Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چشم‌انداز تاریک بازار فولاد
 

چشم‌انداز تاریک بازار فولاد

شنبه، 12 دی 1394 | Article Rating

حال سال 2015 با تمام سختی‌هایش برای بازار سنگ‌آهن و فولاد به اتمام رسیده بازارها وارد سال جدید میلادی شده است و تا حدود یک ماه آینده نیز وارد سال جدید چینی خواهد شد. اما از نگاه کارشناسان به نظر نمی‌رسد شروع این دو سال جدید برای این بازارهای آسیب دیده با رشد و بهبود همراه باشد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، چشم‌انداز تیره بازار نفت و انرژی از جمله عوامل تاثیرگذاری است که می‌تواند مانع از بازگشت قیمت‌ها در بازارهای جهانی فولاد شود. از سوی دیگر افت قیمت سنگ‌آهن نیز یکی از عواملی است که مانعی برای رشد قیمت فولاد به شمار می‌رود. این شرایط در حالی برای بازار فولاد وجود دارد که کاهش چشمگیر تقاضا برای فولاد در بازارهای جهانی نیز چشم‌انداز مثبتی از سال 2016 برای بازار سنگ‌آهن و فولاد به دست نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان سنگ‌آهن در رابطه با چشم‌انداز بازار جهانی سنگ‌آهن در سال 2016  می‌گوید: درست است که طی روزهای اخیر قیمت فولاد و سنگ‌آهن با رشد همراه بوده اما این رشد قیمت هیجانی است و به نظر نمی‌رسد در ادامه سال 2016 پایدار باقی بماند، زیرا علت اصلی این رشد قیمت دستور داشتن فولادسازان چینی برای تولید با بیشترین ظرفیت در ماه‌های پایانی سال است. 

به عقیده کیوان جعفری طهرانی رشد قیمتی که در ماه‌های پایانی سال میلادی و سال جدید چینی‌ها رخ داده است، به علت کاذب بودن و همچنین نبود تقاضا در آینده‌ای کوتاه به افت قیمت تبدیل خواهد شد.از نگاه این کارشناس حوزه سنگ‌آهن با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی 6 تا 7 درصدی چین تا سال 2020، بعید است قیمت سنگ‌آهن در سال‌های باقی مانده تا زمان یاد شده با رشدی چشمگیر همراه باشد. 

جعفری طهرانی در ادامه می‌گوید: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت تقاضا چه برای سنگ‌آهن و چه سایر مواد فلزی در سال 2016 با رشد چشمگیری همراه باشد این در حالی است که چین اعلام کرده است از سال 2018 به بعد نیمی از نیاز خود به سنگ‌آهن را به واسطه استفاده از قراضه کم خواهد کرد. 

با این تفاسیر به نظر می‌رسد در سال 2016 بازار جهانی سنگ‌آهن و به تبع آن فولاد با تغییر مثبت چشمگیری همراه نخواهد بود. آن‌طور که جعفری طهرانی از پیش‌بینی قیمت‌ها برای سنگ‌آهن در سال جدید میلادی می‌گوید، به احتمال قوی قیمت این محصول روی 41 دلار و 30 سنت باقی خواهد ماند هرچند برخی پیش‌بینی‌های بدبینانه قیمت سنگ‌آهن در سال جدید میلادی را تا 30 دلار نیز تخمین زده‌اند. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد تنها معجزه‌ای به نام رشد تقاضا بتواند شرایط بهتری را برای بازارهای جهانی فولاد در سال جدید میلادی رقم بزند. 

آن‌طور که از برنامه‌های چین خبر می‌رسد، فولادسازان این کشور به علت کاهش چشمگیر تقاضا در این کشور به افزایش صادرات تا سقف 100 میلیون تن ملزم شده‌اند. در چنین شرایطی صنعت فولادایران در سال 2016 چه سرنوشتی خواهد داشت؟ به عقیده یک کارشناس صنعت فولاد در چنین شرایطی برای مصون نگاه داشتن فولادسازان داخلی از جریانات بازار جهانی فولاد، افزایش تعرفه واردات می‌تواند یکی از راهکارهای تاثیرگذار باشد. 

محمدرضا دانشگر می‌گوید: با توجه به نزولی بودن قیمت نفت، انرژی و سنگ‌آهن به نظر می‌رسد قیمت فولاد در بهترین حالت در همین سطحی که هست باقی بماند، در چنین شرایطی ما باید تعرفه واردات فولاد به کشور را مانند اقدام اخیر آمریکا در جهت رشد تعرفه‌ها اصلاح کنیم. 

یک کارشناس دیگر در حوزه فولاد نیز با اشاره به پشت سر گذاشتن سال 2015 به‌عنوان یکی از بدترین سال‌های صنعت فولاد می‌گوید: این صنعت در ایران در حالی قدم به 2016 میلادی می‌گذارد که هنوز تعرفه واردات در پیچ و تاب تصمیمات دولتی است، شاید این آخرین رویای تحقق نیافته این صنعت در سال 2016 برای فعالان فولادی ما باشد، رویایی که معلوم نیست حتی در صورت محقق شدن تا چه حد می‌تواند از نفوذ فولادهای وارداتی جلوگیری کند.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، امیر داوری در ادامه می‌گوید: متاسفانه روند کاهشی قیمت نفت و پیش‌بینی‌هایی که همگی از باقی ماندن قیمت آن در همین حوالی (به فرض عدم سقوط بیش از این) حکایت می‌کند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر عدم رونق این صنعت و اقتصاد وابسته به نفت ایران است. در چنین شرایطی افزایش تعرفه واردات آنقدر در راهروهای وزارتخانه چرخید تا همه امیدی که به رونق اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای و افزایش فروش نفت و درآمدهای حاصله از آن وجود داشت را خنثی کرد و هم اکنون می‌شود به راحتی گفت که همین افزایش 15 درصدی را (که بر سرش چانه زنی می‌کنند و به فرض اعمال) خنثی می‌کند. به عقیده داوری کمر راست کردن صنعت عظیمی چون فولاد نه در ایران که در سراسر دنیا قطعا پروژه‌ای زمانبر است. در نهایت به نظر می‌رسد اتفاقات سال 2015 و چشم‌انداز نه چندان مثبت سال جدید میلادی یک حقیقت تلخ است که جهان فولاد باید آن را بپذیرد. حال فعالان صنعت فولاد باید به ادامه فعالیت‌ با قیمت‌های فعلی که به نظر می‌رسد قرار نیست تغییر مثبتی داشته باشند عادت کنند زیرا به نظر می‌رسد سال 2016 هیچ بهانه‌ای برای برگشت قیمت‌ها ندارد.




تصاویر
  • چشم‌انداز تاریک بازار فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها