Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
حضور گروه ميتال در فولاد صنعت بناب
 

حضور گروه ميتال در فولاد صنعت بناب

یکشنبه، 22 فروردین 1395 | Article Rating

ركود صنعت فولاد و زنگ خطر تعطيلي بزرگ‌ترين توليدكننده فولاد بخش خصوصي كشور با اشتغالزايي مستقيم يك هزار و 700 نفر، دغدغه‌اي تكان‌دهنده در آذربايجان شرقي است؛ دغدغه‌اي كه در سايه عقد يك قرارداد همكاري با ميتال (غول فولاد جهان) به نقطه اميد صنعت و تجارت اين استان تبديل شد. عقد اين قرارداد صنعتي- تجاري دستاورد بزرگي است كه اگر چه قبل از بهار هسته‌اي شكوفه زد، اما در سايه همراهي هيات تجاري بخش خصوصي ايران با رئيس‌‌جمهوري در سفر به اروپا و ميزباني از چند هيات تجاري بين‌المللي به بار نشست تا براي نخستين بار در كشور گامي مهم در راستاي تكميل چرخه توليد فولاد رقم بخورد. بابك عليزاد شهير، مديرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب درخصوص موضوع مشاركت گروه مالي گردشگري با گروه ميتال گفت: گروه ميتال به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده بخش خصوصي فولاد جهان، طي قراردادي با گروه مالي گردشگري در لندن، مديريت تامين مواد اوليه، فروش، مهندسي توليد، برنامه‌ريزي و سامانه مالي و اداري مجتمع فولاد صنعت بناب را به مدت پنج سال عهده‌دار شد. وي افزود: اين قرارداد با محوريت انتقال دانش فني و تكنولوژي روز جهان در اين صنعت و با هدف اصلاح ساختار نيروي انساني و خطوط توليد و دسترسي به بازارهاي منطقه‌اي و جهاني با اتصال به شبكه بازاريابي بين‌المللي گروه ميتال منعقد شد.


به گفته عليزاد، طبق اين قرارداد با هدف تكميل زنجيره توليد فولاد و همزمان با مديريت اين مجتمع شركت گسترش صنايع و معادن ماهان به‌عنوان هلدينگ صنعتي و معدني گروه مالي گردشگري با سرمايه‌گذاري مشاركتي طرف خارجي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد تا نسبت به بهره‌برداري از معدن سنگ‌آهن، كنسانتره، گندله و توليد آهن اسفنجي در كرمان اقدام شود. وي درباره اينكه انتقال تكنولوژي با كاهش نيروهاي انساني مجتمع همراه خواهد بود، تصريح كرد: خطوط توليد اين مجتمع در زمان خريد با تكنولوژي روز دنيا مطابق نبود و اين قرارداد بهترين فرصت براي ارتقای تكنولوژي است، اما اين به آن معنا نيست كه مي‌خواهيم خطوط توليد مجتمع را با تغيير اساسي به‌صورت تمام اتوماتيك و بدون نيروي انساني فعال كنيم و هدف اصلي، بهبود تكنولوژي براي افزايش بهره‌وري و افزايش توليد است. با وجود اين قرارداد، پيش‌بيني مي‌شود تا در كمتر از يك سال مجتمع در صورت رسيدن به توليد ظرفيت اسمي مبادرت به استخدام نيروهاي بومي و متخصص كند و نه تنها تعديل نيرو نداريم، بلكه با راه‌اندازي فازهاي توسعه مجتمع نياز به نيروهاي متخصص خواهيم داشت.

وي خاطر‌نشان كرد: در زمان حاضر يك‌هزار و 700 نفر در اين مجتمع به‌صورت مستقيم اشتغال دارند و اين تعداد براي ظرفيت توليد تعريف شده مجتمع، مناسب است، از سوي ديگر گروه ميتال با اختيارات كامل براي اصلاح ساختارهاي سازماني وارد مجتمع مي‌شود و تغييرهاي احتمالي محدود قابل پيش‌بيني است. مدير‌عامل مجتمع فولاد صنعت بناب درخصوص آينده اين مجتمع گفت: با اصلاح ساختار، حذف كارهاي موازي و سبك‌سازي سازمان اين مجتمع در دو تا سه سال آينده به ظرفيت اسمي مي‌رسد و با سرشكن شدن هزينه‌ها، سوددهي را تجربه مي‌كند. وي افزود: در طرح‌هاي توسعه‌اي مجتمع، كارخانه‌هاي آهك و فروسيليس فعال مي‌شوند و مجتمع گسترش فولاد شهريار با ظرفيت توليد يك ميليون تن مقاطع سنگين نوردي و يك ميليون و 200 هزار تن ذوب قوس الكتريكي نيز در برنامه‌هاي اين مجتمع راه‌اندازي مي‌شود.

عليزاد تصريح كرد: حضور گروه ميتال در فولاد صنعت بناب از يكسو در رشد فولاد كشور و ارتقاي سطح كيفي و توليد محصولات فولادي و از سوي ديگر بر فرآيند توسعه فرهنگ توليد، ارتقای دانش تكنولوژيك، اشتغالزايي، پژوهش، آموزش نيروهاي متخصص و توسعه تجارت منطقه‌اي موثر خواهد بود. به گفته وي، در نخستين گام اقدام به خريداري دستگاه‌هاي CNC حكاكي و تراشكاري غلتك‌هاي نوردي براي توليد محصولات كيفي و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي جهت صادرات شده است و به زودي در خطوط توليد اين مجتمع نصب و راه‌اندازي مي‌شوند تا گام نخست براي صادرات محصولات توليدي در اين مجتمع محكم برداشته شود.

عليزاد خاطرنشان كرد: توليد فولادهاي آلياژي كربوريزاسيون (سمانته) كه در صنايع قطعه‌سازي و به ويژه براي توليد شفت و چرخ دنده به كار مي‌روند، از ديگر برنامه‌هاي سال جاري است.وي درخصوص شايعاتي مبني بر كاهش توليد و تعديل نيروي انساني در فولاد بناب و دليل بروز اين شايعات افزود: ركود بين‌المللي و كاهش فروش محصولات فولادي در سال‌هاي اخير موجب شد تا فروش فولاد در تمام صنايع فولادي تحت شعاع قرار گيرد و خطوط توليدي اين شركت با 20 درصد ظرفيت اسمي كار كند. با توقف طرح‌هاي عمراني در سطح ملي، امكان فروش محصولات فولادي در بازارهاي داخلي از بين رفت و جو سياسي حاكم بر منطقه امكان صادرات را از شركت‌هاي توليدي گرفت.

مدير‌عامل مجتمع فولاد صنعت بناب تاكيد كرد: با اين وجود به خاطر موقعيت جغرافيايي ممتاز اين مجتمع در سال گذشته به اربيل، عراق و سوريه محموله‌هاي صادراتي آزمايشي ارسال كردیم و براي صادرات محصول به يمن از طريق قراردادهاي سه‌جانبه اقدام كردیم. سال گذشته براي اين مجتمع، سال انقباض مالي و كاهش هزينه‌هاي توليد و جاري بود و با روش‌هاي ساده و بدون تعديل نيرو توانستيم هزينه‌ها را كاهش دهيم. در راستاي كاهش هزينه‌ها و با غيرفعال بودن برخي از خطوط توليد، حدود 700 نفر از پرسنل اين مجتمع سه ماه از سال گذشته را در قالب مرخصي با حقوق در منزل سپري كردند. توليدات شركت ميتال شامل محصولات تخت / تختال، ورق، ورق نورد گرم‌شده، ورق نورد سردشده، ورق فولاد گالوانيزه، ورق آلومينايزشده و ورق رنگي و محصولات بلند / شمش، مفتول، ميلگرد ساده و آجدار در مقاطع مختلف، سيم، ميخ، سيم بكسل، انواع مقاطع مانند نبشي، سپري، ريل، تيرآهن، پروفيل و انواع لوله است. مجتمع فولاد صنعت بناب نيز به‌عنوان بزرگترين توليد كننده فولاد بخش خصوصي كشور با ظرفيت اسمي 2 ميليون و 500 هزار تن انواع نبشي، ناوداني، تيرآهن‌هاي IPE 14 الي IPE 20 و انواع ميلگرد از سايز هشت تا 32 ميليمتر، شمش‌هاي 3sp و 5sp است.



تصاویر
  • حضور گروه ميتال در فولاد صنعت بناب
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها