Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افت بازارهای سه‌گانه

دوشنبه، 30 فروردین 1395 | Article Rating

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

بورس به دنبال مسیر جدید
دیروز، شاخص بورس با افت 469 واحدی در سطح 77 هزار و 516 واحدی متوقف شد. با وجود تداوم اصلاح شاخص، اما حمایت حقوقی‌ها در کنار کمین بخشی از معامله‌گران برای خرید در شرایط اصلاح قیمت‌ها، افت شاخص را محدود کرد. به این ترتیب، شاخص برای هشتمین روز متوالی منفی شد و طولانی‌ترین افت متوالی از دی 93 را ثبت کرد. روان شدن معاملات این امید را به وجود آورد که اصلاح قیمت‌ها به زودی به پایان برسد. با این حال، به نظر می‌رسد گروه خودرویی به‌عنوان لیدر بازار سهام، جذابیت خود را تا حدودی از دست داده است؛ مساله‌ای که معامله‌گران را در جست‌وجوی لیدری جدید خواهد برد. این در شرایطی است که سایر گروه‌ها پتانسیل زیادی برای تک لیدر شدن ندارند و در نتیجه معامله‌گران به جای حرکت روی موج  اخبار نیاز به تحلیل بیشتری در آینده خواهند داشت. 

بازار ارز

افت مقطعی نرخ ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 3465 تومان مواجه شد. روز گذشته با افزایش عرضه (اشاره فعالان به روند سنتی افزایش عرضه از سوی صرافی‌ها به منظور تامین نقدینگی در پایان ماه) و همچنین با کاهش نرخ حواله‌ای درهم، دلار در بازار داخل تا سطح 3465 تومان افت یافت. با وجود افت نرخ همچنان حمایت عوامل بنیادی از دلار مورد انتظار است. بر این اساس، می‌توان انتظار افزایش تقاضا را در سطوح پایین نرخ در بازار ارز داشت. از سوی دیگر، افزایش عرضه در مواجهه با سطح روانی 3500 تومانی به خصوص از سوی بازارسازها همچنان سد را در برابر رشد دلار نگه داشته است. این موضوع می‌تواند موجب تداوم کم‌نوسانی دلار در سطوح کنونی مشابه هفته‌های اخیر شود (میانگین تغییرات نرخ دلار در دو هفته گذشته معادل 2/ 0 درصد بوده است).

بازار سکه

رشد حباب سکه با خوش‌بینی به بازارها
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 27 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. با وجود افت اندک 3/ 0 درصدی اونس طلای جهانی در هفته اخیر، همچنان چشم‌انداز‌ ضعف اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس در میان‌مدت است. بر این اساس، خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت اونس ازسکه اندازه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بیشتر کرده است. علاوه بر این، حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار باعث شده که معامله‌گران سکه نیز به رشد نرخ دلار و بازگشت از کف کنونی خوش‌بین باشند. خوش‌بینی ناشی از این موضوع نیز به فاصله گرفتن قیمت سکه از ارزش ذاتی کمک کرده و مقدار حباب را به بیش از 15 هزار تومان رسانده است. 

بازار طلای جهانی

نزول اونس پس از 2 هفته 
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 35/ 0 درصدی همراه شد. تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران و رشد اندک شاخص دلار،  اونس را پس از 2 هفته نزولی کرد. گرچه آمارهای اقتصادی چین در هفته گذشته در کنار رشد قیمت نفت با افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، جذابیت طلا را کاهش داد، اما همچنان نگرانی‌هایی از اقتصاد جهانی وجود دارد (هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) درباره کند شدن رشد اقتصادی). موضوعی که می‌تواند با حرکت بانک‌های مرکزی در دنیا به سمت سیاست‌های انبساطی از طلا حمایت کند. در این میان احتمال دارد بانک مرکزی آمریکا، 2 بار نرخ بهره خود را افزایش دهد که فشار بر قیمت اونس را حفظ کرده است. در نظرسنجی کیتکو، 4 نفر (از 17 کارشناس) روند صعودی، 8 کارشناس مسیر نزولی و 5 نفر حرکت متعادل را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند. 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 5/ 0 درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی تقابل دو عامل متضاد نوسان اندک «تسه»ها را رقم زده است. از سویی افزایش سقف وام تا 100 میلیون تومان، عامل حمایت از اوراق است. وام جدید به اوراق جدید تعلق می‌گیرد، اما امکان ترکیب آن با اوراق پیشین وجود دارد. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 9/ 21 درصد تثبیت شده است. اما همچنان کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. امری که مانع از رشد پرشتاب اوراق می‌شود. از سوی دیگر، دولت برای خروج مسکن از رکود 3 ساله، اقداماتی از جمله تصویب فروش اقساطی مسکن برای تقویت هر دو طرف عرضه و تقاضا را اجرایی کرد. امری که در کنار سایر اقدامات دولت خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود در میان مدت را تقویت می‌کند. 

بازار نفت

ابهام در توافق بزرگان نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصادی، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ در نشست دوحه، نفت را برای دومین هفته متوالی با رشد همراه کرد. این نشست روز یکشنبه در دوحه میان نمایندگان 16 صادرکننده بزرگ نفتی تشکیل شد. ساعت 16 دیروز همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره انجام توافق برای حفظ سطح تولیدات ژانویه وجود داشت. با وجود توافق کلی، اما تاکید عربستان بر همکاری ایران برای حفظ سطح تولیدات ژانویه نتیجه نشست را در ابهام فرو برد. با این وجود توافق برای حفظ سطح تولیدات ژانویه، با توجه به سطح بالای تولیدات فعلی اثر چندانی برای رشد  قیمت نفت نخواهد داشت. با این‌حال کارشناسان معتقدند عدم توافق فشار جدی بر قیمت نفت خواهد داشت و احتمال بازگشت به سطح 30 دلاری را افزایش می‌دهد. 


ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها