Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

خوش‌بینی بورس به اقتصاد 95

ﺳﻪشنبه، 25 اسفند 1394 | Article Rating

روز گذشته، شاخص بورس با رشد 870 واحدی پس از حدود دو سال به کانال 80 هزار واحدی وارد شد. خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده، در کنار هجوم نقدینگی در آخرین هفته 94، رشد اخیر قیمت سهام را رقم زد. جهشی که بازدهی بورس از ابتدای سال را به بیش از 28 درصد رساند. هرچند کارشناسان نیز نسبت به روند روبه‌رشد نماگرهای اقتصادی در سال آینده امیدوار هستند، اما رشدهای بی‌وقفه و بدون تعدیل انتظارات سهامداران یکی از نگرانی‌هایی است که همچنان بر آن تاکید می‌شود.


شاخص کل بورس تهران با رشد 870 واحدی (معادل 1/ 1 درصد) پس از حدود دو سال وارد کانال 80 هزار واحدی شد. در ادامه فضای مثبتی که از شنبه در بازار به وجود آمده بود، دیروز نیز شاهد افزایش عمومی قیمت سهام بودیم. به عقیده کارشناسان خوش‌بینی‌های زیادی که نسبت به اقتصاد کشور در سال 95 وجود دارد، در بازار سهام به خوبی منعکس شده است. بر این اساس، سیل عظیمی از نقدینگی وارد بازار شده است. در این شرایط، این امیدواری وجود دارد که نماگرهای اقتصادی از متغیرهای بازار سهام حمایت کند. با موج خوش‌بینی‌ها می‌توان انتظار تداوم ورود نقدینگی را در بازار داشت. در این میان، اگر متغیرهای اقتصادی آتی بر حسب انتظارات بازار بهبود نیابد و از رشدهای بازار سهام حمایت نکند، خروج پرشتاب نقدینگی مورد انتظار است. گرچه انتظار برای ورود حقوقی‌ها در زمان خروج پول‌های داغ (که با نگاه‌های کوتاه‌مدت به بازار وارد شده بودند) وجود دارد، اما رسیدن به قله قیمتی با شیب تند نزول همراه خواهد شد و در آن زمان تلاش‌ها برای نجات بورس تا حدودی بی‌نتیجه خواهد ماند. بر این اساس، باید در شرایط کنونی انتظارات را نسبت به وضعیت آتی اقتصاد و شرکت‌ها تا حد مطلوبی تعدیل کرد.


ورود حقوقی‌ها همزمان با خروج پول‌های داغ

به گفته علیرضا مستقل، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا در جریان معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران گروه خودرویی و معدنی – فلزی پیشتاز تقاضا بودند و در مقابل گروه بانکی و دارویی روندی متعادل و تا حدودی منفی به خود گرفتند. مستقل با تاکید بر اینکه رشد شاخص در هفته‌های اخیر غیرمنطقی نبوده است، گفت: در درجه اول باید توجه داشته باشیم شاخص کل با توجه به چه صنایعی رشد کرده است. در هفته‌های پایانی سال جاری شاهد تحولاتی همچون کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی در راستای افزایش سرمایه دولت و همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای بودیم که بر این اساس انتظار یک رشد متوازن در بازار سرمایه، انتظار زیادی نیست. مستقل اضافه کرد: در عین حال در عرصه جهانی شاهد رشد قیمت سنگ‌آهن و فولاد بودیم که طبیعتا این رشد جهانی قیمت‌ها باعث شد صنایع معدنی و فلزی رشد قابل توجهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نوسانات ناچیز شاخص کل در هفته‌های اخیر موجب شد سرمایه‌‌گذاران و دیگر ناظران بازار سرمایه تصور کنند دیگر شاهد ریزش قیمت‌ها نخواهیم بود، تاکید کرد: رشد قیمت‌ها تا جایی توجیه‌پذیر است که فاصله زیادی از ارزش ذاتی خود نگیرد و در بازه زمانی کنونی به جز گروه خودرویی که رشد سریعی داشته است، سایر گروه‌ها از رشد قیمتی متعادل برخوردار بوده و امکان رشد بیشتر در این گروه‌ها وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به افزایش شاخص عده‌ای وارد بازار شده‌اند که تنها با نگاهی کوتاه‌مدت اقدام به خرید سهام‌ می‌کنند. طبیعتا بعد از مدت کوتاهی این هات مانی‌ها (Hot Money) از بازار خارج می‌شوند اما خوشبختانه خروج این پول‌ها با ورود حقوقی‌ها به بازار سرمایه همزمان خواهد شد تا تحول خاصی را شاهد نباشیم. وی همچنین به وضعیت بازار سرمایه بعد از اجرای قطعی برجام اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و دستیابی به رشد اقتصادی 4 تا 6 درصدی می‌توان امیدوار بود بورس یکی از بهترین و جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در سال 95 باشد.


هشدار به رفتار هیجانی

ابوالفضل شهرآبادی،‌ معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، علت رشد پرشتاب بورس در هفته آخر سال را خوشبینی به سال آینده عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد وضعیت نقدینگی دولت در سال آینده بهتر خواهد شد، این موضوع توانسته به رشد بورس کمک کند. در این میان، رشد قیمت نفت و افزایش مقدار صادرات می‌تواند رشد درآمدهای صادراتی دولت را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی نیز وجود دارد و حتی هدف‌گذاری 15 درصدی نرخ سود نیز برای سال 95 مشاهده می‌شود. وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند موجب خروج سرمایه‌ها از بانک شود، جذب بخشی از این سرمایه‌ها به بازار سهام دور از انتظار نیست. این موضوع می‌تواند از نقدینگی موجود در بازار حمایت کند. در این شرایط، امیدواری به تکرار روند سنتی و رشد بازار سهام در هفته اول سال 95 سهامداران را به تکاپو واداشته است. تلاش برای جانماندن از قافله صعودی بازار نقدینگی روزافزونی را به بازار جذب کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه، جو عمومی بازار را دلیل اصلی رشد بسیاری از نمادها عنوان کرد و در ادامه گفت: در صورتی که در فضای هیجانی رشد مداوم قیمت‌ها را شاهد باشیم، پس از مدت زمان کوتاهی قیمت‌ها در بازار به حالت اشباع خود نزدیک می‌شود. این موضوع می‌تواند علامت هشداری برای بازار محسوب شود. به این ترتیب، با قرار گرفتن شاخص بازار سهام در قله، کمترین تلنگری می‌تواند روند نزولی بورس را به دنبال داشته باشد. شهرآبادی در پایان افزود: تجربه تلخ سال 92 همچنان در حافظه بازار وجود دارد. کسانی که در اوج شاخص در دی ماه 92 از بازار سهام خارج شدند با سودهای حداکثری و قابل توجهی بازار را ترک کردند. بر این اساس، با رسیدن شاخص به قله (که همچنان برای آن نمی‌توان عدد دقیقی را تعیین کرد) سیل عظیمی از فروشندگان به منظور فرار از زیان‌های احتمالی، در بازار خواهند بود. در مقیاس کوچک‌تر، این خطر برای تک‌سهم‌ها نیز وجود دارد. برخی از نمادها با ادامه رشد به حالت اشباع قیمتی خود نزدیک می‌شوند.


منبع:دنیای اقتصاد

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها