Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

آرامش در بازارهای داخلی

یکشنبه، 13 دی 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

برآیند خنثای عوامل 
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 9 واحدی (01/ 0 درصدی) در 61 هزار و 700 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان قیمت‌ها) نیز با رشد 3/ 0 درصدی همراه شد. رشد پرشتاب‌تر شاخص کل هم‌وزن به فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر اشاره دارد. روز گذشته همچنین شاهد حمایت حقوقی‌ها از سهام مخابرات و صنایع شیمیایی ایران بودیم. این دو نماد در کنار «رمپنا» و «وپاسار» بیشترین اثر مثبت و «تاپیکو» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. برآیند خنثای عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام به‌صورتی بود که از 37 صنعت بورسی، شاخص 18 گروه صعودی و 19 گروه نزولی بود. نگرانی از کاهش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های 9ماهه به دلیل تثبیت قیمت‌های پایین نفت و فلزات پایه عامل فشار بر شاخص است اما نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها خوش‌بینی‌ها را نسبت به بورس تقویت کرده است. 

بازار ارز

گام‌های سخت دلار تا 3700 تومان
دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 3675 تومان معامله شد. افزایش تحرک معامله‌گران آتی، نرخ دلار را از 3680 تومان نیز فراتر  برد. اما با نزدیک شدن به مرز روانی 3700 تومانی شاهد مقاومت نرخ دلار بودیم. امری که مجددا نرخ‌ها را در سطح پایین‌تری تثبیت کرد. در شرایط کنونی تثبیت قیمت‌های پایین نفت، چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه را می‌دهد. این امر در کنار قدرت گرفتن شاخص دلار در سطح بین‌المللی عامل حمایت از نرخ دلار در سطح کنونی است. شاخص دلار در سال 2015، نسبت به سبد ارزی شامل 16 ارز بین‌المللی، 9 درصد رشد داشته است. اما نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها و تاکید بر یکسان‌سازی نرخ ارز، همچنان معامله‌گران را در احتیاط فرو برده و سطح 3700 تومان به سقف قدرتمندی برای نرخ دلار تبدیل شده است.

بازار سکه

روز کم‌نوسان بازار سکه 
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت 933 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی و عدم تغییر نرخ دلار، شاهد نوسان اندک بازار سکه بودیم. اونس طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی سال 2015، حدود 100 دلار پایین‌تر از میانگین یک سال گذشته و به قیمت 1061 دلار معامله شد. با اینکه معامله‌گران اونس نسبت به روند آن در سال 2016 تردید دارند اما عدم افت قیمت اونس پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، معامله‌گران سکه را نسبت به روند کوتاه‌مدت آن خوش‌بین کرده است بنابراین قیمت بازاری سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن قرار گرفته است (وجود حباب). همچنین نوسان اندک نرخ دلار در روزهای اخیر، علاوه بر مقاومت آن برای عبور از 3700 تومان، نوسان شدید سکه را دور از انتظار کرده است.

بازار طلای جهانی

روند مبهم اونس در 2016
اونس طلای جهانی در آخرین هفته سال 2015 با افت 4/ 1 درصدی همراه شد تا در مجموع با افت 3/ 10 درصدی سومین سال منفی را سپری کند. هفته گذشته، شاهد کاهش حجم معاملات اونس بودیم. در سال گذشته، سیاست‌گذاری پولی متفاوت فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی، رشد 9 درصدی شاخص دلار را رقم زد. در سال جاری نیز، روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد. همچنین با اینکه آمارها حاکی از افزایش تقاضای فیزیکی طلای آسیای شرقی است، اما تقاضای فیزیکی نتوانسته است در مقابل فشار شاخص دلار از اونس حمایت کند. در هفته جاری، صورتجلسه نشست فدرال رزرو، آمار اشتغال و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای این کشور می‌توانند بر اونس تاثیرگذار باشند. ارتباط مستقیم میان سرعت بهبود اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهره، نقش آمارهای اقتصادی را برای معامله‌گران طلا افزایش می‌دهد. 

بازار اوراق مسکن

جذابیت وضعیت باثبات مسکن
روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 1/ 1 درصدی به قیمت 71 هزار و 836 تومان معامله شدند. روز گذشته با اینکه نمادهای معاملاتی پیشین افت داشتند اما نمادهای جدید با رشد همراه شدند. وام 60 میلیون تومانی به اوراق با نماد معاملاتی جدید (اوراق مربوط به آبان و آذر 94) تعلق می‌گیرد که همین موضوع بیشتر بودن تقاضا برای این اوراق را رقم زده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از افت 7/ 1 درصدی متوسط قیمت مسکن در 9 ماه اول سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. این عامل در کنار عدم تغییر میانگین قیمت مسکن در 9 ماه گذشته، رشد 3/ 2 درصدی معاملات مسکن در فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته را رقم زده است. افزایش سقف وام مسکن در کنار سایر عوامل، چشم‌انداز رشد تقاضای «تسه»ها در کوتاه مدت را می‌دهد.

بازار نفت

نزول نفت در آخرین هفته 
به گزارش استیل ایران به نقل ار دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا هفته آخر سال را با افت 8/ 2 درصدی به پایان رساند و به این ترتیب با افت یکساله 5/ 30 درصدی برای دومین سال متوالی نزولی شد. در شرایط کنونی نگرانی‌هایی در مورد کاهش تقاضا به وجود آمده است. رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال جاری ابراز نگرانی کرده است که می‌تواند کاهش تقاضای نفت را به همراه داشته باشد. از سمت عرضه نیز، رشد موجودی نفت تجاری آمریکا (6/ 2 میلیون بشکه) در این زمان از سال به زعم کارشناسان نگران‌کننده است. همچنین چهارشنبه، وزیر نفت عربستان اعلام کرده است در صورت رشد تقاضا، اقدام به افزایش عرضه خواهد کرد. حجم بالای تولیدات کنونی اوپک و روسیه، در کنار چشم‌انداز افزایش تولید ایران و مقاومت تولیدکنندگان اوپک برای کاهش تولید، چشم‌انداز نفت را تیره کرده است.



ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها