Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مریت ادغام تولیدکنندگان فولاد در منطقه خلیج فارس
 

مریت ادغام تولیدکنندگان فولاد در منطقه خلیج فارس

دوشنبه، 10 اسفند 1394 | Article Rating
دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: چنانچه شش شرکت تولیدکننده فولاد در منطقه خلیج فارس با هم ادغام شوند هدف گذاری تولید 10میلیون تن فولاد در این منطقه امکان پذیر خواهد شد و مزیت های همگرایی و کاهش هزینه ها را نیز در پی خواهد داشت.


وی در همین رابطه تصریح کرد: حدود یک سال قبل این رقم اولین بار بعد از سفر رئیس جمهوری به هرمزگان مطرح شد. رئیس جمهوری در این سفر اعلام کرد که این منطقه باید سالانه 10 میلیون تن فولاد تولید کند این در حالی است که واقعاً ظرفیت هایی از قبیل قرار داشتن در کنار دریا برای تسهیل در امر صادرات و نیروی انسانی در این منطقه وجود دارد که با اجرایی شدن این هدف، میتوان روی صادرات این حجم از تولید حساب ویژه ای باز کرد.


مدیر عامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: چنانچه صنعت فولاد ایران بتواند در این مسیر گام بردارد می توان گفت این صنعت در کشورمان به بلوغ خود نزدیک شده است هرچند این بلوغ نسبت به همسالان این صنعت در کشورهای دیگر با فاصله ای چشمگیر آغاز شده باشد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران عملیاتی شدن این کار را به عنوان یک پروژه ملی مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: اگر بخواهیم ملی فکر بکنیم این اتفاق باید رخ بدهد، در حال حاضر شش شرکت در منطقه ویژه خلیج فارس به صورت جزیره ای مشغول به کار هستند و سرمایه گذاری های آنها هم به صورت لکه ای است که این شکل از فعالیت، عواقبی جز، تلف شدن وقت، انرژی و منابع را در بر نخواهد داشت.

دکتر سبحانی با بیان اینکه در سیستم فعلی هرکدام از این شرکت ها باید به تنهایی برای خود زیربناهایی فراهم کنند، افزود: در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت فولاد ما تولید در ظرفیتهای پایین است که اصلاً اقتصادی نیست. به همین دلیل پیشنهاد دادیم، همه شرکتهایی که در این منطقه سرمایه گذاری کردهاند یا در حال سرمایه گذاری هستند به یک مجموعه مشترک مبدل شوند و هر کدام از اینها سرمایهگذاریهای خود را بهعنوان آورده به شرکت مشترک بیاورند، همانطور که امروز شرکتها یا بانک های مختلفی در فولادمبارکه سهامدار هستند و به نوعی صاحب این مجموعه بزرگ هستند.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در همین رابطه ادامه داد: با راهاندازی یک شرکت ادغامی فولاد در منطقه میتوان، یک مجموعه بزرگ 10 میلیون تنی را تعریف کرد که این اتفاق مزیتهای زیادی از جمله صرفه جویی در منابع و کاهش هزینهها را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال با اجرایی شدن این طرح، یک پست برق، یک خط راهآهن و یک تصفیه خانه کافی خواهد بود زیرا زیربناها همگی مشترک خواهند شد، در این حالت یک مجموعه متمرکز در منطقه برای تولید فولاد ایجاد خواهدشد دراین حالت است که رقابت در بازارهای جهانی نیز سادهتر می شود. برای اجرایی شدن این طرح نیز در صحبتهای اولیه همگی موافقت خود را با این ایده اعلام کردهاند، زیرا این ایده در کل خوب است و همه کلیت آن را قبول دارند، تنها چیزی که باقی میماند این است که با مشارکت خود این پروژه ملی که به نفع همه است را به پیش ببرند.

وی در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح ادغامی تصریح کرد: اجرای چنین پروژه ای قطعاً به زمان زیادی نیاز خواهد داشت ولی آنچه مسلم است این است که گروه فولاد مبارکه برای اجرای طرحهای توسعه خود در فولاد هرمزگان، قطعاً فرصت سوزی نخواهد کرد و منتظر نخواهیم ماند تا ببینیم کنسرسیوم به چه نتیجه ای میرسد بدیهی است اجرای هرچه سریعتر طرحهای توسعه در این شرکت را در دستور کار داریم به عنوان مثال اگر طرح احیاء فولاد صبا با فولاد هرمزگان، کاوه جنوب و سایر شرکتها به صورت اشتراکی انجام شود میتوان به یک طرح هشت تا 10 میلیون تنی رسید که بسیار اقتصادی است و مزیت های فراوانی برای صادرات ایجاد خواهد کرد.

دکتر سبحانی بزرگترین چالش برای دستیابی به این کنسرسیوم را تک روی یا احداث واحدهای لک های و جزیرهای و با ظرفیت پایین خواند و در این رابطه افزود: در شرایط فعلی کشور ما، واحدهای کوچک  800 هزار یا یک میلیون تنی یک چالش هستند زیرا برای تولید یک میلیون تن فولاد باید هزینه های زیادی بابت آب، برق، گاز و راهآهن پرداخت شود تا در نهایت به یک تولید اندک برسیم در چنین شرایطی هزینه سرمایه گذاری برای تولید هر یک تن فولاد به شدت افزایش پیدا میکند، درحالیکه یک طرح 10 میلیون تنی هم همان راهآهن یا همان پست برق را نیاز خواهد داشت.
مدیر عامل فولاد مبارکه با تأکید بر این مطلب که با راه اندازی این کنسرسیوم در امر صادرات نیز موفق تر خواهیم بود خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه در زمان تحریمها در زمینه صادرات به خوبی عمل کرد اکنون نیز که تحریمها برداشته شده قطعاً با سازوکارهای مناسبتری که دولت به این منظور ارایه نموده صادر کردن محصولات کیفی به مراتب راحت تر از دوران تحریم ها خواهد بود این در حالی است که کیفیت محصولات ایرانی در بازارهای جهانی پذیرفته شده است.

تصاویر
  • مریت ادغام تولیدکنندگان فولاد در منطقه خلیج فارس
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها