Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

اثرات اجرای برجام بر اقتصاد ایران

یکشنبه، 27 دی 1394 | Article Rating

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: با توجه به تمام امیدهایی که بین دولت‌های غربی و دولت تدبیر و امید جهت اجرای به موقع و کامل برجام بوجود آمده، چنانچه به هر دلیلی بر سر اجرای برجام مانعی پیش آید و اجرای آن‌را به تعویق اندازد نه تنها فضای نا امیدی و نگرانی را بر جامعه ایران حاکم می‌شود، بلکه جو بی اعتمادی بین ایران و غرب به‌ویژه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی بوجود می آید و دیوار بلندی بر سر راه مبادلات و همکاریهای اقتصادی ایران و کشورهای غربی ایجاد می‌شود که این شکاف و جدایی بسادگی قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور، رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی طی اظهاراتی ضمن تحلیل اوضاع اقتصادی ایران به مسئله برجام پرداخت و گفت: همه مردم ایران حتی جهانیان منتظر روز اجرای برجام هستند. همه ایرانیان می‌خواهند آنطور که وعده داده شده برجام به موقع اجرا و همزمان غالب تحریمهای مهم، تأثیرگذار و فلج کننده لغو شوند، لکن هنوز زمان اجرای برجام مشخص نیست و هر روز شایعاتی مطرح می‌شود اما بنابه اعلام سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه، ظاهراً قرار بر این است تا روز یکشنبه یا دوشنبه همین هفته، برجام اجرایی شود.

وی افزود: انتظار جهت اجرای توافق هسته‌ای در شرایطی است که فضای اقتصادی و سیاسی ایران علیرغم فشارهای وارده، سالهاست که در تب و تاب چنین روزی به سر می‌برد. این واقعیت در حالی است که هم حامیان برجام و هم منتقدان و مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای منتظر اجرای برجام هستند، بطوریکه موافقان برجام می‌خواهند نتیجه خوش بینی و انتظار بلندمدت خود را ببینند، زیرا اعتقاد دارند که نسخه غالب دردهای سیاسی و اقتصادی ایران به اجرای برجام گره خورده است اما مخالفان و منتقدان مذاکرات هسته‌ای نیز منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا با عدم رفع مشکلات اقتصادی کشور، حقانیت خود و خوش باوری دولت یازدهم را به اثبات برسانند.

علیپور اظهار داشت: اجرایی شدن برجام توسط طرفین توافق هسته‌ای، جدای از اینکه خود می‌تواند آغازی بر گسترش تعامل ایران و جهان غرب محسوب شود لکن عدم اجرای آن نیز به همان اندازه می‌تواند دیوار بلند جدایی بین ایران و غرب را بوجود آورده و جو بی اعتمادی را افزایش دهد. از زمانی‌که جنگ اقتصادی غرب و اعمال تحریم های هسته ای برعلیه ایران آغاز شد، اقتصاد ایران ظرف مدت زمان کوتاهی وارد رکود و بحران شد و منبع اصلی درآمد دولت ایران یعنی صادرات نفت نیز نشانه رفت. فساد مالی در بدنه اقتصاد دولتی و شبه دولتی ایران بواسطه اعمال این تحریم ها روندی افزایشی پیدا کرد و رفاه توده های مردم بدنبال رکود عمیق به پائین ترین حد خود در یک دهه اخیر رسید.

هرچند اجرای برجام و لغو تحریم ها به تنهایی مشکلات و معضلات اساسی اقتصاد ایران را حل و فصل نخواهد کرد و اقتصاد ایران برای توسعه نیاز به «اصلاحات ساختاری» دارد اما اجرای برجام، بعضاً آثاری مثبت و مزیت هایی برای اقتصاد کشورمان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بطور مثال برابر گزارش بانک جهانی کاهش هزینه مبادلاتی کشور از حیث عدد و رقم، منافعی معادل ۱۵ میلیارد دلار را نصیب اقتصاد ایران خواهد کرد که این مامر سبب بهبود نسبی رفاه خانوارهای ایرانی، افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و در نهایت افزایش سرمایه گذار خارجی در زمینه های صنعتی، خدماتی، تأسیساتی و.... ، افزایش صادرات صنعتی و غیرنفتی کشور تا مرز ۵۰ میلیارد دلار، افزایش سرمایه گذاری خارجی حداقل به میزان ۵ میلیارد دلار، افزایش ذخایر صندوق توسعه ملی و پرداخت قطعی تسهیلات ارزی به بخش صنعت و معدن، کاهش بالای ۱0 درصدی هزینه نقل و انتقال پول، آزادسازی دهها میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران و درآمدهای نفتی، امکان اخذ وام های کم بهره از بانک جهانی، رشد تولید و افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی، امکان نوسازی ناوگان کشتیرانی و حمل ونقل مسافری و باری، بهبود شاخص اشتغال با افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، لغو ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری و امکان نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها، رفع ممنوعیت همکاری شرکتهای آمریکایی با ایران در تجارت فرش و مواد غذایی، رفع تحریم از تجارت طلا و فلزات گرانبها و آغاز همکاریهای فشرده تجاری و صنعتی غالب کشورهای غربی با طرفهای ایرانی به‌ویژه کشورهایی که پیش از اجرای برجام، هیأتهای اقتصادی به ایران اعزام کرده و مذاکرات اولیه خود را انجام داده اند، می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با اشاره به سرنوشت برجام گفت: ما راجع به لغو شدن یا نشدن تحریمها صحبت کردیم اما چیزی که مردم و فعالان اقتصادی میخواهند بدانند این است که آیا همه تحریمها در مسیر اجرای برجام لغو یا تعلیق خواهند شد یا نه؟ این درحالیست که اصل اجرای برجام تا حدود زیادی در هاله ای از ابهام است، بطوریکه هنوز احتمال اجراء نشدن برجام وجود دارد! زیرا باتوجه به مواردی که پیش از این در خصوص شرایط لغو تحریمها عرض کردم ابتدا باید ایران یکسری اقدامات را انجام دهد و بعد از تأیید بازرسان آژانس شاید برخی از تحریمها معلق و یا لغو شوند!! لازم به ذکر است که علیرغم قدمهای اجرایی ایران تاکنون، متأسفانه هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده است!!

وی افزود: حال باتوجه به تمام امیدهایی که بین دولتهای غربی و دولت تدبیر و امید جهت اجرای بموقع و کامل برجام بوجود آمده، چنانچه به هر دلیلی بر سر اجرای برجام مانعی پیش آید و اجرای آنرا به تعویق و یا با بن بست مواجهه کند نه تنها فضای نا امیدی و نگرانی را بر جامعه ایران حاکم می‌شود، بلکه جو بی اعتمادی بین ایران و غرب به‌ویژه آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی بوجود می آید و دیوار بلندی بر سر راه مبادلات و همکاریهای اقتصادی ایران و کشورهای غربی ایجاد می‌شود که این شکاف و جدایی بسادگی قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان تأکید کرد: دوری اقتصاد ایران از غرب و ایجاد مجدد مانع بر سر راه همکاری شرکتهای ایرانی با شرکتها و سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی، اقتصاد ایران را به طور کامل راکد و نابود نخواهد کرد بلکه مسیر فعالیت و حرکت آن را جهت بقاء و توسعه تغییر خواهد داد. بطوریکه مسیر مبادلات و همکاریهای برون مرزی فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع ایرانی از سمت غرب و سمت شرق تغییر جهت خواهد داد و اقتصاد ایران را به آغوش کشورهای چین و روسیه هدایت خواهد کرد. در اصل عدم اجرای برجام، اقتصاد ایران را روچینی تر (روسی - چینی) خواهد کرد. همچنانکه طی10 تا 12 سال گذشته کشورهای روسیه، چین و هند بیشترین همکاری اقتصادی را با ایران داشته و جدای از اینکه خلاء حضور کشورهای غربی در کشورمان را پر کرده بودند بلکه بازار بزرگ ایران را نیز در تسخیر خود داشتند که با ایجاد مانع بر سر راه برجام، تداوم و حجم همکاریهای اقتصادی ایران با چین و روسیه نسبت به گذشته، دوچندان خواهد شد.

وی افزود: لذا باید با خوشبینی صرف، صبر را پیشه کنیم و چشمان خود را به آینده بدوزیم تا سرنوشت برجام و اقتصاد کشورمان را در عمل ببینیم که آیا اقتصادی متکی بر چین و روسیه خواهیم داشت و یا اقتصادی مدرن و مقاوم (در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی) با ارتباطات قوی جهانی را پی ریزی خواهیم کرد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها