این بین بخش بانکی خوشحال هستند چرا که افزایش نرخ بهره وضعیت آنها را دگرگون خواهد کرد.شما ممکن است بخواهید تصمیمات اقتصادی بگیرید. این نکاتی است که باید به آن توجه کنید. 

1- اگر شما به دنبال خرید خودرو یا خانه هستید عجله نکنید. اما خوب است که شرایط اقتصادی را با دقت بیشتری دنبال کنید. نرخ بهره همچنان پایین است و به آرامی در سال آینده بالا خواهد رفت.فدرال رزرو نرخ بهره را برای بدهی‌های کوتاه‌مدت مورد هدف قرار داده است اما این مساله می‌تواند روی نرخ بهره کارت‌های اعتباری، وام خرید ماشین و حتی وام بلندمدت خرید خانه نیز تاثیر بگذارد. اما طبق برآورد کارشناسان این اتفاق یک شبه نمی‌افتد. متوسط نرخ بهره وام 30 ساله خرید خانه 3/9 درصد است و انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

2- دارندگان حساب پس انداز خیلی خوشحال نباشند چراکه بانک‌ها بهره بیشتر را از وام‌ها دریافت خواهند کرد.

3- اگر در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردید حتما پورتفولیو شما از این تصمیم متاثر خواهید شد. بازار سهام اکنون وضعیت پرنوسانی دارد و هفته گذشته بدترین عملکرد را در ماه گذشته داشته است. البته اکنون سرمایه‌گذاران نگرانی‌های بسیاری دارند از جمله رشد کند اقتصادی چین و سقوط بهای نفت.

4- انتظار می‌رود که در پی این تصمیم، ارزش دلار تقویت شود اما این خبر برای شرکت‌های آمریکایی که محصولات خود را در خارج از کشور می‌فروشند خبر خوبی نیست. همچنین سرمایه‌گذارانی که برای فعالیت در ترکیه و برزیل وام‌هایی گرفتند که باید  آن را به دلار آمریکایی باز پرداخت کنند، از این موضوع نگران هستند و این موضوع می‌تواند اقتصاد کشور‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. 

5- هم‌اکنون ایالت متحده آمریکا، بیش از همیشه به بازیکنان اصلی در سراسر جهان متصل است. رشد کند اقتصادی چین به سایر بازار‌های نوظهور آسیب‌زده، رشد اقتصادی ژاپن بسیار پایین است و اروپا همچنان با مشکل کند بودن آهنگ رشد اقتصادی خود می‌جنگد. همچنین، سال میلادی 2015 سالی سخت برای بازار‌های نوظهور بوده است.

پاتریک گیلپسی 
تحلیلگر سی‌ان‌ان مانی



منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها