Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تمرکز بر روش‌های صادراتی فولاد
 

تمرکز بر روش‌های صادراتی فولاد

چهارشنبه، 28 بهمن 1394 | Article Rating

ششمین همایش بین‌المللی فولاد طبق روال سال‌های گذشته امسال نیز با حضور چهره‌های معتبر داخلی و جهانی برگزار شد. 


در سخنرانی‌های روز گذشته این همایش محمد ابکاء، مدیرعامل شرکت بین‌المللی فولاد تکنیک با اشاره به این نکته که در 60 سال گذشته همواره رشد اقتصادی کشور و شدت مصرف فولاد با یکدیگر ارتباط مستقیمی داشته‌اند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چهار مولفه رشد اقتصادی، قیمت سنگ‌آهن، قیمت نفت و رشد مصرف فولاد کاملا با یکدیگر هماهنگ بوده‌‌اند. 


او در ادامه با اشاره به کاهش تولید فولاد در دنیا طی دو سال گذشته به فاصله گرفتن میزان تولید فولاد از ظرفیت‌های تولید اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته میزان تولید فولاد به 75 تا 65 درصد ظرفیت‌ رسیده است. به گفته ابکاء پیش‌بینی‌ها برای سال 2020 نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش تولید فولاد چین 400 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد جهان اضافه خواهد شد.


مدیرعامل فولادتکنیک با اشاره به ظرفیت دو میلیارد و 721 میلیون تنی ذخیره سنگ‌آهن در ایران براساس آخرین مطالعات گفت: خلوص کمتر از 51 درصد و نیز مشکلاتی برای استخراج، بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی سنگ‌آهن ایران است.


او در ادامه گفت: به نظر می‌رسد برای رسیدن به هدف 55 میلیون تن تولید فولاد در سال 1404 دچار کمبود سنگ‌آهن خواهیم شد.

ابکاء ظرفیت تولید فولاد خام در کشور را 24 میلیون تن اعلام کرد که در سال 2015، 17 میلیون تن از آن به تولید رسید. همچنین ظرفیت تولید فولاد نهایی در سال 2015 رقم 34 میلیون تن بوده که تنها 16 میلیون تن آن به تولید منجر شده است. 


ابکاء در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای ساختمان‌سازی در کشور و پیش‌بینی‌های موجود گفت: ما در افق 1404 بیش از 34 میلیون تن مصرف فولاد نخواهیم داشت بنابراین بر روش‌های صادراتی تمرکز کنیم. 


تعیین تکلیف مجوزهای بهره‌برداری نکته‌ای دیگر بود که ابکاء در سخنرانی خود به آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجوزهای بهره‌برداری در زنجیره‌ فولاد از ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای آنها بسیار دور هستند که باید آنها را واقعی کرد. وی سرمایه‌ لازم برای توسعه زنجیره فولاد کشور را 10 میلیارد یورو اعلام کرد که تاکنون 50 درصد از آن تعهد شده است. او سرمایه لازم برای توسعه زیرساخت‌های صنعت فولاد را هم 16 میلیارد یورو اعلام کرد که فقط 27‌درصد از آن تعهد شده است. 


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، ابکاء در ادامه با اشاره به مطالعات جامع فولاد برای جانمایی واحدهای فولادی گفت: طبق مطالعات و محدودیت‌های زیست‌محیطی مناطق حاشیه جنوب ایران، بخش‌هایی از مناطق مرکزی و بخش‌هایی از مناطق شمال‌شرقی برای احداث واحدهای فولادی دارای مزیت هستند. 


وی در نهایت با اشاره به وجود مزیت‌هایی مانند منابع گاز و برق در ایران یکی از الزامات رسیدن به اهداف بلندمدت فولادی را تمرکز در سیاست‌گذاری و تدوین استراتژی دانست و گفت: تامین منابع مالی به‌منظور تکمیل زنجیره فولاد و زیرساخت‌ها، بررسی واحدهای مشکل‌دار از لحاظ زیرساخت، بسترسازی برای بازارهای صادراتی، ادغام واحدهای تولیدی و رسیدن به مقیاس‌های بالا برای تولید، احداث واحدها در ظرفیت‌های بهینه اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید از دیگر الزامات رسیدن به اهداف بلندمدت است.



تصاویر
  • تمرکز بر روش‌های صادراتی فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها