Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چرا واردات فولاد به ایران ساده‌تر از کشورهای عضو WTO است؟
 

چرا واردات فولاد به ایران ساده‌تر از کشورهای عضو WTO است؟

دوشنبه، 17 اسفند 1394 | Article Rating

شرکت فولاد اکسین درشرایط نامناسب بازار و صنعت فولاد کشور، توانست اقدامات جالب توجهی داشته باشد که از آن جمله به امضای تفاهم نامه با شهرک های صنعتی استان، امضای توافق‌نامه با مبارکه برای تولید ورق‌ فولادی و انعقاد قرارداد با شرکت ملی مناطق نفت خیز از آن جمله است. اتفاقاتی که مجتمع فولاد اکسین را به موفق‌ترین واحد تولیدی تبدیل کرده است.

در همین خصوص با مهندس عزیز قنواتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظرتان خواهد گذشت:

جناب مهندس، سال 94 بر اکسین چگونه گذشت؟

با توجه به قابلیت های مجموعه، استراتژی تولید اکسین در سال 94 را 20 درصد بالاتر از سال 93 تنظیم کرده بودیم و علی‌رغم اینکه شواهد از رکود بازار در سال 94 خبر می داد؛ توانستیم با استفاده از فرصت‌ها و نقاط قوت مجموعه اکسین، شرایط را همان طور که پیش بینی کرده بودیم به انجام برسانیم. به‌طوری‌که 100 درصد برنامه تولید اکسین محقق شد و بیش از 90 درصد تولیدات خود را به فروش رساندیم.

اکسین چگونه توانست در وضعیت رکود بازار فولاد، چنین آمار مثبتی از خود به جای بگذارد؟

عوامل مختلفی در این موضوع دخیل بودند. یکی از آنها تثبیت قیمت محصولات اکسین بود که توانست اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. عامل دیگر تغییر رویکرد در عرضه محصولات بود که روی آوردن به پروژه‌های عمرانی از آن جمله بود. همچنین استفاده از ابزارهای فروش مختلفی مثل فروش اعتباری توانسیم شرایط خود را بهبود دهیم. در نتیجه در سال 94 به‌ غیر از یک‌ سری از معوقات به اسلب سازان، مشکلی در عرضه یا فروش محصولات خود نداشتیم.

از نظر شما نقطه عطف اکسین در سال 94 چه بود؟

شاید مهم‌ترین اتفاق، اثبات قابلیت‌ها و توانایی‌های فنی و تکنولوژیکی اکسین در افزایش میزان تولید و دستیابی به اهداف مشخص شده در تولید ورق‌های عریض و آلیاژی خاص بود. عقد قرارداد باشرکت مناطق نفت خیز جنوب و لوله سازی اهواز، تهیه اسلب مورد نیاز از تولید کنندگان داخلی و همچنین توانایی تامین نیازهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت لوله های انتقال نفت و گاز توسط اکسین مهم‌ترین رخدادهایی بودند که اکسین را متمایزتر از قبل کرد. نکته دیگر اینکه توانستیم محصولات جدیدی را در سال 94 به سبد محصولات‌مان اضافه کنیم که مورد استفاده برای صنایع خاص و استراتژیک کشور هستند. در راستای اقتصاد مقاومتی هم توانستیم برای اولین بار به سمت بومی سازی قطعات اصلی برویم که از آن جمله می‌توان به بومی‌سازی غلطک‌های کاری اشاره کرد که برای اولین بار درکشور انجام شده است. همچنین امضای تفاهم‌نامه با شهرک‌های صنعتی استان و تامین نیاز ایشان ولو با تناژ پایین و شرایط مناسب اتفاق مبارک دیگری بود که در سال 94 میسر شد.

تغییر در رویکرد فروش محصول با چه ابزارهایی محقق شد؟

فقط کاهش قیمت نیست که به جلب مشتری منتهی می‌شود. ما توانستیم با تغییر شرایط فروش، جذابیت خرید محصول را بالا ببریم. استفاده از مکانیزم‌ فروش اعتباری از طریق چک، سفته، ضمانتنامه و ترکیبی از آنها با شرایط مشتریان کنار آمدیم. در واقع هر چه مشتری گفت پذیرفتیم. در کنار این‌ها یک کمیته اعتبار سنجی تشکیل دادیم و اعتبار مشتریان خود را مورد سنجش قرار می‌دادیم و با آگاهی کامل با آنها تعامل داشتیم. همه این‌ها به جلب و اعتماد بیش‌تر مشتری و بازار به اکسین منتهی شد. ضمن این‌که جانمایی مناسب اکسین در کنار تامین کنندگان و بازارهای فروش و مسیرهای حمل و نقل باعث شد تا کم‌ترین هزینه‌های سربار را داشته باشیم که در قیمت تمام‌شده محصولات‌مان بی‌تاثیر نبودهاست.

آیا استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در کاهش قیمت تمام شده محصولات‌ تان اثرگذار بوده است؟

بهای تمام شده یک محصول متشکل از 3 عامل است. مواد اولیه، دستمزد و سربار. 90 درصد هزینه تولیدمحصول را مواد اولیه تشکیل می‌دهد و بعد از آن 3 درصد را دستمزد و 7 درصد هم هزینه‌های سربار است. هزینه مواد اولیه و دستمزد نیروهای کار توسط عوامل بیرونی تعیین می‌شود و تغییر آن در توان تولیدکننده  نیست. امامیزان مصرف هزینه‌های سربار شامل هزینه‌های انرژی و بیمه و مالیات یا میزان ضایعات، توسط واحدها قابل کنترل است. بنابراین هرچه تکنولوژی به‌روزتر و مناسب‌ ترباشد، بالطبع میزان مصرف هم کاهش پیدا می‌کند. مجموعه اکسین با استفاده از آخرین تکنولوژی روز توانسته تا میزان مصرف انرژی و ضایعات خود را به کم‌ترین میزان و درحد استانداردهای جهانی برساند.

برای صادرات مشکل دارم چرا که قیمت مواد اولیه ای که خرید می کنیم با بهای تمام شده محصولم توان رقابتی مجصولات را کاهش داده بود. شرایط واردات مواد اولیه مان در این دوران نبود و نتیجه این می شد که قیمت تمام شده محصول رقابتی نباشد. خوب نمی توانیم بگوییم که اسلب ساز قیمت خود را پایین بیاور چرا که او هم هزینه های تولید خود را بالا میبیند و قیمت تمام شده اش را با احتساب هزینه ها مشخص کرده است. بنابراین در این زنجیره که از کنسانتره شروع می شود. اینجاست که دولت باید ورود کند و تناسب و تنظیم قیمت ها را مشخص کند. اینکه می گویند دولت نباید وارد حوزه قیمت گذاری شود در شرایط معمولی درست است ولی در شرایطی که کشور تحریم و کمبود نقدینگی است صنعت باید متولی داشته باشد نهادها و کمیته هایی وکارگروهی باید تشکیل شود تا این مسیر را مشخص کند و قیمت ها را به تناسب سرمایه گذاری و روند تولید ، سودها را مشخص کند.

استخراج سنگ آهن،کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد و نورد

بنابراین کل زنجیره تولید باید باهم دیده شوند و باید از احداث کارخانجات کوچک و پراکنده باید جلوگیری شود و باید فرایند کامل فولاد سازی شکل بگیرد مثل کارخانه فولاد مبارکه که در این شرایط توانسته خود را حفظ کند و کمترین صدمه را ببیند چراکه زنجیره ارزش خود را کامل کرده است و شاید در قسمت هایی ضرر کند ولی در کل سود خواهد کرد.

به نظر شما دولت چه کمکی می‌تواند به واحدهای تولیدکننده بکند؟

دولت مشکلات خود را دارد و این‌که بگوییم مالیات ها را کاهش دهد یا دادن وام‌های کم بهره باعث می‌شود تا دولت نتوند از پس هزینه‌های خود بربیاید. اما انتظار اصلی و بجایی که می‌توان از دولت داشت این است که تعرفه های وارداتی را بالا ببرد و جلوی ورادات بی رویه محصولات فولادی را بگیرد. دولت باید در این مسیر سرعت عمل داشته باشد و روند تعرفه‌گذاری تسریع ببخشد. الان واحدهای تولیدی مثل بیمارهایی هستند که هر آن احتمال دارد ازبین بروند، صنایع ما در بخش‌های ویژه نگه داشته شده‌اند. این بدین معناست که بدون مراقبت‌های ویژه ادامه حیات آن‌ها ممکن نیست. همان‌ طور که هیچ‌کس قائل به افزایش هزینه‌های دولت نیست، ولی انتظار داریم با وضع تعرفه های متناسب از صنایع حمایت کند.

بنابراین اولین گام در بازیابی صنایع، وضع هرچه سریع تر تعرفه‌ها است و در قدم بعدی بجای ارئه تسهیلات و تزریق سرمایه به صنایع داخل، بخش‌های دیگر را فعال کند. عمران، ساختمان‌سازی،خودرو سازی و سایر بخش‌های کشور می‌توانند با کمک‌های دولتی فعال شوند و فعالیت آن‌ها وضعیت تولیدکنندگان را رونق می‌بخشد.

به نظر شما عدم تعرفه گذاری صحیح توسط دولت چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

نباید به خاطر عده قلیلی، منافع جامعه، سرمایه گذاران و صنعت و اقتصاد کشور را فدا کرد. ایجاد تعرفه باید در سریع ترین زمان و با سریع ترین روند باید وضع شود و در واقع الان باید دوزداروی تزریقی به صنایعی که مانند بیماری در بخش های ویژه بستری هستند افزایش داده شود. تعرفه دارویی است که باید با دوز مناسب به صنایع تزریق افزایش دهیم و سپس بابهبود شرایط، تعرفه‌ها را به حالت معمول خود برگردانیم.

چشم انداز سال آتی صنعت فولاد کشور را چگونه می‌بینید؟

به نظرم استراتژی همه واحدها باید این باشد که نه به تحریم فکر کنند و نه به پساتحریم. نه از تحریم نگران باشیم و نه رفع آن خوشحال. استراتژی شخصی من و مجموعه اکسین این است که خود را فراتر از شرایط تصور می‌کند و شرایط را براساس داشته های خود بهبود می‌دهد. نباید تصور کرد که با برداشته شدن تحریم ها کارها و زحمت هایی که کشیده شده به فراموشی سپرده شوند. نباید تصور کنیم که با برداشته شدن تحریم‌ها معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد و در خوشبینانه ترین حالت شاید یک سال بعد بتوان گوشه هایی از رفع تحریم ها را بر صنایع و اقتصاد کشور مشاهده کرد که نوسازی ماشین آلات و رونق پروژه‌ها از آن جمله‌اند. البته نباید از جنبه‌های روانی این اتفاق مثبت غافل شد ولی آیارفع تحریم‌ها هزینه‌های انرژی و مواد اولیه و دستمزدها را کاهش می دهد؟ خیر. مشکل تولیدکنندگان با تولید و فروش بیش‌تر حل می‌شود که گرو در رونق پروژه‌های داخلی دارد.

استراتژی و برنامه‌های اکسین در سال آینده چیست؟

افزایش تولید و تغییر رویکرد در تولیدات از ورق‌های تجاری به Api و آلیاژی خاص. توسعه صادرات و تولید محصولات جدید که همگی تحت قابلیت ها و ویژگی‌های اکسین یعنی تولید ورق های عریض و آلیاژی خاص با تکنولوژی روز دنیا خواهد بود. فولاد اکسين از سال 93 تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بتوانددر سال 95 به توليد بيش از يک ميليون و 50 هزار تن ورق خاص و آلياژي برسد. با تحقق اين هدف ورق موردنياز ساخت لوله خطوط انتقال نفت و گاز کشور تامين مي شود.

در آخر این‌که به نظرم در شرایط موجود انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌تواند با ارائه راهکارهایی جهت حمایت‌ از واحدهای تولیدکننده کوچک پیش‌قدم باشد و از نابودی و ضرردهی بیش‌تر آن‌هاجلوگیری کند. با رفع تحریم‌ها انتظار می رود انجمن به عنوان یک از متولیان اصلی صنعت فولاد در پی حل مشکلات فولادسازان کشور باشد و با افزایش این هم افزایی می‌توانبه بهبود مشکلات این صنعت کهن امیدوار بود. 







منبع:مجله تخصصی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران چیلان

تصاویر
  • چرا واردات فولاد به ایران ساده‌تر از کشورهای عضو WTO است؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها