Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش 930 درصدی نقدینگی در 10 سال

دوشنبه، 24 اسفند 1394 | Article Rating

حجم نقدینگی کشور در یک دهه بیش از 931 درصد افزایش یافت. دولت یازدهم در حالی کنترل رشد نقدینگی را در دستور کار خود قرار داده است که بررسی ها حاکی است نقدینگی ایران در مرز هزار تریلیون تومانی شدن قرار دارد.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد نقدینگی در پایان دی ماه به 950 هزار میلیارد تومان رسیده و به زودی این رقم "هزار هزار میلیارد تومان" خواهد شد . به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین،  پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس  رسیدن حجم نقدینگی در سال اینده به 1200 تا 1250 میلیارد تومان است .

نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر همواره روندی افزایشی را طی کرده است . حجم نقدینگی در حالی به رقم خیره کننده 950 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که این رقم در سال 1384 برابر با 921 هزار میلیارد ریال براورد شده بود.  به این ترتیب حجم نقدینگی در یک دهه بیش از 931 درصد افزایش یافته است .

 بر اساس این گزارش رشد نقدینگی در حالی در سال های گذشته بالا توصیف می شود که یکی از اساسی ترین بحران های جامعه ایران کمبود نقدینگی در بخش تولید است . بخش مهمی از نقدینگی ایران به سمت بخش های غیر مولد هدایت می شود . بررسی ها نشان می دهد در بازار کار ایران نیز بخش خدمات سهم بالاتر و بزرگتری از سایر بخش ها را در دست دارد چرا که تمایل جامعه ایران به فعالیت در این بخش بیش از سایر بخش ها مشاهده می شود . این امر می تواند ریشه در نیاز بخش خدمات به سرمایه کمتر نسبت به سایر بخش های اقتصادی داشته باشد.

نمودار زیر نشان دهنده نرخ رشد نقدینگی در یک دهه اخیر است .

 

منبع:اقتصادآنلاین


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها