Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش مالیات باعث فشار مضاعف است

یکشنبه، 22 فروردین 1395 | Article Rating
یک عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بودجه 95 بودجه‌ای انبساطی است، گفت که در این بودجه افزایش مالیات در نظر گرفته شده است که این باعث فشار مضاعف بر مردم خواهد شد.


مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 95 در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به موضوع درآمدهای مالیاتی در بودجه اشاره کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی در بودجه 94، 88 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه 95 به 101 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حال طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها متوسط طرح‌ها و درآمدهای مالیاتی از سال 83 تا 93 حدود 91 هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان می‌دهد در این میزان درآمد مالیاتی در سال جاری محقق نخواهد شد و دولت با کسری مواجه می‌شود.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: بخشی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که این رقم در سال گذشته 29 هزار و 800 میلیون تومان بوده که تنها 13 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. این یعنی 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده محقق نشده است که بخواهیم آن را در سال جاری افزایش دهیم. آن هم در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری 11.5 درصد پیش بینی شده است ولی قرار است مالیات بر ارزش افزوده 50 درصد افزایش داشته باشد.

لاهوتی با تأکید بر اینکه دریافت مالیات راهکار برون‌رفت از اتکا به درآمدهای نفتی است، گفت: دریافت مالیات منوط به داشتن پایگاه‌های اطلاعاتی شفاف و درست است که در غیر این صورت تنها فشار مضاعفی برا بر مردم وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به هزینه‌های جاری دولت، گفت: هزینه‌های جاری دولت در سال گذشته 174 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پیش‌بینی شده این میزان در بودجه 95 به 197 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. آن هم در شرایطی که عملکرد 9 ماهه دولت حاکی از هزینه 132 هزار میلیاردی یعنی بالای 80 درصد افزایش است. در این شرایط نرخ تورم 11.5 درصد در کنار نرخ افزایش هزینه‌های جاری 12.8 درصد تنها نشان دهنده انبساطی بودن بودجه 95 خواهد بود.

نماینده لنگرود با طرح این پرسش که قرار است برای کوچک‌سازی چه کاری صورت گیرد به موضوع درآمدهای نفتی اشاره و اظهار کرد: در بودجه قیمت هر بشکه نفت حدود 40 دلار و به دنبال آن درآمد 68 هزار و 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. حال اینکه متوسط فروش نفت به ازای هر بشکه در سال گذشته 30 دلار بوده و هم اکنون 3 میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت اوپک نفت صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ما از دولت برای تلاشش در جهت برگرداندن مشتری‌های از دست رفته نفتی‌اش به دلیل تحریم‌ها قدردان هستیم اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خوشبینانه‌ترین حالت تنها درآمد 61 هزار میلیارد تومانی نفتی محقق می‌شود که این یعنی دولت با این موضوع دچار کسری می‌شود.

وی با اشاره به موضوع تملک دارایی‌ها، گفت: 43 درصد از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده است که این به معنای مخدوش شدن نظارت مجلس و باز گذاشتن دست دولت است.

لاهوتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در طول سالیان گذشته به دلیل وارد شدن شوک‌های اقتصادی همچون افزایش یکباره قیمت نفت و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی و به دنبال آن کاهش قیمت نفت تا مرز 70 درصد، گفت: با وجود اینکه رشد اقتصادی کشور 3 درصد ذکر شده است اما پیش‌بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی به سمت کاهش سوق پیدا کند و سال آینده رشد اقتصادی منفی باشد که این موضوع باید در بودجه دیده شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بودجه کسری عملیات دولت است که دولت برای تأمین کسری در نظر دارد مازاد سرمایه‌ای را بیش از 46 درصد و مازاد تراز مالی را بیش از 38 درصد افزایش دهد که این آثار مخربی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین گفت: دولت حدود 11.5 هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکت‌های دولتی پیش بینی کرده است اما این میزان برای واگذاری نیست بلکه برای واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته است که دولت می‌خواهد اقساط آن را وصول کند. با توجه به اینکه ما این دولت را عاقل می‌دانیم انتظار داریم موضوع خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر کند و تعداد بیشتری از سهام شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها