Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد دوموتوره بازار سکه

یکشنبه، 20 دی 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

رفت و برگشت دماسنج بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 22 واحدی (04/ 0درصدی) در 62 هزار و 655 واحد متوقف شد. در ساعات ابتدایی معاملات شاخص به 63 هزار واحد رسید، اما در ادامه با افزایش فشار فروش‌ها تغییر مسیر داد. انتظار رفع عملی تحریم‌ها با تقویت خوش‌بینی‌ها رشد 5/ 1 درصدی شاخص را هفته گذشته به همراه داشت. اما همچنان افت مجدد قیمت نفت، افت فلزات پایه و نگرانی از گزارش‌های 9 ماهه، همراه با شوک‌های اخیر بازارهای سهام بین‌المللی به ویژه چین، می‌تواند مانع از رشد پایدار شاخص شود. برخی کارشناسان روند کنونی را پس از رشد مداوم، به دلیل اصلاح قیمتی می‌دانند اما برخی دیگر معتقدند روند کنونی، تکرار رشد مقطعی شاخص و سپس خروج سفته‌بازان از این بازار و بازگشت به رکود باشد. با این حال، سطح کنونی ارزش معاملات، سناریوی اصلاح قیمتی را محتمل‌تر نشان می‌دهد. 

بازار ارز

تحریک دلار با نگرانی‌های سیاسی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 25 تومانی به نرخ 3725 تومان معامله شد. پس از کانال‌شکنی دلار و عبور از مرز 3700 تومان، شاهد شرایط احتیاطی میان معامله‌گران بودیم. اما روز گذشته با بازگشت سفیر ایران در امارات به تهران به علت تنش‌های سیاسی منطقه، رشد بیشتر ارزهای کشورهای عربی رقم خورد و نرخ درهم امارات در تهران با رشد همراه شد (هر درهم 1019 تومان)، امری که جهش نرخ دلار را رقم زد. وارد شدن قیمت نفت اوپک به کانال 20 دلاری از روز چهارشنبه نیز نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه را بیشتر کرده است. این دو عامل از نرخ دلار حمایت می‌کنند اما همچنان چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و قرار گرفتن در کانال 3700 تومانی که در دو سال اخیر بی‌سابقه است، در کنار سیاست تک‌نرخی کردن ارز، می‌تواند مانع از رشد پرشتاب نرخ ارز شود. 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 13 هزار تومانی به قیمت 962 هزار تومان (بیشترین قیمت از 2 اردیبهشت) معامله شد. رشد هفتگی 1/ 4 درصدی قیمت اونس در کنار رشد 25 تومانی روز گذشته دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. با اینکه روز پنج‌شنبه قیمت اونس به بالاترین قیمت (94/ 1109 دلار) در 9 هفته گذشته رسید و در نهایت بالاتر از مرز روانی 1100 دلاری بسته شد، اما همچنان بی‌اطمینانی به آینده روند اونس باعث کم‌واکنشی سکه نسبت به اونس شده است. همچنین رشد 25 تومانی نرخ دلار نیز روز گذشته با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان ایران و امارات متحده رقم خورد اما جهش ناگهانی آن در کانال 3700 تومانی، رشد پایدار آن در سطح کنونی را مبهم کرده است. بنابراین در صورت تداوم رشد این بازارها، افزایش قیمت سکه دور از انتظار نیست. 

بازار طلای جهانی

تقابل عوامل اثرگذار بر اونس
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 1/ 4 درصدی (بیشترین از هفته آخر مرداد) به قیمت 6/ 1104 دلار معامله شد. تشدید نگرانی‌ها از چین با ریزش متوالی شاخص این بازار و چشم انداز بحرانی شدن اقتصاد کشورهای نوظهور رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را به همراه داشت؛ عاملی که قیمت اونس را پس از 9 هفته از مرز 1100 دلاری فراتر برد. اما رشد شاخص دلار روز جمعه با انتشار آمار اشتغال ماه دسامبر (292 هزار) بیشتر از پیش بینی‌ها (210 هزار) بر اونس فشار آورد. صورت‌جلسه نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو به تدریجی بودن افزایش نرخ بهره به دلیل نگرانی از نرخ تورم اشاره کرد. اما تحلیلگران رشد 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره تا پایان 2016 را پیش بینی کرده‌اند که عامل فشار بر اونس است. آمار نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده در کنار آمار خرده فروشی این کشور همچنان عوامل تاثیرگذار بر اونس هستند. 

بازار اوراق مسکن

تعدیل سود با خرید مرکب 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 71 هزار و 519 تومان معامله شدند. در شرایط کنونی، شاهد واگرایی قیمت اوراق قدیم و جدید (با سقف وام بالاتر) هستیم. به‌صورتی که قیمت «تسه»های جدیدتر تا 80 هزار تومان رسیده است. لزوم تامین بخشی از وام جدید مسکن با اوراق جدید، رشد تقاضای این اوراق را به همراه داشته است. افزایش سقف وام مسکن و ارائه وام 60 میلیون تومانی از ابتدای دی، رشد تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشته است. همچنین، امکان تامین بخشی از وام‌های صندوق سپرده یکم با اوراق تسهیلات مسکن، متقاضیان جدیدی را وارد این بازار کرده است. نرخ سود واقعی وام، اگر فقط از اوراق جدید استفاده شود حدود 2/ 23 درصد است؛ اما متقاضیان می‌توانند با ترکیب این اوراق با اوراق قبلی، نرخ سود را تا 9/ 22 درصد کاهش دهند. 

بازار نفت

افت 5/ 10 درصدی هفته اول سال
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 5/ 10 درصدی به قیمت 16/ 33 دلار (کمترین میزان از فوریه 2004) معامله شد. فشار مازاد عرضه در کنار نگرانی‌های سمت تقاضا به ویژه از سوی چین و تقویت شاخص دلار (با آمار اشتغال ماه دسامبر آمریکا 39 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها) عامل فشار بر قیمت نفت بودند. برنت نیز به 55/ 33 دلار (کمترین از ژوئن 2004) رسیده است. گزارش بیکرهیوز مبنی بر کاهش 20 موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در هفته پایانی 2015 (اولین افت سالانه از 2002) است. اما کاهش تولیدات شیل کمتر از پیش بینی‌ها با افزایش بهره‌وری آنها در شرایط فعلی، مانع از واکنش مثبت به کاهش دکل‌ها شده است. موسسه گلدمن ساکس نیز بر تداوم قیمت‌های پایین در سه ماه اول سال تاکید دارد؛ امری که شرکت‌های نفتی را مجبور به کاهش سودآوری در بودجه‌هایشان خواهد کرد.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها