Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سرگیجه قیمتی در بازار نفت

پنجشنبه، 19 فروردین 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

حقیقی‌ها «نگران» حقوقی‌ها
دیروز شاخص کل بورس با افت 213 واحدی (3/ 0 درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی تقویت انتظارات برای فشار فروش عرضه‌کنندگان بزرگ، عامل فشار بر شاخص است. در روزهای اخیر فشار فروش حقوقی‌ها را شاهد بودیم. این عامل در کنار رشدهای پرشتاب در صنایع لیدر به ویژه خودرو، انتظارات برای تداوم سود‌آوری این صنایع را کمرنگ کرده است. این عوامل فعالیت معامله‌گران حقیقی در نمادهای کوچک‌تر را تشدید کرده است؛ به‌صورتی که در هفته اخیر با وجود افت (9/ 0 درصدی) شاخص کل، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد یک درصدی را ثبت کرد. بنابراین با وجود ورود بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بورس در 3 ماه پایانی سال گذشته، در سال جاری شاهد خروج 20 میلیارد تومان نقدینگی از سوی این معامله‌گران هستیم. امری که نگرانی حقیقی‌ها از عدم رشد پرشتاب بورس را افزایش داده است. 

بازار ارز

استراحت دلار نزدیک مرز 3500 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با افت 7 تومانی به نرخ 3490 تومان معامله شد. در ساعات پایانی روز سه‌شنبه شاهد عبور دلار از سطح روانی 3500 تومانی بودیم. اما تشدید نگرانی معامله‌گران برای افزایش فعالیت صرافی بانک‌ها در سمت عرضه، فشار فروش توسط معامله‌گران را تشدید کرد. بنابراین روز چهارشنبه نرخ دلار پایین‌تر از سطح 3500 تومانی تثبیت شد. پیش از این نیز با عبور دلار از سطح مزبور عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار شده بود. تکنیکالیست‌ها انتظار داشتند با عبور نرخ دلار از سطح 3483 تومانی تا کانال 3460 تومانی کاهش یابد یا با عبور از سطح 3493 تومانی تا سطح 3500 تومان حرکت کند. اما شاهد ثبات آن در سطح 3490 تومانی بودیم. همچنان عدم افت ارزش ریال نسبت به تقویت دلار در سطح بین‌المللی، حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار را نشان می‌دهد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به عوامل اثرگذار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار و کاهش اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. اما خوش‌بینی‌ها نسبت به بازارهای اثرگذار باعث کم واکنشی سکه به افت عوامل اثرگذار شده است. همین امر باعث بزرگ شدن حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. روز گذشته اونس در شرایط انتظاری و با افزایش شاخص دلار با افت همراه شد. اما همچنان چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. نرخ دلار نیز روز گذشته نزدیک مرز 3500 تومانی تثبیت شد. با اینکه دلار پیش‌تر از مرز روانی 3500 تومان فراتر رفته بود، اما تشدید نگرانی‌ها نسبت به تقویت سمت عرضه توسط صرافی بانک‌ها، احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد. اما حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، خوش‌بینی‌ها را نسبت به حمایت دلار از سکه تقویت کرده است. 

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار صورتجلسه فدرال رزرو
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله  شد. رشد شاخص دلار در شرایط انتظاری برای صورتجلسه فدرال‌رزرو و افزایش عرضه با شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر اونس شد. صورتجلسه نشست فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. در شرایط کنونی تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی همچنان از اونس حمایت می‌کند. رئیس صندوق بین‌المللی پول به دلیل نگرانی از اقتصاد چین، پایین بودن قیمت کالاها، رشد بدهی‌ها و ریسک‌های سیاسی چشم‌انداز اقتصادی را تیره توصیف کرد. این عوامل ریسک، پیش‌تر توسط رئیس فدرال رزرو نیز اشاره شده بود. افزایش نرخ بهره آمریکا به معنای رشد شاخص دلار است (عامل فشار بر اونس). بالا بودن شاخص دلار باعث شد کسری تراز تجاری آمریکا در مارس به بیشترین سطح در 5 ماه گذشته برسد. 

بازار اوراق مسکن

تثبیت نرخ سود واقعی 22 درصدی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 2/ 0درصدی همراه شدند. تقابل میان انتظارات برای کاهش نرخ سود و افزایش سقف وام تعادل نسبی «تسه»ها را به وجود آورده است. افزایش سقف وام و ثبات نسبی قیمت مسکن به دلیل رکود 3 ساله، عامل حمایت از «تسه»ها است. رکود مسکن سیاست‌گذاران را به اتخاذ سیاست‌ها در زمینه تقویت سمت تقاضا سوق داده است؛ اخیرا وام 100میلیون تومانی از طریق اوراق برای زوج‌های خانه اولی تصویب شد. این وام به اوراق جدید تعلق می‌گیرد اما امکان ترکیب آن با اوراق پیشین، نرخ سود را در سطح 22 درصد تثبیت کرده است. همچنان بالا بودن نرخ سود وام با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ سود را تقویت کرده است، بنابراین به دلیل رابطه میان نرخ سود و قیمت، این عامل بر «تسه»ها فشار می‌آورد. 

بازار نفت

رشد نفت روی موج خوش‌بینی
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 36 دلار معامله شد. اظهارات نماینده کویت در اوپک خوش‌بینی‌ها به احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی را مجددا تقویت کرد. پیش‌تر اظهارات عربستان در مورد حفظ سطح تولیدات مشروط به همکاری ایران، خوش‌بینی‌ها را کمرنگ کرده بود. نماینده کویت اعلام کرد بدون حضور ایران هم احتمال توافق وجود دارد. برگزاری نشست در 17 آوریل می‌تواند ابهامات را برطرف کند. همچنین موسسه نفت آمریکا (API) کاهش حجم ذخیره نفت تجاری آمریکا را تخمین زد. این دو عامل رشد قیمت نفت را رقم زدند. گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) می‌تواند آمار دقیق‌تری ارائه دهد. اما همچنان شاهد تداوم فشار عوامل بنیادین بر نفت هستیم. رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) چشم‌انداز اقتصادی را نگران‌کننده توصیف کرد؛ امری که می‌تواند کاهش رشد تقاضای نفت را رقم بزند.


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها