Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

کانال‌شکنی خلاف جهت بازارهای سهام و ارز

یکشنبه، 27 دی 1394 | Article Rating
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.





بیشترین رشد روزانه در 6 ماه
دیروز شاخص کل بورس با رشد 1344 واحدی (1/ 2 درصدی، بیشترین رشد روزانه از 22 تیر) در 64 هزار و 861 واحد (بیشترین میزان از یک شهریور) متوقف شد. رفع عملی تحریم‌ها، نهایی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و آماده‌سازی شرایط برای کاهش نرخ سود بانکی، عوامل خوش‌بینی نسبت به بازار هستند. از ابتدای دی شاهد وجود توامان هیجان و منطق در بازار بودیم. در این شرایط، نکته‌ای که باید مد نظر سهامداران قرار گیرد توجه به اثرگذاری غیرهمسان عوامل مثبت بر صنایع مختلف است تا بورس دچار هیجان زدگی نشود. همچنین، افت اخیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی مانعی دیگر در برابر خوش‌بینی‌های فعلی محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود در این روزها با سهامداران، به ویژه حقوقی‌ها با شناسایی سود اقدام به فروش بیشتر کنند؛ موضوعی که احتمالا مانع از رشد پرشتاب و بی‌رویه قیمت‌ها در بازار سهام شود.




دلار در سراشیبی نزول
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 45 تومانی به قیمت 3595 تومان معامله شد. فضای روانی موجود درباره تقویت سمت عرضه دلار در پسابرجام، معامله‌گران را برای خرید محتاط کرده است. از سوی دیگر، نگرانی از افت بیشتر باعث افزایش فشار فروش معامله‌گران شد. در شرایط کنونی با اینکه فضای روانی ایجاد شده به دلیل انتظار برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده، امکان افزایش صادرات نفت و کاهش هزینه‌های مبادلات، منجر به تقویت خوش‌بینی به کاهش نرخ ارز شده، اما شرایط بنیادین همچنان عامل حمایت از نرخ دلار هستند. افت قیمت نفت به زیر 30 دلار، با تضعیف سمت عرضه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، در کنار رشد ارزش دلار نسبت به سایر ارزها در بازارهای جهانی عامل حمایت از نرخ دلار در بازار تهران هستند. عواملی که به عقیده کارشناسان نیز افت‌های اخیر نرخ دلار را مقطعی نشان می‌دهد.




افت کانالی در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت 922 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد روز جمعه اونس، افت 45 تومانی نرخ دلار، قیمت سکه را با خود هم‌جهت کرد. افت بازارهای سهام جهانی با تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلای جهانی را به همراه داشت. اما نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام و شرایط روانی حاکم بر بازار ارز انتظار برای کاهش بیشتر نرخ دلار را به وجود آورده است. امری که قیمت سکه را با افت همراه کرد. معامله‌گران همچنان نسبت به اونس محتاط هستند و به نظر می‌رسد حرکت آنها متناسب با نگاه به بازار ارز است. با توجه به شکست کف 3600 تومانی در بازار ارز، افت بیشتر نرخ دلار در روزهای آتی دور از انتظار نیست که بر قیمت سکه نیز اثرگذار خواهد بود.




الاکلنگ سهام-اونس
اونس طلای جهانی با افت هفتگی 4/ 1‌درصدی مواجه شد. روز جمعه، افت بازارهای سهام با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه رشد اونس را رقم زد. تداوم نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین و سرریز آن به بازارهای جهانی، علاوه بر نوسان قیمت نفت در کف 12 ساله، خروج حدود 5 تریلیون دلار در دو هفته اخیر از بازارهای سهام جهانی را رقم زد؛ بنابراین رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا به وجود آمد. با اینکه همچنان افزایش نرخ بهره در سال جاری توسط فدرال رزرو عامل فشار بر اونس است، اما افت قیمت نفت و اثرات ضدتورمی آن و نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی، در کنار آمار خرده فروشی و تولیدات صنعتی ماه دسامبر کمتر از پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز افزایش سریع نرخ بهره در سال جاری را دور از انتظار کرده است. هفته جاری آمار نرخ تورم مصرف‌کننده و مسکن می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. 




برخورد «تسه»ها با سقف
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92(تسه9212) با افت 3/ 0درصدی همراه شد. اوراق با نماد معاملاتی جدید حدود 90 هزار تومان معامله شدند. ثبات نسبی قیمت‌ها در 9 ماه اول سال و رکود بیش از دوساله مسکن جذابیت خرید را در قیمت‌های کنونی به وجود آورده است اما بالا بودن نرخ سود وام (در صورت ترکیب اوراق جدید و پیشین 4/ 23 درصد) در شرایط کاهش نرخ تورم مانع از رشد پرشتاب تقاضا می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند هم اکنون معاملات مسکن در فاز پیش رونق قرار دارند و رفع تحریم‌ها با تقویت رشد اقتصادی، می‌تواند نشانه‌های رونق را در میان‌مدت به بازار مسکن بازگرداند؛ اما برخی دیگر با توجه به رکود عمیق آن، خروج از وضعیت کنونی را نیازمند تقویت بیشتر سمت تقاضا می‌دانند. در شرایط کنونی، به دلیل رابطه قیمت و نرخ سود «تسه»ها انتظار مقاومت در مقابل رشد می‌رود.




نگرانی‌ها از کف جدید نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 11 درصدی (بیشترین افت هفتگی از هفته سوم آذر 93) مواجه شد. در سایه رفع تحریم‌های ایران و افزایش صادرات پنجمین صادرکننده اوپک، قیمت نفت برنت به 94/ 28 دلار رسید (کمترین قیمت از آوریل 2004). به‌صورتی که نفت برنت بیشترین افت دوهفته‌ای از سال 2008 را ثبت کرد و پایین‌تر از WTI قرار گرفت. چشم‌انداز افزایش صادرات ایران به یک‌میلیون بشکه در روز طی 6 ماه و نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین عامل فشار بر نفت است. گلدمن ساکس در گزارشی چشم‌انداز کاهش تولیدات نفت شیل در قیمت‌های کنونی به میزان 575 هزار بشکه در روز را می‌دهد. امری که از نیمه دوم سال 2016، مازاد عرضه را تبدیل به مازاد تقاضا می‌کند. اما کارشناسان نگران هستند که مسیر نزولی نفت در چه قیمتی متوقف می‌شود.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها