Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازگشت بازار فولاد به مسير اصلي
 

بازگشت بازار فولاد به مسير اصلي

دوشنبه، 23 فروردین 1395 | Article Rating
رشد ناگهاني قيمت محصولات فولادي در بازار خالي از معامله با ريزش همراه شد


بازار فولاد داخلي سال پر نوساني را آغاز کرده است؛ آغاز آن با صعود بود و ادامه اش با فرود. بر اين اساس نگاهي به قيمت ميلگرد و تيرآهن در بازار نشان مي دهد اين محصولات از آخرين روز کاري هفته گذشته تا ديروز افت قيمتي بين يک تا 5/ 3 درصد را تجربه کرده اند. در اين ميان بيشترين افت قيمت مربوط به ميلگرد مي شود تا آنجا که قيمت اين کالادر سايز 8 از 1495 تومان هفته گذشته به 1450 در روز گذشته رسيد و سايزهاي 10 و 12 نيز با 50 تومان کاهش به 1375 تومان رسيدند. سايزهاي 14 تا 25 نيز با 45 تومان کاهش به قيمت 1360 تومان رسيدند. قيمت تيرآهن نيز در شاخه هاي 16، 18 و 20 با افت قيمت محدود هزار تا 3 هزار توماني همراه بود و شاخه هاي سنگين تر بدون تغيير بودند.

اما جريان افت قيمت در بازار فولاد در حالي از نخستين روز اين هفته آغاز شده است که پيش از اين کارشناسان به غيرمنطقي بودن جهش قيمت ها در روزهاي ابتدايي بعد از تعطيلات نوروز اشاره کرده بودند. بر اساس گزارش کارشناسان رشد قيمت محصولات فولادي را در شرايطي که بازار خالي از تقاضا است، ناپايدار ارزيابي کرده و بر بازگشت قيمت ها تاکيد کرده بودند. يکي از اين کارشناس ها که رشد قيمت محصولات فولادي را غير منطقي و بر اساس هيجانات ناشي از رشد نرخ ارز و همچنين افزايش قيمت هاي جهاني ارزيابي کرده بود، رئيس اتحاديه آهن فروشان کشور بود. محمد آزاد در اظهار نظر روز گذشته خود در رابطه با افت قيمت ها در بازار فولاد مي گويد: همان طور که مشخص بود افزايش قيمت ها در نخستين روزهاي کاري سال جديد تحت تاثير قيمت هاي جهاني بود اما از آنجا که بازار داخلي کشش افزايش قيمت را ندارد، خواه ناخواه قيمت ها محکوم به بازگشت بودند زيرا در حال حاضر خريداري در بازار وجود ندارد. آزاد در ادامه با اشاره به اين نکته که نياز به نقدينگي در بازار زياد است، مي گويد: در چنين شرايطي اگرچه تمايل زيادي به قيمت گذاري بر اساس قيمت هاي جهاني وجود دارد اما نبود مشتري در بازار باعث عقب نشيني قيمت ها مي شود تا دست کم از اين طريق جذابيتي براي معاملات ايجاد شود. 

بن بست قيمتي در بازار فولاد 

اما يکي ديگر از کارشناسان صنعت فولاد نيز دليل بالارفتن ناگهاني قيمت ها در بازار فولاد داخلي در حالي که معاملات رونق چشم گيري ندارند را بالارفتن قيمت هاي جهاني مي داند. اين کارشناس در کنار اشاره به رشد قيمت هاي جهاني علت اين رشد را تمايل فولادسازان دنيا براي خروج از زيان ارزيابي مي کند و مي گويد: واقعيت اين است که فولادسازان دنيا از جمله فولادسازان ايراني به مرزهاي زيان نزديک شده و همه به نوعي تحت فشار بودند، به اين ترتيب نوعي هماهنگي براي افزايش قيمت ها به خصوص افزايش قيمت مواد اوليه ايجاد شد و رشد قيمت اتفاق افتاد تا به اين ترتيب از قيمت هاي کفي که تحمل آنها غيرممکن شده بود فاصله گرفته شود. اين کارشناس سياست هاي چين را در اين تمايل جمعي براي افزايش قيمت ها بي تاثير نمي داند و مي گويد: تصميم کشور چين براي حفظ رشد اقتصادي اين کشور اتفاقي بسيار مهم و تاثيرگذار بود که قيمت مواد اوليه را در دنيا با تحول همراه کرد و طبيعتا در بازار داخلي ايران نيز اثر گذاشت. اما اين کارشناس يک منشا داخلي نيز براي رشد قيمت محصولات فولادي قائل است. 

او در اين رابطه مي گويد: با توجه به اينکه همه انبارهاي واسطه هاي فروش به واسطه رکودي که در بازار وجود داشت خالي بود، افزايش قيمت هاي جهاني و شايعه رشد تعرفه واردات باعث شد تا خريدهايي در بازار اتفاق بيفتد که در پي آن قيمت ها با افزايش همراه شدند. آن طور که کارشناسان ارزيابي مي کنند ظرفيت انبارهاي بازار چيزي حدود يک ميليون و 800 هزار تن پيش بيني مي شود، اين در حالي است که رکود در معاملات باعث شده بود موجودي اين انبارها به عددي کمتر از 40 تا 50 هزار تن برسد. در واقع با آغاز رکود در خريد و فروش و افت مداوم قيمت ها در بازار، کمتر کسي در بازار فولاد به قصد انبار کردن اقدام به خريد مي کرد و تمام تلاش واسطه ها اين بود که ابتدا مشتري خود را پيدا کنند و بعد براي رساندن محصول به دست مشتري از کارخانه خريد کنند. اين جريان تا روزهاي انتهايي سال ادامه داشت تا اينکه رشد قيمت هاي جهاني و همچنين احتمال افزايش تعرفه واردات اين جريان را دچار تغيير کرد. به اين ترتيب اين کارشناس صنعت فولاد عقيده دارد خريدهايي که در روزهاي پاياني سال انجام و باعث رشد قيمت ها شد، ناشي از تقاضايي از سوي واسطه ها بوده است و با قطع شدن چرخه تقاضا از سوي مصرف کنندگان نهايي، داد و ستدها در بازار مسدود و قيمت ها نيز با ريزش همراه شدند. علت قطع شدن زنجيره تقاضا از سوي مشتريان نهايي نيز روشن است، چراکه هنوز اتفاقي مثبت در رابطه با آغاز پروژه هاي عمراني و ساختماني در کشور رخ نداده است تا به واسطه آن مشتريان نهايي در بازار براي خريد تحريک شوند. وي با اشاره به اين نکته که تا کنون در بخش مصرف اتفاقي خاص رخ نداده است، مي گويد: به هر حال آن طور که به نظر مي رسد خريدهايي که به نيت افزايش ذخاير انبارها انجام مي شد با مشاهده وضعيت تقاضا متوقف شده است زيرا خروجي قابل قبولي نداشته، هرچند که اين خريدها از سال هاي قبل نيز کمتر بوده باشد. به اين ترتيب در شرايطي که فروش کاهش پيدا کند، افت قيمت ها در پي آن نيز اتفاقي طبيعي است. 

سرنوشت قيمت ها چيست؟ 

اما بازار فولاد در حالي هر از چند گاهي تلاشي براي رساندن خود به قيمت هاي جهاني مي کند که به عقيده کارشناسان به علت بالابودن تعرفه واردات محصولات ساختماني، فاصله قيمت هاي داخلي با قيمت هاي جهاني طبيعي است؛ ضمن اينکه نبود مشتري نيز مانعي ديگر براي رشد قيمت در بازار داخلي است. به عقيده کارشناسان با توجه به شرايط داخلي کشور قيمت 1340 تا 1350 توماني براي ميلگرد قيمتي مناسب است و تيرآهن نيز چنانچه در محدوده 1500 تا 1530 باقي بماند منطقي است. کارشناسان در حالي اين قيمت ها را براي بازار داخلي مناسب ارزيابي مي کنند که ميلگرد به مرور در حال رسيدن به اين سطح است؛ اما تيرآهن هنوز فاصله اي معنادار از قيمت ميلگرد و قيمت هايي که کارشناسان آنها را مناسب ارزيابي مي کنند دارد. براي مثال روز گذشته قيمت تيرآهن شاخه 20 در بازار 573 هزار تومان اعلام شده است که انجام محاسبه اي ساده نشان مي دهد قيمت اين محصول بدون احتساب 9درصد ماليات بر ارزش افزوده در هر کيلو برابر با هزار و 938 تومان است. 

اين قيمت نشان مي دهد که قيمت تيرآهن همچنان فاصله اي معنادار با قيمت ميلگرد دارد؛ هرچند هر دو اين محصول از يک ماده اوليه براي توليد بهره مي برند. البته قيمت تيرآهن در سايزهاي کوچک تر (سايزهاي 12 تا 16) کمتر از سايزهاي بزرگ است. با اين وجود فاصله قيمتي آنها با ميلگرد همچنان محسوس است. آن طور که فعالان بازار مي گويند مديريت بازار تيرآهن و انحصاري که در فروش اين محصول وجود دارد باعث شده است با وجود رکودي در خريد و فروش وجود دارد، قيمت اين محصول همچنان در سطحي غيرواقعي ثابت مانده باشد. با تمام اين تفاسير به نظر مي رسد بازار فولاد در حال بازگشت به مسير منطقي خود است، منطقي که هرچند از رکود سرچشمه مي گيرد؛ اما مي تواند با واقعي کردن قيمت ها اين بازار را از تشنج و حبابي شدن در روزهايي که معامله اي جريان ندارد دور نگاه دارد.

منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • بازگشت بازار فولاد به مسير اصلي
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها