Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

رشد 181 واحدی شاخص بورس

چهارشنبه، 26 اسفند 1394 | Article Rating

معاملات بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال پس از افزایش و کاهش‌های پی در پی، در نهایت به رشد 181 واحدی و تثبیت جایگاه خود در کانال 80 هزار واحدی رضایت داد. بر این اساس نماگر بازار در پایان معاملات در ارتفاع 80 هزار و 219 واحدی ایستاد تا بازدهی آن از ابتدای سال تاکنون به 28 درصد برسد.


بازار سهام در سال جاری افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد. در 9 ماه اول سال جاری، این بازار تنها در فروردین و تیرماه در پی توافقات هسته‌ای انجام شده میان ایران و گروه 1+5 در شرایطی که هنوز برجام اجرایی نشده بود رنگ رونق به خود دید و در باقی ماه‌های سال، شاهد روزهای معاملاتی کم رونق، با حجم و ارزش اندک معاملاتی بود.


به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، با رسیدن برجام به ایستگاه نهایی در دی ماه و اجرای آن که با لغو کلیه تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ای هسته‌ای ایران همراه بود، بازار سهام جان دوباره‌ای یافت و با ورود نقدینگی به این بازار شاهد افزایش حجم و ا رزش معاملات و رشد شاخص بودیم به طوری که نماگر بازار توانست خود را از کانال 62 هزار واحدی در آخرین روز معاملاتی سال 93، به ارتفاع 80 هزار واحدی در پایان سال جاری برساند.


بعد از اجرای برجام، انتشار اخبار پی در پی از عقد قرارداد میان شرکت‌های خودروساز داخلی با شرکای اروپایی، برنامه افزایش سرمایه و تعدیل مثبت در پیش‌بینی سود بسیاری از شرکت‌ها، کاهش نرخ سود بانکی و کاهش جذابیت بازارهای رقیب و بهبود قیمت‌های جهانی بازارهای کالایی، با روشن کردن موتور معاملات اغلب گروه‌ها و نمادهای بورسی، بازار سهام را بر مدار رشد و سودآوری قرار داد و تصویر روشنی از تداوم این مسیر روبه رشد در سال آینده در برابر سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار داد.


به این ترتیب در حالی سال جاری معاملات بازار سهام به پایان رسید که بازدهی بورس تهران در بازه یکساله به 28 درصد و در فرابورس ایران به 18 درصد رسید.


در آخرین روز معاملات بورس تهران چه گذشت؟

معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری این بازار در سال جاری با رشد 181 واحدی شاخص کل و تثبیت جایگاه نماگر بازار در ارتفاع 80 هزار و 219 واحدی به پایان رسید.


در حالی که امروز اغلب نمادها قرمز بوده و در پی فشار عرضه‌ها، با افت قیمتی روبه‌رو شدند، اما در اثر معاملات مثبت و پرحجم نمادهای تازه بازگشایی شده سایپا و کنتورسازی که تا سطح حداکثر 620 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند، نماگر بازار توانست بر ریزش خود غلبه کرده و در پایان معاملات رشد 0.23 درصدی را تجربه کند.


امروز حجم عرضه‌ها در اغلب گروه‌ها با محوریت صنایعی مانند فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، بانک، پالایشی‌ها، پتروشیمی، حمل و نقل و انبوه‌سازی بسیار بالا و اکثر صنایع قرمزپوش بودند.


در روز کاری آخر سال، معمولاً حجم عرضه‌ها به دلیل آنکه پایان سال مالی شركت‌هاي حقوقي است و این شرکت‌ها اقدام به فروش سهام و شناسايي سود براي سال مال جاري می‌کنند بسیار زیاد است، اما به هر ترتیب امروز نقدینگی موجود در بازار و اقبال بیش از پیش سهامداران به گروه خودرویی به خصوص پس از بازگشایی نماد خساپا، مانع از افت شاخص شد.


در جریان معاملات امروز، نماد معاملاتی سايپا پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه، اعلام پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1395/12/30 و تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1394/12/29 با رشد چشمگیر 65 درصدی به گردونه معاملات بازگشت و به تنهایی تاثیر مثبت 620 واحدی بر شاخص کل گذاشت. نماد "خساپا" بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را نیز به خود اختصاص داد به طوری که 543 میلیون سهم به ارزش 100 میلیارد تومان در این سهم معامله شد.


نماد معاملاتي شركت كنتورسازي ايران نیز با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1394/12/29 و اعلام پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1395/12/30 در روز جاری نماد آن بازگشایی شد و به تنهایی تاثیر مثبت 232 واحدی بر شاخص کل به جا گذاشت.


در میان صنایع بورسی گروه‌های خودرو، بانک، ابزار پزشکی و فلزات اساسی برترین صنایع بورسی که با حجم و ارزش بالایی از معاملات روبه‌رو شدند، لقب گرفتند. همچنین در میان صنایع سبزپوش بورس نیز به ترتیب گروه‌های ابزارپزشکی و خودرو با رشد قابل ملاحظه شاخص به میزان 244 و 14 درصد روبه‌رو شدند.


به هر ترتیب با معاملات روز جاری در بورس تهران، حجم دادوستدها به بیش از 3 میلیارد اوراق بهادار و ارزش آن به رقم چشمگیر 725 میلیارد تومان رسید.


در فرابورس ایران نیز شاخص این بازار با رشد 1.4 واحدی در ارتفاع 805 واحدی ایستاد و در پی دادوستد بیش از 820 میلیون اوراق بهادار ارزش معاملات امروز فرابورس ایران به رقم 431 میلیارد تومان رسید.


امروز فرابورس ایران همچنین شاهد آخرین عرضه سال جاری خود در نماد "حریل" با کشف قیمت 1090 ریالی برای هر سهم شرکت ریل پرداز سیر بود. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها