Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

تحرک بازار با نقدینگی جدید

شنبه، 03 بهمن 1394 | Article Rating

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته تحت تاثیر افزایش سطح نقدینگی و فعالیت فعالان بازار با جهش 3هزار و 46 واحدی شاخص کل مواجه شد. هفته گذشته حضور نقدینگی معامله‌گران در بازار و افزایش روحیه معامله‌گران موجب شد تا بازار با رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها مواجه شود که در نهایت این مساله به بازدهی 79/ 4درصدی شاخص منجر شد تا کل بازدهی بازار از ابتدای سال جاری به سطح4/ 6 درصد بازگردد.اکثر کارشناسان در حال حاضر رشد رخ داده را نه ناشی از تاثیرات گزارش‌های 9ماهه و تغییرات بنیادی در سهام که ناشی از حضور نقدینگی و مهار فروش حقوقی‌های بزرگ بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این کارشناسان بازار سهام با توجه به قیمت‌های اندک سهام، تغییرات مثبت از جمله اجرایی شدن برجام و حذف تحریم‌ها و افزایش خوش‌بینی نسبت به آینده، به حرکت درآمده است. از این رو هر چند بازار در هفته گذشته هیجان‌زده و شتابان بود اما انتظار دارند در روزهای آتی از هیجان بازار کاسته شود و روند بازار معقول‌تر و با سرعت کمتری همراه باشد.


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان اگرچه نسبت به آینده خوش‌بین هستند، اما نیم‌نگاهی به مشکلات اقتصادی کشور ناشی از کاهش شدید بهای نفت و همچنین انتخابات پیش روی مجلس دارند. در کنار این مسائل بازار به‌صورت سنتی در دهه فجر کارنامه مثبتی را شاهد است و از این رو با ورود بازار به بهمن ماه این مساله نیز می‌تواند به بازار کمک کند. در بازار سهام در تحولات کلان نگاه‌های معامله‌گران در مسائل سیاسی به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا است. پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه در هفته جاری خبر داد و گفت: حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در رأس هیاتی بلند پایه صبح روز دوشنبه 5 بهمن‌ماه به دعوت نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری ایتالیا به رم سفر می‌کند. در مهم‌ترین خبر، بانک مرکزی اسامی ۱۲ بانک ایرانی را که به سوئیفت وصل شدند اعلام کرد. به گزارش پرس‌تی‌وی این بانک‌ها شامل: تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست‌بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی است. همچنین چندین بانک خصوصی مانند دی، سامان، پاسارگاد و پارسیان به علاوه دو بانک مسکن و کشاورزی نیز پیش از این به سوئیفت وصل شده بودند.

در بازار جهانی بهای نفت در هفته گذشته نوسان‌های شدیدی را شاهد بود در حالی که در میانه هفته قیمت به کمترین میزان در 12سال خود یعنی 27دلار رسیده بود، اما در انتهای هفته جهشی تا نزدیکی 30دلار را تجربه کرد. در بازار جهانی فلزات نیز بهای انواع فلزات همچنان ضعیف است به گونه‌ای که بهای هر تن مس معادل 4هزار و 370دلار رقم خورده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 461دلار، یک هزار و 482دلار و یک هزار و 611دلار رقم خورده است. بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که به ویژه این عرضه‌ها در گروه خودرویی و بانکی متمرکز بود به گونه‌ای که در پایان معاملات پارس‌خودرو با 5/ 214میلیون سهم، حق تقدم ایران‌خودرو با 106میلیون برگه، سایپا با 64میلیون برگه و سایپا دیزل با 39میلیون سهم معامله شدند بانک‌های صادارت و تجارت نیز هر دو در نزدیکی 60میلیون سهم معامله را تجربه کردند. این رقابت شدید عرضه و تقاضا در شرایطی که قیمت‌ها به سقف‌های جدیدی نزدیک می‌شود موجب محک خوردن توان نقدینگی بازار و تعیین‌کننده روند آتی قیمت‌ها است. در بازار روز چهارشنبه دلیل صف خرید سنگین زامیاد با نامه شفاف‌سازی این شرکت برای افزایش سرمایه 200درصدی از محل تجدید ارزیابی مشخص شد. شرکت زامیاد براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت زامیاد و بهره‌مندی از مشوق‌های مالیاتی مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی صرفا زمین شرکت و تهیه گزارش توجیهی آن برای ارائه به بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون در مرحله ابتدایی فرآیند انجام کار که مذاکره با کانون کارشناسان رسمی دادگستری جهت معرفی کارشناسان مربوطه برای انجام فرآیند ارزیابی هست قرار دارد. در گروه خودرویی امروز براساس اعلام اولیه پایان مهلت حق تقدم ایران خودرو خواهد بود هر چند گفته می‌شود این مهلت تمدید خواهد شد. در گروه پتروشیمی چند روز پس از اعلام رئیس‌جمهوری مبنی بر ضرورت خصوصی‌سازی بنگاه‌ها، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از عدم واگذاری باقی سهام هلدینگ خلیج فارس خبر داد. در گروه پتروشیمی همچنین شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت ساتیک چین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. به گزارش «پتروتحلیل امضای این قرار داد همکاری می‌تواند باعث ایجاد واحد NGL مستقل برای پتروشیمی امیرکبیر شود که حجم خوراک مایع را ۵۰۰ هزارتن و خوراک گاز را ۲۵۰ هزارتن افزایش می‌دهد و موجب بهره برداری با ظرفیت ۱۰۰درصد برای پتروشیمی امیرکبیر خواهد شد. این در حالی است که طی 10 سال گذشته پتروشیمی امیرکبیر به دلیل کمبود خوراک مایع و گاز همواره با ظرفیتی حدودا ۶۰درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کرده و دو میلیارد دلار نیز در این مدت کاهش تولید داشته است.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها