Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تولید ورق‌های فولادی صنایع نفت و گاز در کشور
 

تولید ورق‌های فولادی صنایع نفت و گاز در کشور

چهارشنبه، 30 دی 1394 | Article Rating

توافق نامه تولید مشترک ورق‌های فولادی کیفیت API-X۶۰ و گریدهای بالاتر مورد استفاده در صنایع نفت و گاز بین مدیرعامل فولاد مبارکه و فولاد اکسین به امضا رسید.

امضای این توافقنامه که در محل دفتر فولاد مبارکه در تهران انجام شد، نیاز صنایع نفت و گاز به لوله انتقال را به‌طور کامل تامین کرده و کشور را از واردات این نوع محصول فولادی بی‌نیاز می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در این مراسم گفت: یکی از مصارف نفت و گاز ورق‌های مخصوصی است که در فولاد اکسین قابل تامین است و فولاد آن در فولاد مبارکه.

بهرام سبحانی افزود: با اقداماتی که در ۲ مجموعه انجام شده و با سرمایه‌گذاری‌های کلانی که هر دو طرف انجام دادند، امروز برای تولید ورق‌های مخصوص با استاندارد «ای‌پی‌آی» و گرید ۶۰تا ۶۵، فولاد مبارکه قادر است اسلب مخصوص آنها را تولید کند و فولاد اکسین نیز این ورق‌ها را نورد می‌کند و ورق مورد نیاز صنعت نفت و گاز را می‌تواند تامین کند. در مراحل مختلفی که در فولاد مبارکه انجام شد این اسلب‌ها را به‌صورت آزمایشی در خط تولید قرار دادیم و در واحدهای مورد نظر توانستیم آن را در مقیاس انبوه عملیاتی کنیم. محموله‌های نخست به فولاداکسین تحویل داده شد و با حضور نمایندگان شرکت گاز و نفت تبدیل به لوله شد و مورد تایید قرار گرفت. درحال‌حاضر فولاد مبارکه و فولاداکسین در فهرست تامین‌کنندگان ورق مورد نیاز شرکت گاز گنجانده شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ادامه تصریح کرد: با این اتفاق مبارک دیگر بحث خرید ورق، لوله و اسلب از خارج به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست و تاکید رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، انجام شده و این کالا در داخل قابل تامین است و باید هم شرکت نفت و هم شرکت گاز تمرکز خود را بر این امر گذشته و تامین این اقلام را برعهده کارخانه‌های داخلی بگذارند چراکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و ملی در این ۲مجموعه انجام شده تا بتوانیم کشور را از وابستگی به واردات این محصول چه در بخش اسلب و چه ورق بی‌نیاز کنیم.

بهرام سبحانی تاکید کرد: این روزها گاه خبرهایی در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم مبنی‌بر اینکه قرار است ورق‌های «ای‌پی‌آی» از هند وارد شود و مسائلی در این‌باره در وزارت نفت و ۲ شرکت ملی گاز و نفت مطرح است. البته با شناختی که از روحیه وزیر نفت آقای مهندس زنگنه سراغ داریم به‌طور حتم توجه‌شان به تولید ملی و داخلی است.

وی افزود: امیدوار هستیم که به‌ویژه در فضای پس از تحریم و برجام نگاه به سمت واردات این نوع ورق‌ها نباشد چون هر محصولی که به ایران وارد شود به معنای ایجاد شغل برای کارخانه‌ها خارج از ایران است و ارزش‌افزوده برای کشورهای دیگر دارد در حالی که سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال برای جوان ایرانی در داخل انجام‌شده است و انتظار داریم وزارتخانه‌ها در تامین اقلام مورد نیاز خود به این موضوع توجه داشته باشند.

سبحانی با بیان اینکه منصفانه نیست که با واردات این محصول، تولید صدمه بخورد، اضافه کرد: فولاد مبارکه اصفهان حتی توان تولید اسلب برای تبدیل به ورق لوله‌های انتقال گاز ترش را نیز دارد. به همین منظور تجهیزاتی در سیستم گاززدایی و سولفورزدایی نصب کردیم که می‌تواند هر نوع از ورق مورد نیاز برای صنایع مختلف را تولید کند.

وی افزود: ما سیاستی را در فولاد مبارکه در پیش گرفتیم که در حد تجهیزات و توان فنی‌مان؛ به بازار نه نگوییم و اگر مجبور شدیم نه بگوییم، موقت باشد.

رخدادی در راستای اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل فولاد اکسین نیز در مراسم امضای توافقنامه بین فولاد مبارکه و فولاد اکسین گفت: از مدیرعامل فولاد مبارکه معاونان، مدیران و کارکنان سختکوش این مجموعه قدردانی و تشکر می‌کنم. امروز شاهد جشن قطع وابستگی در حساس‌ترین محصول موردنیاز صنعت نفت هستیم و در این راه مسیری را گذراندیم که در آن کارشناسانی از فولاد مبارکه و فولاد اکسین زحمات بسیاری کشیدند. امروز می‌توانیم به جرات بگوییم محصولی را تولید کرده‌ایم که به لحاظ قیمت و کیفیت نسبت به محصولات خارجی قابل رقابت است.

عزیز قنواتی ادامه داد: «فولاد اکسین» تنها تولیدکننده ورق عریض برای ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز در ایران بوده و برای همین منظور احداث شده است. ظرفیت اسمی فولاداکسین یک میلیون و ۵۰هزار تن در سال است که در بررسی‌های انجام شده وزارت نفت برای پروژه‌های انتقال نفت و گاز خود نیز سالانه به یک میلیون تن ورق نیاز دارد، پس می‌توانیم بگوییم کل نیاز ایران به این ورق‌ها به‌وسیله فولاد اکسین تامین و بومی‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: این رخداد بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شد به نحوی که صفر تا صد این لوله بومی‌سازی شده است. ما چه قبل از رفع تحریم‌ها و چه در حال حاضر که تحریم‌ها برچیده شده، این هدف را مدنظر داشتیم و اصولا از ۸ ماه پیش کار را شروع کردیم و ادامه نیز خواهیم داد که برای ما مهم نباشد تحریم هست یا رفع شده؛ در حقیقت این مقاومت را برای صنعت خود ایجاد کردیم که اگر فردا کشوری بخواهد ما را زیرفشار بگذارد نتواند به خواسته خودش برسد و ما محتاج هیچ شرکت خارجی نباشیم. پس امروز وارد مرحله‌ای شدیم که حساس‌ترین ورق مورد نیاز صنعت نفت و گاز را بومی‌سازی کردیم و با افتخار بگوییم در مقابل ورق‌های وارداتی از هر نظر می‌توانیم این رقابت را داشته باشیم. ضمن تشکر دوباره از کارشناسان این ۲ مجموعه برای رسیدن به این موفقیت و همچنین مدیرعامل فولاد مبارکه که با ارده‌ای قوی و مصمم به ما این امکان و پشتگرمی را داد که به این دستاورد برسیم؛ اراده‌ای که در وجود آقای دکتر سبحانی برای قطع وابستگی و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است، قابل تقدیر است.

هر تن واردات، ۱۰ هزار بیکاری

در ادامه این مراسم بهرام سبحانی مدیرعامل «فولاد مبارکه» اصفهان و عزیز قنواتی مدیرعامل «فولاد اکسین» به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سبحانی با اشاره به اینکه تولید فعلی ما برای خط گاز شیرین صادراتی است، گفت: ما تا یک سال پیش این ورق را تولید نمی‌کردیم ولی در مذاکره‌ای که با مهندس قنواتی داشتیم، گفتیم در صورت اخذ موافقت و تایید شرکت نفت و گاز برای تولید ورق‌های موردنیاز گاز در فولاد اکسین، این طرف نیز فولاد مبارکه اصفهان ورق‌هایش را تامین می‌کند. چون روند تولید لوله به‌صورت زنجیره است و باید فولاد و اسلب آن مورد تایید قرار بگیرد و از آن طرف نورد آن، که ایشان هم زحمت کشیدند و با پیگیری‌هایی که کردند، توانستند تایید شرکت گاز را روی خط نورد بگیرند و به طبع این تاییدیه روی فولاد مبارکه نیز گرفته شد.

وی با بیان اینکه به تازگی در سایت‌ها صحبت‌های زیادی مبنی بر واردات ورق‌های مورد نیاز شرکت گاز مطرح شده و صحبت از رقم‌های کلانی است، بیان کرد: حتی این بحث مطرح است که قراردادشان را با شرکت طرف هندی به هم زده و با شرکت هندی دیگری قرارداد امضا کنند. حالا اگر این محصول در داخل تولید نمی‌شد شاید توجیه داشت ولی وقتی این سرمایه‌گذاری در اهواز انجام شده و فولاد مبارکه نیز توان تامین اسلب مورد نیاز را دارد این واردات چه توجیهی دارد.

سبحانی افزود: اگرچه تولیدات فولاد اکسین با نمونه‌های اروپایی آن رقابت می‌کند و در صورت درخواست از کشورهای دیگر، این شرکت می‌تواند محصول خود را صادر کند اما از آنجایی که تولید این شرکت با نیاز شرکت گاز برابری می‌کند و هدف ما نیز تامین نیاز داخل است بهتر است این نیاز داخلی تامین شود.

سبحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واردات از هند در قبال طلب وزارت نفت از این کشور انجام می‌شود، گفت: بحث ما هم همین است که در قراردادهای اینگونه که با رفع تحریم‌ها می‌تواند افزایش یابد، کالاهایی موردنیاز سایر وزارتخانه‌ها که در داخل تولید نمی‌شود، وارد شود و به‌طور حتم نیازی به واردات این نوع محصول فولادی که از آن بهتر و ارزان‌تر در داخل در حال تولید است، نیست.

وی ادامه داد: در ازای واردات هر تن لوله خاص انتقال نفت و گاز در زنجیره از معدن تا محصول نهایی افزون‌بر ۵ تا ۱۰هزار نفر بیکار می‌شوند. اگر تولید در داخل انجام نمی‌شد توجیهی داشت ولی می‌توان هزار کالای دیگر که تولید نمی‌شود و توجیه دارد به جای آن وارد شود.

سبحانی گفت: در فولاد مبارکه پلنت خاصی برای تولید این اسلب‌ها ایجاد نشده ولی در راستای بهبود کیفیت محصولات و زنجیره تولید سرمایه‌گذاری‌های متعددی در سیستم گاززدایی و گوگردزدایی انجام دادیم.

قرارداد آتی با آلمان برای صادرات لوله

عزیز قنواتی نیز به انعقاد قرارداد برای تامین گاز صادراتی ایران به ۲ کشور عراق و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: خط انتقال گاز ایران به عراق ۳۵۰ کیلومتر و فاز نخست انتقال گاز به ترکمنستان ۱۰۰ کیلومتر از ۱۰۰۰ کیلومتر دو پروژه خارجی ما است. البته بیشتر لوله‌های استفاده شده برای گاز و کمتر برای نفت است ولی در پروژه بندرعباس- سیرجان ۴۵۰ کیلومتر برای انتقال گازوئیل و نفت لوله به کار می‌رود.

وی ادامه داد: آنچه که امروز اتفاق افتاد بی‌نیازی کشور از این محصول بود. تولید اسلب‌های خاص سخت است و موجب کاهش بازدهی خط تولید می‌شود اما فولاد مبارکه برای حصول خودکفایی در لوله‌های فولادی مورد نیاز نفت و گاز، حاضر به پذیرش کاهش تولید شد.

به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، مدیرعامل فولاد اکسین با اشاره به اینکه ما در گذشته این ورق و لوله را از چین و آلمان وارد می‌کردیم اما الان با افتخار محصولات‌مان را صادر خواهیم کرد تصریح کرد: با تولید لوله انتقال گاز و نفت در داخل، یک میلیون تن خرید خارجی لوله از قرار هر تن ۱۱۰۰ دلار افزون‌بر یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای یک سال انجام می‌شود.

وی افزود: در اتاق بازرگانی ایران و آلمان به زودی قراردادی منعقد خواهیم کرد که در آن همین پلت تولیدی در داخل به این کشور صادر خواهد شد. ما همیشه اعتقاد و اطمینان به داخل نداشتیم ولی این باور باید به وجود بیاید که در داخل این توان را داریم که محصولی در سطح محصولات خارجی تولید کنیم. از آن گذشته ما در فهرست ۱۵ تامین‌کننده اصلی شرکت گاز ایران قرار داریم و روی این فرآیند ۵۵ ماه کار کردند. ما اثبات کردیم که می‌توانیم و وزارت نفت باید بپذیرد که از خارج نمونه مشابه وارد نشود.

قنواتی ادامه داد: در حالی که هم امکان تولید ورق یادشده و هم تهیه مواد اولیه (اسلب) در داخل کشور وجود دارد؛ چنین سفارش‌هایی به شرکت‌های داخلی فولاد، می‌تواند این صنعت را از رکود خارج کند و موجب اشتغال هزاران نفر در این صنعت شود.

گفتنی است که شرکت فولاد اکسین خوزستان نخستین تولیدکننده ورق‌های عریض و عملیات حرارتی شده فولادی در خاورمیانه با توانمندی تامین نیاز صنایع در حوزه‌های ساخت لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز، ساخت مخازن عظیم نفتی، ذخیره و تحت فشار، بویلرها، برج‌های خنک‌کننده، ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما، نفتکش و با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن تولیدی و آزمایشگاهی در اهواز مستقر است.
تصاویر
  • تولید ورق‌های فولادی صنایع نفت و گاز در کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها