Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فولاداکسین، پیشرو در سیستم‌های کیفیتی صنعت فولاد
 

فولاداکسین، پیشرو در سیستم‌های کیفیتی صنعت فولاد

یکشنبه، 19 اردیبهشت 1395 | Article Rating
در سال 94 با آنکه حوزه کاری و تناژ محصولات ما کم است، اما جزو صد شرکت برتر IMI100 بودیم. این اتفاق، توانمندی و جایگاه استراتژیک اکسین آن را نشان می‌دهد که در مقابل شرکتهایی که چندبرابر ما تناژ تولیدی دارند یا هلدینگهای بزرگ و موسساتی هستند که به صورت کلان در کشور فعالیت می‌کنند، با توجه به تناژ کمی که تولید می‌کند توانسته درآمد و فروش خوبی داشته باشد. با توجه به این رخداد، قصد داریم امسال هم در IMI100 که در سال 94 رتبه صد داشتیم، شرکت کرده و رتبه مان را بهبود دهیم. این جزو موفقیتهای درخشان فولاد اکسین بوده است.همچنین موفق به دریافت گواهینامه در سیستم‌های بین المللی ... از شرکت آنتریکای روسیه شدیم. تنها سه شرکت در ایران این گواهینامه را دارند و ما در این زمینه سومین هستیم و دامنه اسکوپ داشتیم، یعنی نگهداشت نسبت به آزمونهای خودمان که سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه بوده مورد تایید قرار گرفته و اسکوپ خودمان را داشته ایم.

 

در مجموع شرکت فولاد اکسین 18 گواهینامه کیفیت سیستم دریافت کرده است. سال 94 نیز چهار گواهینامه به آنها افزوده شد و با داشتن 22 گواهینامه یکی از شرکتهای پیشرو در داشتن سیستم‌های کیفیتی در صنعت فولاد هستیم. در سال 94 با توجه به رکود صنعت فولاد کشور و جهان نه تنها کاهش، بلکه افزایش تولید داشتیم و یکی از جهش‌های شرکت، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بود. همانطور که می‌دانید، ماموریت فولاد اکسین خوزستان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا وAPI در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی و جاهایی است که محصولات با ارزش افزوده بالا نیاز دارند. همچنین برای اولین بار توانستیم API خودمان را به صورت تجاری حدود 50 هزار تن تولید کنیم. همچنین توانستیم 108 درصد از کل اهداف استراتژیک شرکت را محقق کنیم که در رده موفقیتهای عالی است، زیرا وقتی که برنامه ریزی استراتژیک انجام می‌شود معمولا دو تا پنج سال زمان برای دستیابی به موفقیت نیاز است. فولاد اکسین خوزستان برای مدیریت استراتژیک خود و نگهداشت آن 86 سنجه اصلی برای سنجش کل سازمان دارد و توسط آنها کنترل را انجام می‌دهد. اگر کنترل از انحراف منفی باشد اعلام خطر شده و برای بهبود موردی که به وجود آمده کمیته تشکیل می‌شود.

ما از ابتدای برنامه ریزی سال 93 همه اهداف خود را تا پایان 94 محقق کردیم. این به معنای آن نیست که ما ضعف نداریم. ما نیز مثل تمام شرکتها نقاط قوت و ضعف، و تهدید و فرصت داریم. اما نقاط قوت ما در مجموع بیشتر است. زمانی که نمودار مدیریتی ما 108 را نشان می‌دهد نشاندهنده این است که نقاط قوت ما بیشتر بوده و حتا در برخی موارد بیشتر از انتظار بوده و توانستیم به اهداف خود دست یابیم. ما در سال 93 مدیریت استراتژیک و در سال 94 تعالی سازمانی را وارد شرکت کردیم. در تعالی سازمانی برای رسیدن به تقدیرنامه دو ستاره تعالی معمولا سه سال زمان نیاز است. اما ما توانستیم در بدو ورود این تقدیرنامه را دریافت کنیم. این از موفقیتهای خاص اکسین است، زیرا شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه در بدو ورود از گواهینامه شروع کردند. معمولا سال اول گواهینامه است، سال دوم تقدیرنامه یک ستاره و سال دوم سه ستاره. اما در بدو ورود به دو ستاره دست یافتیم که نشان از بلوغ سازمان و آمادگی مدیران، نیروهای انسانی و مجموعه خانواده فولاد اکسین است. در سال 94 همچنین توانستیم تندیس پنج ستاره کیفیت خدمات را از رتبه بندی انجمن کیفیت خدمات دریافت کنیم، به علاوه نشان عالی اهتمام به کیفیت و نشان عالی مدیریت شایسته ملی که جزو افتخارات ماست. تمام این امور براساس سیستم ارزیابی و ممیزی انجام شد و مهم ترین اتفاقاتی بود که باعث شد سال گذشته عملکرد خوبی داشته باشیم. سال گذشته همچنین فرهنگ سازمانی را براساس مدیریت دنیسون ایجاد، اندازه گیری و نتایج را استخراج کردیم که پس از تصویب به سازمان ابلاغ می‌شود.

اما امسال مهم ترین پروژه ما مدیریت فرایندهاست. در این طرح باید تمامی فعالیت‌های سازمان را روی نقشه بیاوریم، فعالیتهای اصلی و پشتیبان را معلوم کنیم و آنها را اندازه گیری کنیم که کدامیک به موقع و کدامیک دیرتر انجام می‌شود تا بتوانیم در مورد همه آنها مدیریت فرایند عالی و با کیفیت داشته باشیم. سبک مدیریتی فولاد اکسین به صورت رهبری – مشارکتی است. یعنی آقای قنواتی بیشتر نقش رهبر سازمان را دارند. در این شرکت سطوح چندان معنا ندارد، یعنی با یک راننده یا مدیر در یک سطح برخورد می‌شود و این از مزیتهای فولاد اکسین است. یک علت، فرهنگ غالبی است که در خوزستان وجود دارد و آن خونگرمی و مهربانی مردم این دیار است.نکته آخر اینکه ما به فولادسازی نیاز داریم. تنها راه ادامه حیات ما در دنیای صنعت و فولاد، داشتن مواد اولیه مورد نیاز خودمان است. این در حالی است که مواد اولیه را وارد می‌کنیم و در داخل کشور تامین کننده نداریم. اگر فولادسازی داشته باشیم موفقیتهای فولاداکسین چندبرابر می‌شود و در کشور و حتا در دنیا جزو منحصر به فردها خواهیم شد. تاکید می‌کنم که در فولاداکسین به فولادسازی عریض نیاز داریم.

سیدرضا فاضلی مطلق
مدیر سیستم ها، استراتژی و تعالی سازمانی






منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • فولاداکسین، پیشرو در سیستم‌های کیفیتی صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها