Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

امسال در بازار مسکن چه گذشت؟

ﺳﻪشنبه، 25 اسفند 1394 | Article Rating
در سال 94 اتفاقات زیادی افتاد که به گفته بسیاری از کارشناسان به صورت بلندمدت اثرات خود را در این بازار خواهند گذاشت و سال آینده شاید نتیجه آنها مشخص شود.

روزگاری نه چندان دور مسکن پربازده‌ترین بازار کشور محسوب می‌شد اما چند سالی است که خرید و فروش انواع ملک در ایران با رکود شدیدی مواجه شده و به گفته کارشناسان و فعالان، بازار مسکن سال 94 در مقایسه با سال‌های گذشته از وضعیت بدتری هم برخوردار بوده است.

اما عوامل زیادی در بازار مسکن 94 وجود داشت که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌توانست زمینه خروج تدریجی این بازار از رکود چند ساله را فراهم کند؛ اما ظاهراً هیچ یک از آنها دست کم در امسال تاثیری در بازار مسکن ایجاد نکرد.


اما به نظر می‌رسد که این بازار به شرایطی رسیده که عواملی که اثرگذاری منفی دارند در تحت تاثیر قرار دادن آن موفق‌تر هستند؛ چرا که از نظر بسیاری از کارشناسان کاهش قیمت نفت سبب آن شد که این بازار در رکود عمیق‌تری قرار گیرد.

رسیدن وام 25میلیونی به 160 میلیون تومان
یکی از مثبت‌ترین اتفاقات بازار مسکن سال 94 افزایش تسهیلات مسکن است، در اردیبهشت‌ماه امسال بود که وام 80 میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها از سوی شورای پول و اعتبار جهت کمک به رونق تولید در بخش مسکن و تقویت قدرت خرید مسکن خانوارها تصویب شد و چند روز گذشته نیز باز هم شورای پول و اعتبار میزان این وام را بالا برد و آن را 160 میلیون تومان اعلام کرد و معاون وزیر راه و شهرسازی در یکی از گفت‌وگوهای خود نیز در این باره بیان کرد که فاصله میان وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن که در ابتدای دولت یازدهم پرداخت می‌شد با وام جدید۱۶۰ میلیون تومانی که به تازگی مصوب شده بسیار زیاد است و این وام توان مالی خانه‌اولی‌ها را به مراتب بالاتر خواهد برد. اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند که تاثیر وام 160میلیونی مسکن در سال آینده مشخص خواهد شد.

کاهش نرخ سود بانکی از 22 به 18 درصد
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که با کارهایی مانند افزایش سقف تسهیلات مسکن نمی‌توان این بازار را از رکود نجات داد و باید عواملی که سبب این رکود عمیق شده‌اند اثرات مثبت خود را در بازار مسکن بگذارن.، برخی از این کارشناسان سودهای زیاد بانکی را عامل به وجود آمدن رکود در بازار مسکن می‌دانند، اما از دیگر اتفاقاتی که در سال 94 افتاد، کاهش نرخ سود بانکی در دو مرحله بود؛ ابتدا این نرخ سود از 22 به 20 درصد و در اول اسفندماه از 20 به 18 درصد رسید و این کاهش نرخ سود از نظر بسیاری از کارشناسان اثرگذارترین عامل در بازار مسکن است که به عقیده برخی در سال آینده اثر خود را در بازار مسکن می‌گذارد؛ البته برخی از کارشناسان بر این باورند که این کاهش نرخ سود باید بیش از اینها باشد تا بتواند بازار مسکن را به صورت کامل از رکود خارج کند.

سامانه کد رهگیری
از دیگر اتفاقاتی که نمی‌توان گفت تاثیر چندانی در بازار مسکن گذاشته ، رای دیوان عدالت اداری در خصوص کد رهگیری مسکن است، چرا که دیوان عدالت اداری بندهای 5 و 6 مصوبه هیات وزیران که در سال 87 به تصویب رسیده بود را ابطال کرد که این موضوع در ابتدا بحث داغی را در بازار مسکن به وجود آورد، اما چند روز بعد مشخص شد که رای دیوان عدالت اداری تنها الزام دریافت کدرهگیری را برداشته است و هنوز هم افرادی که تمایل به دریافت این کد دارند می‌توانند به مشاوران املاک مراجعه کرده و این کد را دریافت کنند.

اجرای برجام

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال 94 افتاد و به گفته بسیاری از کارشناسان اثر آن در اقتصاد کشور طی چند وقت آینده مشاهده خواهد شد، اجرای برجام و لغو تحریم‌هاست. گرچه از نگاه کارشناسان اجرای برجام به صورت مستقیم در بازار مسکن اثرگذار نیست، اما برخی از کارشناسان بازگشت رونق به بازار مسکن در سال آینده را تنها به امید اثرات برجام می‌دانند؛ چرا که به گفته آنها در سال آینده بسیاری از سرمایه‌های ما به کشور بازخواهد گشت و یکی از بازارهایی که در آن سرمایه‌گذاری خواهد شد بازار مسکن است، همچنین توان مالی مردم بالا خواهد رفت، در نتیجه به خرید مسکن که نیاز اول آنها در زندگی است روی خواهند آورد.


گزارش دی‌ماه بانک مرکزی
اما آخرین گزارش های رسمی از بازار مسکن چه نشان می دهند؟ بانک مرکزی در گزارش دی‌ماه خود از افزایش 8.5درصدی میزان معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل و افزایش 29.1درصدی نسبت به آذرماه ساال 94 خبر داد؛ در پی این گزارش بانک مرکزی، برخی زمینه خروج از رکود بازار مسکن را فراهم می‌دیدند و عقیده داشتند که برجام بسیار زودتر از موعد اثرات خود را در بازار مسکن خواهد گذاشت، البته اجرای برجام در 26 دی‌ماه صورت گرفت و تمامی آمارهای معاملات مسکن مربوط به کل دی‌ماه بود و تنها چهار روز از این آمارها به اجرای برجام مربوط می‌شد، اما با این حال بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اثرات روانی برجام هم می‌تواند سبب رونق بازارها از جمله مسکن شود. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها