Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بهبود بازار داخلی فولاد با افزایش تعرفه
 

بهبود بازار داخلی فولاد با افزایش تعرفه

ﺳﻪشنبه، 25 اسفند 1394 | Article Rating

افزایش تعرفه فولاد بر قیمت محصولات فولادی و میزان تقاضا در بازار تاثیرگذار است. به گفته برخی کارشناسان افزایش تعرفه منجر به افزایش قیمت و فروش محصولات فولادی در بازار خواهد شد.

تعرفه به عنوان یک ابزار برای حمایت از تولید و کنترل بازار در حوزه‌های مختلف به‌شمار می‌آید. تعیین تعرفه نیازمند برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دقیق است تا در برابر نوسان حاکم بر بازارهای بین‌المللی و داخلی، متناسب با میزان عرضه و تقاضا به افزایش یا کاهش قیمت کالای مورد نظر اقدام کنند. در شرایطی که بسیاری از کشورها با مازاد عرضه فولاد مواجه هستند و سعی در افزایش صادرات محصولات خود و یافتن بازار مصرف برای تولیدات خود دارند این امر می‌تواند تهدیدی برای سایر تولیدکنندگان جهان باشد از این‌رو دولت با افزایش تعرفه می‌تواند از واردات بی‌رویه فولاد به کشور جلوگیری کند.


جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولید داخلی
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفته است مشکلات امروز صنعت فولاد ناشی از نبود توازن بین عرضه و تقاضاست در حالی که تولید واحدهای فولادی کشور به اندازه مصرف است اما واردات محصولات فولادی این موازنه را از بین برده است. احمد صادقی با بیان اینکه باید هرچه زودتر تعرفه‌های سنگین برای واردات محصولات فولادی تعیین شود، بیان کرده افزایش ۱۵درصدی تعرفه‌ها، مشکلات صنعت فولاد را برطرف نمی‌کند و در شرایط رکود کنونی صنعت فولاد، باید هرچه زودتر تعرفه‌های سنگین برای واردات محصولات فولادی تعیین شود. وی خاطرنشان کرد در صورتی که این تعرفه‌ها به موقع تعیین می‌شد، امروز با معضلات ویرانگر در صنعت فولاد کشور مواجه نبودیم.


جهش یک باره قیمت سنگ‌آهن
درهمین حال مدیرعامل کارخانه فرآیند فولاد اظهار کرد: براساس خبرهای رسیده تعرفه ورق‌های فولادی زیر ۳ میلی‌متر افزایش پیدا نخواهد کرد. با توجه به اینکه بخش زیادی ورق فولادی وارداتی در زمینه تولید پروفیل و لوله به مصرف می‌رسد و تقاضای واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل با توجه به تقاضای موثر مصرفی افزون‌بر ۲تا ۵/۲ میلیون تن در سال است در صورت افزایش نیافتن تعرفه ورق‌های با ضخامت زیر ۳ میلی‌متر، حداقل در این بخش شاهد افزایش قیمت قابل‌توجهی نخواهیم بود اما چنانچه در این بخش نیز افزایش تعرفه داشته باشیم، حداقل به میزان تعرفه افزایش یافته، قیمت‌ها افزایش جدی خواهد یافت که این امر با توجه به تقاضای ضعیف بازار مصرف، موجب تعمیق رکود در این بخش و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان می‌شود. محمدرضا رحیمی‌زاده عنوان کرد: بازار فولاد کشور از دو بخش تقاضای موثر مصرفی و تقاضای موثر تجاری تشکیل شده که متاسفانه با ادامه رکود علاوه بر اینکه تقاضای موثر مصرفی کاهش جدی پیدا کرده، تقاضای موثر تجاری نیز وجود نداشته و این موضوع باعث کاهش گردش نقدینگی در صنعت فولاد شده و با افزایش قیمت تمام شده محصول و ناتوانی مالی مصرف‌کنندگان تعمیق رکود بیشتر محتمل خواهد بود. رحیمی‌زاده عنوان کرد: در امسال تقاضای تجاری در بازار ضعیف بود و بستگی دارد که سال آینده گردش مالی در بخش فولاد چگونه باشد و پولی در بازار وجود داشته باشد تا تقاضای مصرفی و تقاضای تجاری تحریک شود یا خیر. مدیرعامل کارخانه فرآیند فولاد تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها درباره رشد اقتصادی جهان در ۶ ماه دوم سال میلادی گذشته بدبینانه بود و گفته می‌شد در سال ۲۰۱۶م اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا ضررده خواهند بود که این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی شد که در کنار کاهش نیافتن تولید و رسوب محصولات در انبارها، باعث کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن و سایر مواد اولیه و به‌دنبال آن کاهش فعالیت‌های شرکت‌های معدنی فعال در دنیا شد به گونه‌ای که کاهش موجودی مواد اولیه به همراه برخی از خوشبینی‌ها به بهبود بازار باعث جهش تعجب‌انگیز قیمت سنگ‌آهن در یک روز شد که امری بی‌سابقه بود. وی افزود: این امر را چندین سال گذشته درباره فولاد شاهد نبودیم و این نشان می‌دهد که صنعت فولاد دنیا از رکودی که همراه با ضرر بود در حال‌گذار به دوران رکود همراه با حاشیه حداقل سود است. رحیمی‌زاده عنوان کرد: در چند روز اخیر افزایش قیمت سنگ‌آهن در دنیا باعث شد قیمت ورق گرم تا ۵۰ دلار افزایش پیدا کند اما به اعتقاد من این افزایش قیمت گذرا است و بازار مصرف قوی نیست و اینطور نوسانات را نباید جدی گرفت و اگر این نوساناتی که در دنیا اتفاق افتاده را با افزایش تعرفه همراه کنیم دیگر بازار داخلی برای جذب کالا توان ندارد.


جلوگیری از ورود فولاد چین به ایران

جلوگیری از واردات بی‌رویه فولاد به کشور از طریق افزایش میزان تعرفه منجر به افزایش تقاضا در داخل می‌شود و میزان فروش داخلی را افزایش خواهد داد. رسول خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دامپینگ چین و مبتلا شدن تمامی بازارهای جهان به این ارزان‌فروشی اظهار کرده دامپینگ چین به چندین کشور دیگر دنیا هم رسیده اما این کشورها توانسته‌اند به نوعی با دامپینگ مقابله کنند. خلیفه‌سلطان افزود: کشورهای خارجی با بالا بردن تعرفه در مقابل این دامپینگ عرض اندام کرده‌اند در صورتی که هنوز در ایران تعرفه بالایی وضع نشده و تا زمانی که تعرفه افزایش پیدا نکند، این دامپینگ وجود خواهد داشت. خلیفه‌سلطان گفته است: محصولات فولادی ایران بسیار مناسب‌تر و با کیفیت‌تر است اما به دلیل ارزان بودن قیمت محصولات فولادی چین، ایرانی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید و رکود اقتصادی همچنان از این محصولات خریداری می‌کنند و استفاده دارند. خلیفه سلطان افزود: سایر کشورها تعرفه خود را بالا بردند و با چین نیز مقابله کردند از این رو افزایش تعرفه می‌تواند عامل موثری برای مقابله با دامپینگ چینی باشد.







منبع:گسترش صمت

تصاویر
  • بهبود بازار داخلی فولاد با افزایش تعرفه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها