Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ابزارهای بورس کالا در خدمت صنعت فولاد
 

ابزارهای بورس کالا در خدمت صنعت فولاد

چهارشنبه، 28 بهمن 1394 | Article Rating

دکتر حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در ششمین همایش بین المللی فولاد ایران به ایراد سخن پرداخت. 


وی با اشاره به فلسفه راه‌اندازی بورس کالا در ایران و نقش این بازار در توسعه فولاد به معرفی ابزارهای مالی مورد استفاده در صنعت فولاد برای تامین مالی و پوشش ریسک که سازوکارهای آن در بورس کالای ایران فراهم است، پرداخت. 


به گفته وی توجه ویژه دولت و سیاست‌گذاران مملکت به صنعت فولاد و نیز استفاده از مکانیزم‌های بازاری برای قیمت‌گذاری، موجب شده طی سال‌های اخیر با روند افزایش تولید فولاد مواجه باشیم. در این میان شرکت بورس کالای ایران نیز بخشی از این آزادسازی قیمت‌ها و تشویق فعالان به تولید فولاد را سازماندهی کرده تا به این ترتیب فرآیند معاملات محصولات فولادی و نیز قیمت‌گذاری آنها در بستر بورس کالا تسهیل شود. 


سلطانی‌نژاد گفت: بورس کالا یکی از مشوق‌های مهمی بوده که باعث شده صنعت فولاد با توان بیشتری به تولید محصولات خود پرداخته و ظرفیت‌های خود را افزایش دهد. به گفته وی چنانچه بخواهیم نگاهی به نقش بورس کالای ایران بر معاملات فولاد داشته باشیم خواهیم دید به عنوان مثال امسال که وضعیت رکودی حاکم بوده، چیزی حدود 4/ 5 میلیون تن محصولات فولادی به ارزش 77 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفته است. همچنین در مورد سنگ‌آهن نیز طی رکود 11 ماهه سال 94 شاهد معاملات 6/ 2 میلیون تن محصول به ارزش حدود 5/ 1 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران بوده‌ایم. 


به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، سلطانی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ابزارهای متعددی در بورس کالای ایران وجود دارد که در شرایط مختلف رکودی و کمبود نقدینگی قادر است تولید را از بحران نجات دهد به اوراق سلف و اوراق سلف موازی اشاره کرد و گفت: تاکنون طی مدت کوتاه استفاده از قراردادهای سلف، این اوراق برای شرکت‌های مختلفی منتشر شده‌اند که اولین آنها شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر بوده است و به این طریق حدود دو هزار میلیارد تومان تامین مالی این شرکت از طریق بورس کالا انجام شده است. 


به گفته وی تولیدکنندگان کالا به پشتوانه کالاهای موجود در انبار خود امکان انتشار اوراق را پیدا می‌کنند و از این طریق در راستای تامین مالی خود گامی بلند برمی‌دارند. سلطانی‌نژاد افزود: این مدل ساختار مالی برای محصول ذرت در بورس کالا پیاده شده که به کاسته شدن از بار مالی دولت کمک شایانی کرده است. مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: بورس کالا باید بتواند به تمام کسانی که در حوزه صنعت فولاد فعال هستند این ابزارهای مالی نوین را معرفی کند.



تصاویر
  • ابزارهای بورس کالا در خدمت صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها